Avion Ursule fon der Lajen ostao bez GPS-a u Bugarskoj, Brisel sumnja na rusko ometanje

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Luxaviation

Avion predsednice Evropske komisije Ursule fon der Lajen izgubio je GPS signal tokom prilaska aerodromu u Plovdivu u nedelju, zbog čega su piloti bili prinuđeni da izvedu sletanje bez satelitske navigacije, oslanjajući se na papirne karte i zemaljske radio-signale. Let je trajao duže nego što je planirano jer je posada kružila gotovo sat vremena pokušavajući da povrati sistem.

Incident se dogodio tokom leta iz Varšave ka Bugarskoj, koji je obavljen poslovnim avionom Luxaviation Falcon 900LX (registracija OO-GPE). Fon der Lajen je u Plovdiv putovala na sastanak sa bugarskim premijerom Rosenom Zeljazkovim i obilazak jedne fabrike vojne industrije.

Prema informacijama koje je objavio Financial Times, evropski zvaničnici tvrde da je reč o „neospornom ometanju“, a istraga je usmerena na sumnju da je incident izazvan ruskim elektronskim ometanjem (GPS jamming) ili lažiranjem signala (spoofing). Ovakvi događaji postali su sve učestaliji u istočnoj Evropi, što kod Brisela izaziva zabrinutost za bezbednost avio-saobraćaja.

Foto: FlightRadar24

Šta znači gubitak GPS-a za avion?

Savremeni putnički i poslovni avioni u velikoj meri koriste GNSS (Global Navigation Satellite System) za navigaciju, što uključuje američki GPS, evropski Galileo, ruski GLONASS i kineski BeiDou. Kada sistem ostane bez satelitskog signala, avion se oslanja na klasične metode navigacije:

  • VOR/DME radio-stanice – zemaljski predajnici koji omogućavaju određivanje položaja i pravca,
  • ILS (Instrument Landing System) – precizno sletanje uz pomoć radio-zraka,
  • inercijalna navigacija – računanje položaja na osnovu kretanja aviona,
  • papirne karte i vizuelne procedure – tradicionalna metoda koju piloti i dalje uče u osnovnoj obuci.

Gubitak GPS-a ne znači da avion gubi mogućnost bezbednog leta, ali otežava navigaciju i povećava opterećenje posade, naročito u uslovima smanjene vidljivosti ili u oblastima sa slabom zemaljskom infrastrukturom.

Istorijski primeri sličnih incidenata

Ometanje GPS-a nije novost u evropskom i svetskom vazdušnom prostoru:

Baltičke države (2018. i 2019.) – Finnair i Norwegian prijavili su učestale probleme sa navigacijom u blizini ruske granice. Piloti su morali da se oslone na klasične metode, dok su vlasti optužile Moskvu za ciljano ometanje.

Poljska (2022.) – tokom NATO vežbi, više civilnih aviona izvestilo je o gubitku GPS-a u istočnim delovima zemlje, a istražitelji su kao uzrok naveli jake elektronske smetnje sa teritorije Belorusije i Rusije.

Izrael (2019.) – avioni koji su sletali na aerodrom Ben Gurion imali su višenedeljne probleme sa GPS signalom. Posade su morale da koriste alternativne navigacione metode, a izraelske vlasti su incident pripisale ometanju sa teritorije Sirije.

Persijski zaliv (2021.) – komercijalni avioni u blizini Irana i Iraka prijavili su neobične anomlije navigacije, za koje se kasnije ispostavilo da su posledica spoofing napada.

Ovi primeri pokazuju da gubitak GPS-a može da se dogodi i u mirnodopskim uslovima, ali kada se sumnja na namerno ometanje, rizik za civilno vazduhoplovstvo dobija novu dimenziju.

FlightRadar24 demantuje GPS ometanje

Servis za praćenje letova FlightRadar24 objavio je da tokom leta aviona Ursule fon der Lajen nije zabeleženo nikakvo ometanje GPS signala. Prema njihovim podacima, transponder je prijavljivao stabilan signal od poletanja do sletanja, a avion je imao samo oko devet minuta kašnjenja, bez višesatnog kruženja.

Ova ocena u potpunosti se razlikuje od zvaničnog narativa Evropske komisije i bugarskih vlasti, koje tvrde da je GPS bio neutralisan i da su piloti morali da se oslone na alternativne metode navigacije. Kontradiktorne informacije dodatno komplikuju sliku o incidentu i otvaraju pitanje da li je zaista reč o namernom elektronskom ometanju ili o tehničkom nesporazumu u tumačenju dostupnih podataka.

(Aero.rs)