Boingu i dalje nije dozvoljeno povećanje proizvodnje aviona 737 MAX
Američki proizvođač aviona Boing i dalje se suočava sa ograničenjem proizvodnje modela 737 MAX, uprkos ulaganjima u poboljšanje kvaliteta i restrukturiranje poslovanja. Ovu odluku potvrdio je američki ministar saobraćaja Šon Dafi, naglašavajući da Federalna uprava za avijaciju (FAA) neće dozvoliti povećanje proizvodnje sve dok se poverenje u kompaniju ne povrati.
Početak 2024. godine bio je turbulentan za Boing, kada je na letu Aljaska Erlajnsa-a došlo do otpadanja panela vrata na avionu 737 MAX 9. Ovaj incident ponovo je skrenuo pažnju na dugogodišnje probleme sa kvalitetom proizvodnje i nadzorom u kompaniji.
Boing je prethodnih godina obećavao da će rešiti probleme, ali su se novi propusti neprestano pojavljivali. To je dovelo do kritika na račun FAA, koja je optužena za previše bliske odnose sa američkim proizvođačem aviona i nedovoljan nadzor nad procesom sertifikacije. Zbog toga sada regulatorna agencija ostaje pri stavu da proizvodnja ne može da raste dok se ne obezbedi potpuna sigurnost i vraćanje poverenja u brend.
Poverenje u Boing ozbiljno narušeno
Dafi je u intervjuu za Fox News istakao da Boing mora još mnogo da radi kako bi povratio poverenje regulatora, avio-kompanija i putnika. Iako je kompanija započela procese restrukturiranja, naglasio je da se poverenje ne može izgraditi preko noći i da je neophodno dugoročno ulaganje u kvalitet i sigurnost.
Problemi sa Boingom ne pogađaju samo vazduhoplovnu industriju, već imaju širi društveni i ekonomski uticaj, posebno u Sjedinjenim Američkim Državama, gde je Boing decenijama smatran simbolom američke inženjerske izvrsnosti. Međutim, nakon serije nesreća, kašnjenja i skandala, imidž kompanije značajno je narušen.
Boing je već priznao da će 2025. godina biti ključna za njegov oporavak. Ipak, gotovo četiri meseca nakon početka godine, kompanija još uvek nema jasno definisan vremenski okvir kada bi ograničenja proizvodnje mogla biti ukinuta.
Pored toga, smanjena proizvodnja 737 MAX-a negativno utiče na avio-kompanije širom sveta, koje su primorane da prave velike izmene u svojim flotama i rasporedima letova zbog kašnjenja u isporukama aviona.
Iako je Boing svestan da će finansijski trpeti zbog ovih ograničenja, prošle godine je i sam priznao da povećanje proizvodnje u ovom trenutku ne bi bilo korisno, jer bi to umanjilo napore u poboljšanju kvaliteta. Zato je prioritet da se u narednim mesecima dokaže da su procesi poboljšani i da je bezbednost postavljena kao apsolutni prioritet.
Ako Boing uspe da 2025. godinu iskoristi za temeljnu obnovu svojih proizvodnih i sigurnosnih standarda, postoji šansa da se u 2026. godini vrati na put stabilnog rasta. Međutim, svaki novi propust dodatno bi narušio ionako poljuljano poverenje i mogao bi dovesti do još strožih regulatornih mera.
Za sada, FAA ostaje čvrsta u svojoj odluci, a Boing mora da pokaže da je naučio lekciju iz prošlih grešaka. Da bi povratio status lidera u industriji, kompanija će morati da dokaže da bezbednost više nije samo marketinški slogan, već stvarni prioritet u svakom segmentu proizvodnje.
(Aero.rs)