Žestoke prozivke Ursule fon der Lajen i Evropske komisije: Uradite nešto ili podnesite ostavku!

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Najveća evropska avio-kompanija, niskotarifni gigant Rajaner (Ryanair, FR) ponovo se obrušio na predsednicu Evropske komisije Ursulu fon der Lajen, optužujući je za “kukavičluk” i “nesposobnost da reformiše haotični sistem kontrole letenja u EU”, uz poruku da bi “trebalo da podnese ostavku ako nije spremna da se uhvati u koštac sa problemima koji muče stotine miliona evropskih putnika“.

U seriji javnih saopštenja i – tipično za Rajaner – žestokih prozivki na društvenim mrežama, kompanija nije štedela reči kritike.

Ryanair Salinger Igor

Povod: Najnoviji štrajk francuskih kontrolora letenja

Povod za poslednji napad iz Dablina jeste  štrajk francuskih kontrolora letenja 3. i 4. jula, zbog kog je, prema tvrdnjama avio-kompanije, Ryanair bio primoran da otkaže ili pomeri 400 letova, čime je pogođeno više od 70.000 putnika, mahom na linijama koje ne uključuju Francusku – ali lete preko francuskog vazdušnog prostora.

U zvaničnom saopštenju od juče (4. jula), Rajaner je javno postavio pitanje “zašto predsednica Komisije von der Lajen i komesarka za transport Adina Valean uporno ignorišu višegodišnje zahteve Ryanaira i više od 2 miliona evropskih građana koji su potpisali peticiju za zaštitu preleta EU i za reformu kontrole letenja?”.

Avio-kompanija, koja je prošle godine prevezla više od 200 miliona putnika, poručuje da “…von der Lajen mora odmah da zaštiti slobodu preleta nad EU (posebno nad Francuskom), kako francuski kontrolori više ne bi mogli da otkazuju letove koji uopšte ne lete u Francusku. Ako to nije spremna da uradi – treba da se skloni sa puta i da ustupi mesto nekome ko jeste.”

Dragijev izveštaj kao alat pritiska

Kompanija se u posebnom saopštenju pozvala i na nedavno objavljeni tzv. Dragijev izveštaj o konkurentnosti EU, koji se eksplicitno zalaže za reformu vazdušne kontrole. Ryanair koristi taj dokument kao argument da postoji jasan politički i ekonomski osnov za promene.

“Ako Ursula fon der Lajen nije spremna da reformiše ovaj neuspešni evropski sistem kontrole letenja – kako to preporučuje Dragijev izveštaj – onda nema šta da traži na čelu Evropske komisije“, navela je avio-kompanija dva dana ranije.

Dragijev izveštaj je sveobuhvatna analiza evropske ekonomske i industrijske konkurentnosti, koju je po nalogu Evropske komisije izradio bivši predsednik Evropske centralne banke Mario Dragi. Dokument, objavljen sredinom 2024. godine, identifikuje ključne prepreke za rast i efikasnost evropske privrede, uključujući birokratiju, neujednačene regulatorne prakse i – između ostalog – zastareli i fragmentisan sistem kontrole vazdušnog saobraćaja u EU.

U izveštaju se ističe da je evropski vazdušni prostor “regulatorno pretrpan, tehnički neefikasan i politički zakočen”, te se preporučuje postepena centralizacija kontrole letenja i bolja koordinacija među državama članicama. Ryanair se poziva upravo na te delove kao na “nedvosmislenu preporuku za akciju” koju - po njihovom mišljenju - fon der Lajen uporno ignoriše.

Ryanair Salinger Igor

Ryanair već godinama insistira da bi evropski sistem kontrole letenja morao da se reformiše po uzoru na Sjedinjene Američke Države, kako bi se izbegli štrajkovi koji neproporcionalno pogađaju putnike. Prema njima, francuski zakon omogućava da štrajkači blokiraju prelete iznad zemlje, dok je, na primer, u Španiji i Italiji to zabranjeno.

Društvene mreže: Meme napad na Brisel

U svom prepoznatljivom i provokativnom - po nekima na samoj granici pristojnosti i dobrog ukusa, ali nesumnjivo veoma popularnom - stilu, Ryanair je kritikovao fon der Lajen i preko društvenih mreža, objavljujući sarkastične objave i mimove, poruke koje su izazvale buru komentara.

Jedna objava prikazuje predsednicu Evropske komisije dok govori “Oduvek sam se divila danskom brzom i fokusiranom pristupu. Vi znate kako da stvari uradite”.. a zatim sledi “poklapanje” porukom:

"Ali ti ne znaš! (...) Budi kao Danska, Ursula! Uradi nešto!"

Ryanair je poznat po svojoj bezkompromisnoj i često kontroverznoj komunikaciji na platformama kao što su X (bivši Twitter), Instagram i TikTok. Tokom prethodnih godina, na sličan način su targetirali i britansku vladu, evropske aerodrome i proizvođače aviona.

Majkl O’Liri: "Ursula treba da ode!"

Generalni direktor kompanije, Majkl O’Liri, takođe se lično uključio u napade na fon der Lajen.

U intervjuu za Irish Times, O’Liri kaže: “Sramotno je da svaki put kada francuski kontrolori štrajkuju – što se dešava gotovo jednom mesečno – stotine hiljada putnika u Španiji, Italiji, Irskoj ili Nemačkoj ostanu prizemljeni, dok se EU pravi da ništa ne vidi. Ako Ursula fon der Lajen nije sposobna da reši ovaj problem – vreme je da ode.”

On je istakao da problem nije u pravu na štrajk, već u nepostojanju zaštite za prelete, čime se krši osnovni princip slobodnog kretanja u EU.

Peticija sa preko 2 miliona potpisa

Ryanair podseća da je 2023. godine pokrenuo peticiju kojom se traži zaštita preleta i reforma vazdušne kontrole u EU. Peticiju je do danas potpisalo više od 2,1 milion ljudi, ali – prema navodima kompanije – Evropska komisija do sada nije odgovorila.

Rajaner zahteva sledeće mere: Zakonsku obavezu zaštite preleta nad svim članicama EU, bez obzira na nacionalne štrajkove; Modernizaciju sistema kontrole letenja i veću interoperabilnost među nacionalnim službama; Povećanje kapaciteta obuke i zapošljavanja novih kontrolora.

Ryanair Lufthansa Foto: Shutterstock

Nisu samo u Ryanairu nezadovoljni stanjem u evropskom vazdušnom prostoru. Mnoge druge avio-kompanije i industrijska udruženja, uključujući Avio-kompanije za Evropu (Airlines for Europe, A4E), upozoravaju da štrajkovi i tehnička zastarelost sistema izazivaju milionske gubitke i ozbiljno narušavaju imidž evropske avijacije.

Međutim, Ryanair je najglasniji – i najagresivniji – u svojim zahtevima.

Brisel za sada bez reakcije

Za sada, Evropska komisija nije izdala novo saopštenje u vezi sa zahtevima Ryanaira. Prethodnih godina, Komisija je tvrdila da nema nadležnost da interveniše u unutrašnje poslove država članica kada je reč o štrajkovima, ali to objašnjenje O’Lirija i njegove kolege ne zadovoljava.

Ryanair je najavio da će nastaviti pritisak sve do “punog političkog odgovora” iz Brisela, uključujući mogućnost dodatnih akcija i lobiranja u Evropskom parlamentu.

(Aero.rs)

Video: Aegean Airlines Airbus A320neo

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>