Više od 1.000 letova poletelo gotovo prazno: U avionima bio samo jedan ili dva putnika

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Shutterstock

Čak 1.118 letova kompanije Pakistan International Airlines - PIA (PK) poletelo je iz Islamabada sa samo jednim ili dva putnika tokom perioda od 2021. do 2023. godine, navodi se u izveštaju Generalnog revizora Pakistana (AGP).

Nedavno objavljen izveštaj o reviziji otkrio je uznemirujuće detalje o poslovanju kompanije, pokazujući kako su stotine letova obavljene gotovo prazne u trenutku kada se pakistanska avio-kompanija suočavala sa ozbiljnim finansijskim poteškoćama.

“Izveštajima je razotkriveno očigledno administrativno nemarno upravljanje i loše planiranje unutar finansijski posrnulog nacionalnog avioprevoznika”, ocenjuje kanal 24 Digital.

Foto: Shutterstock

Jedan ili dva putnika po letu

Prema tom izveštaju, čak 816 letova prevezlo je samo jednog putnika, dok je 302 imalo svega dva putnika.

Pakistanski mediji navode da “umesto da otkaže letove sa malim brojem putnika kako bi izbegla gubitke, PIA ih je nastavila obavljati, čime je dodatno pogoršala svoje finansijske probleme”.

U izveštaju se dalje navodi da je i značajan broj drugih letova prevozio samo između tri i 50 putnika po letu. I oni su polazili bez validnog opravdanja, dodatno uvećavajući operativne gubitke.

Menadžment ignorisao upozorenja

Revizori su istakli da su “regionalni menadžeri, u dogovoru sa marketinškim timom, imali ovlašćenje da otkažu takve letove, ali to nisu učinili”. U izveštaju se naglašava da je “nastavak letova u takvim okolnostima bio neopravdan, što je dovelo do značajnih gubitaka za državni budžet”.

Iako je ovaj problem prvi put predstavljen administraciji aviokompanije u junu 2024. godine, odgovora sa vrha nije bilo, navodi 24 Digital i dodaje da “uprkos ponovljenim podsećanjima, PIA Odbor za reviziju nije održao sastanak sve do 2025. godine radi razmatranja ovog pitanja”.

Foto: Shutterstock

Prema navodima revizora, “efikasno planiranje letova, poboljšana operativna kontrola i redovne procene učinka od suštinskog značaja da bi se u budućnosti sprečili slični propusti”.

Ogromni finansijski gubici

Nedavno je ministar odbrane Khawaja Asif rekao u Nacionalnoj skupštini da je avio-kompanija pretrpela gubitak od 4,1 milijardu rupija zbog zatvaranja pakistanskog vazdušnog prostora od 24. aprila do 30. juna 2025. godine usled pojačanih tenzija između Indije i Pakistana.

Izvori upoznati sa revizijom rekli su za HUM News English da odluka o obavljanju skoro praznih letova nije bila rezultat logističke potrebe, već “neodlučnosti menadžmenta i operativne tromosti”.

Foto: Shutterstock

U mnogim slučajevima, troškovi goriva, posade i drugih izdataka višestruko su nadmašivali prihod od prodaje karata.

U izveštaju se upozorava da ovakva praksa ne samo da je produbila finansijske gubitke, već je i narušila kredibilitet aviokompanije u međunarodnim avio-krugovima.

Odgovor avio-kompanije: U pitanju je greška

Portparol PIA Abdulah Hafez Kan izjavio je da je sporna revizorska primedba zapravo bila “nacrt pripremljen u vezi sa čarter letovima PIA”.

“Većina ovih letova obavljena je tokom pandemije COVID-19 kako bi se vratili Pakistanci zarobljeni u inostranstvu. Kao što je standard u čarter operacijama, jedan deo puta često se leti prazan; međutim, trošak se pokriva kroz jednosmerne karte. Revizorske primedbe i podaci zasnivali su se na nesporazumu. Tokom razgovora sa revizorskim organima, ovaj nacrt (nefinalni) deo kasnije je odbačen”, rekao je on.

Foto: Shutterstock

Zlatno doba i kriza PIA

Pakistan International Airlines (PIA) je nacionalna avio-kompanija Pakistana, sa glavnom pazom na aerodromu Jinnah u Karačiju, dok sekundarna čvorišta (hub) ima u Lahoru i Islamabadu.

Osnovana je 29. oktobra 1946. godine pod imenom Orient Airways, a nakon osnivanja Pakistana 1947. godine preselila je poslovanje u novu državu. Nakon nacionalizacije formirana je Pakistan International Airlines Corporation (PIAC). Prvi međunarodni let obavila je 1955. godine ka Londonu, preko Kaira i Rima.

PIA danas poseduje flotu od više od 30 aviona i obavlja oko 50 letova dnevno ka dvadesetak domaćih i oko 30 međunarodnih destinacija u Aziji, Evropi, na Bliskom istoku i u Severnoj Americi.

Ipak, nakon odlaska vazduhoplovnih maršala Nura Khana i Asghara Khana, perioda poznatog kao “zlatno doba PIA”, kompanija je zapala u krizu, beležeći velike gubitke i ozbiljne probleme u menadžmentu.

Kriza je kulminirala 2020. godine kada je Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) zabranila PIA letenje u evropskom vazdušnom prostoru, nakon otkrivanja da je značajan deo pilotskih dozvola u Pakistanu bio neautentičan.

Zabrana je trajala sve do novembra 2024. godine, kada je EASA ukinula restrikcije, dok je Velika Britanija ponovo odobrila letove PIA tek u julu 2025. godine.

(Aero.rs)