Od Cesne do Boinga 777X: Koliko zaista koštaju avionski motori?
Avionski motori predstavljaju ključni element svake letelice, bilo da je reč o malim sportskim avionima, komercijalnim džinovima poput Erbasa A380 ili naprednim borbenim avionima poput F-35. Njihova cena zavisi od više faktora, uključujući veličinu motora, složenosti tehnologije, materijala koji se koriste, kao i specifičnih operativnih zahteva. Upravo zbog toga postoji veliki raspon između najjeftinijih i najskupljih avionskih motora.
Mlazni motori su posebno skupi zbog sofisticirane tehnologije, skupocenih materijala poput specijalizovanih superlegura i ekstremno precizne obrade. Male klipne motore za lake avione, kao što je popularna Cessna 172, moguće je nabaviti po cenama između 40.000 i 70.000 dolara. Sa druge strane, turboprop motori namenjeni većim avionima poput ATR 72 ili Beechcraft King Air koštaju između 700.000 i 1,5 miliona dolara. Mali turboventilatorski motori, koji pokreću luksuzne poslovne avione poput Gulfstreama G650, kreću se od 1,5 do 3,5 miliona dolara po motoru.
U kategoriji srednjih turboventilatorskih motora nalaze se modeli poput Pratt & Whitney PW1500G i CFM International LEAP, koji pokreću uskotrupne putničke avione Erbas A220, A320neo i Boing 737 MAX. Cene ovih motora variraju između 10 i 15 miliona dolara po jedinici.
Najskuplji su veliki turboventilatorski motori koji se koriste na najvećim putničkim avionima poput Boinga 777, Erbasa A350 i A380. Među njima se ističu General Electric GE90, Rolls-Royce Trent XWB i Engine Alliance GP7200, čije cene dostižu između 25 i 45 miliona dolara. Trenutno najveći komercijalni mlazni motor na svetu, General Electric GE9X za Boing 777X, procenjen je na oko 42 miliona dolara.
U vojnoj avijaciji, cene motora mogu biti i znatno veće, prvenstveno zbog specifičnih operativnih zahteva poput superkrstarenja, stealth karakteristika i izuzetno visokih performansi. Pratt & Whitney F135 motor koji pokreće lovac F-35 Lightning II košta između 12 i 15 miliona dolara, dok General Electric F414, motor za F/A-18 Super Hornet i JAS 39 Gripen E, iznosi oko 4 miliona dolara. Ruski motor Saturn AL-41F1, korišćen na avionu Su-57, košta oko 10 miliona dolara, a najskupljim se smatra F119 motor za F-22 Raptor, čija cena premašuje 20 miliona dolara po jedinici.
Visoke cene mlaznih motora opravdane su složenošću njihove izrade. Motori moraju biti istovremeno lagani, izdržljivi, sigurni i efikasni. Oni rade na ekstremnim temperaturama, do 1.500 stepeni Celzijusa, što zahteva korišćenje skupocenih materijala poput nikl-hrom superlegura koje koštaju i do 50.000 dolara po toni, dok za poređenje, tona običnog ugljeničnog čelika košta oko 500 dolara. Dodatno, precizna mašinska obrada i rigorozno testiranje podrazumevaju ogromne troškove i višegodišnje procese. Prosečan turboventilatorski motor prolazi do 10.000 simuliranih ciklusa rada pre sertifikacije za operativnu upotrebu.
Proces razvoja novog avionskog motora obično traje između 10 i 15 godina, dok sama proizvodnja jedne jedinice može potrajati od nekoliko meseci do godinu dana, zavisno od veličine i složenosti motora. Pored toga, motori su projektovani za radni vek od 20 do 40 godina, pri čemu troškovi održavanja i remonta dodatno uvećavaju ukupnu cenu eksploatacije.
Remont avionskih motora predstavlja značajan dodatni trošak koji prevazilazi samu nabavnu cenu. Na primer, potpuni remont velikih turboventilatorskih motora kao što je General Electric GE90, koji pokreće Boeing 777, može koštati i do 10 miliona dolara po jedinici. Remont srednjih motora poput CFM International LEAP ili Pratt & Whitney PW1500G, namenjenih avionima A320neo i A220, može dostići između 2 i 4 miliona dolara. Kod manjih turboprop motora poput Pratt & Whitney Canada PT6, tipični remont košta između 200.000 i 600.000 dolara. Klipni motori poput Lycoming O-360 imaju znatno niže troškove remonta, u rasponu od 20.000 do 35.000 dolara. Ovi troškovi remonta zavise od stanja motora, obima potrebnih radova i starosti pojedinih delova.
Sve navedeno jasno pokazuje zašto avionski motori predstavljaju sam vrh inženjerskih dostignuća i zašto ih mnogi smatraju najskupljim tehnološkim proizvodima današnjice.
(Aero.rs)