Rusi ponudil SAD da obnove redovne avio-linije: Realnost ili nemoguća misija?

Vreme čitanja: oko 3 min.

Shutterstock

Nedavno su se pojavile informacije da je Ministarstvo spoljnih poslova Rusije saopštilo da je u pregovorima sa američkim zvaničnicima zatražilo razmatranje mogućnosti ponovnog uspostavljanja avio-saobraćaja između dve zemlje. Ovo pitanje je pokrenuto tokom sastanka u Istanbulu, prošlog četvrtka, gde su predstavnici Moskve i Vašingtona razgovarali o bilateralnim odnosima.

U saopštenju ruskog ministarstva navedeno je da je „posebno naglašena potreba za postizanjem konkretnih rezultata koji bi stvorili uslove za poboljšanje odnosa u interesu obe zemlje. Konkretno, američkoj strani je predloženo da razmotri mogućnost obnove direktnog avio-saobraćaja između Rusije i SAD-a.

Iako američka strana nije eksplicitno spomenula ovaj zahtev u svom izveštaju sa sastanka, spekulacije o mogućem povratku letova izazvale su interesovanje, posebno među putnicima i poslovnim krugovima koji zavise od ovih ruta.

Tanjug/AP

Kako je izgledao avio-saobraćaj između Rusije i SAD-a pre sankcija?

Pre nego što su u februaru 2022. godine uvedene stroge sankcije zbog rata u Ukrajini, između Rusije i SAD-a postojala je stabilna mreža direktnih letova. Glavne avio-kompanije koje su održavale ove rute bile su:

  • Aeroflot (Aeroflot – Rosisjkie avialinii) – nacionalni prevoznik Rusije, koji je dominirao na ovim linijama i imao najveći broj letova.
  • Delta erlajns (Delta Air Lines) – američki prevoznik koji je održavao direktne letove između Njujorka i Moskve.
  • Junajted erlajns (United Airlines) – još jedan američki prevoznik sa letovima između Njuarka i Moskve.

Najprometnija ruta između dve zemlje bila je Njujork (JFK) – Moskva (SVO), koju su opsluživali i Aeroflot i Delta erlajns. Pre pandemije i sankcija, na ovoj liniji je bilo i do dva leta dnevno, a ukupan broj nedeljnih letova je premašivao 20.

Osim Njujorka, Aeroflot je povezivao Moskvu sa još nekoliko ključnih američkih gradova:

  • Los Anđeles (LAX) – Moskva (SVO)
  • Majami (MIA) – Moskva (SVO)
  • Vašington (IAD) – Moskva (SVO)

Junajted erlajns je do 2019. godine održavao liniju između Njuarka (EWR) i Moskve (DME), ali je ona bila među prvima koje su ukinute nakon pandemije.

Foto: Shutterstock

Uticaj pandemije i sankcija

Pandemija koronavirusa 2020. godine značajno je smanjila broj letova između SAD-a i Rusije. Tokom 2020. i 2021. godine, mnoge avio-kompanije su privremeno obustavile letove zbog ograničenja putovanja i niske potražnje. Međutim, sa poboljšanjem epidemiološke situacije, do kraja 2021. godine Aeroflot je ponovo uspostavio većinu svojih američkih linija.

Međutim, u februaru 2022. godine, neposredno nakon početka ruskog napada na Ukrajinu, SAD, Kanada, Evropska unija i druge zapadne zemlje zatvorile su svoj vazdušni prostor za ruske avione. U odgovoru na to, Rusija je zabranila letove američkih i drugih zapadnih avio-kompanija iznad svoje teritorije. Time je avio-saobraćaj između SAD-a i Rusije u potpunosti prekinut.

Osim što su letovi obustavljeni, sankcije su dodatno otežale situaciju ruskim avio-kompanijama, onemogućivši im nabavku rezervnih delova i otežavajući finansijske transakcije sa inostranstvom. Zbog toga je povratak letova u ovom trenutku pod velikim znakom pitanja.

Foto: Shutterstock

Da li su direktni letovi ponovo mogući?

U teoriji, obnova letova između Rusije i SAD-a bila bi moguća ukoliko bi obe strane postigle dogovor. Međutim, s obzirom na trenutne političke i bezbednosne okolnosti, takav scenario se čini malo verovatnim u skorije vreme.

Ukoliko bi došlo do ukidanja zabrane, Njujork (JFK) – Moskva (SVO) bi bila najočiglednija ruta za obnavljanje, s obzirom na to da je pre suspenzije imala najveći broj letova i sedišnog kapaciteta. Pored toga, linije ka Los Anđelesu i Majamiju bi mogle biti razmotrene u kasnijoj fazi, posebno zbog velike ruske dijaspore u ovim oblastima.

Ipak, čak i ako bi se politički odnosi promenili, ostaje pitanje logistike – mnogi avioni Aeroflota su iznajmljeni od zapadnih kompanija, a trenutno nisu u mogućnosti da dobiju rezervne delove. Takođe, američke kompanije bi se suočile sa izazovima vezanim za osiguranje i bezbednosne dozvole za letenje ka Rusiji.

Iako je ideja obnove letova između Rusije i SAD-a ponovo aktuelna, realnost je da bi bilo kakav napredak u tom pravcu zahtevao ozbiljne diplomatske promene i smanjenje političkih tenzija. Do tada, putnici između dve zemlje su primorani da koriste alternativne rute preko trećih zemalja, poput Turske, UAE ili Srbije, kako bi stigli do svojih odredišta.

(Aero.rs)