Rusija testira novi turboelisni motor VK-800 u letu

Vreme čitanja: oko 2 min.

Ruski privatni proizvođač aviona — Uralski zavod za civilno vazduhoplovstvo (UZGA) iz Jekaterinburga — izveo je prve letne probe svog novog turboelisnog motora VK-800, koji treba da odigra jednu od ključnih uloga u programu zamene uvozne opreme u Rusiji. Prvi let obavljen je na aerodromu SibNIA — Sibirski naučnoistraživački institut za avijaciju u Novosibirsku, saopštila je kompanija 14. jula. Motor je bio montiran na nos aviona Jakovljev Jak-40 koji je korišćen kao leteća laboratorija.

Avion je proveo oko 15 minuta u vazduhu, dostigavši visinu do 700 metara i brzinu do 340 km/h. VK-800 je radio tokom celog leta, od poletanja do sletanja. Prema rečima inženjera-ispitivača, motor je pokazao stabilan rad, a svi sistemi funkcionisali su uobičajeno tokom prvih proba.

VK-800 razvija ruska kompanija Klimov od 2000-ih, prvobitno kao pogonsku jedinicu za lake dvomotorne helikoptere. UZGA je preuzela projekat 2016. kada je započela licenciranu proizvodnju čeških putničkih turboelisnih aviona Let L-410. Ruski motor je namenjen za zamenu GE H80-200 pogonskih jedinica na avionima sklopljenim u Rusiji. Prvi VK-800 sastavljen je 2022, a ispitivanja na zemlji započela su godinu kasnije.

Prema podacima UZGA, maksimalna snaga motora će zavisiti od primene i iznosiće između 807 i 877 KS. VK-800 radi u paru sa domaćim četvorokrakim elisama tipa AV-901.

Pored zamene H80-200 na L-410, VK-800 će pokretati nekoliko novih aviona koje UZGA razvija od 2022. sa ciljem da zameni strane tipove koje ruske avio-kompanije više ne mogu da kupuju. Među njima su LMS-901 "Baikal" sa devet sedišta sa jednim motorom i LMS-192 sa devetnaest sedišta "Osvej" sa dva motora. Baikal bi trebalo da zameni zastarele sovjetske An-2, dok se Osvej razvija zajedno sa beloruskim 558. avionskim remontnim zavodom kao zamena za L-410. VK-800 će biti primenjivan i na školskom avionu UTS-800 koji UZGA razvija za rusko vazduhoplovstvo.

Baikal je već leteo sa motorom H80-200 i sada čeka ruski VK-800 da nastavi testove. Osvej bi trebalo da poleti 2026. Govoreći u ruskom parlamentu 2. jula, ministar industrije i trgovine Anton Alihanov izjavio je da će sertifikacija VK-800 biti završena 2025. Prema planu ruske vlade, UZGA bi do 2030. trebalo da isporuči 139 Baikala i 158 Osveja.

Autor: Maksim Pjaduškin

(EkipaAero.rs)