Turkish airlines preti Boingu: Narudžbina 737 MAX može preći na Erbas
Turkiš erlajns (Turkish airlines) razmatra mogućnost da preusmeri deo svoje velike narudžbine Boinga na Erbas ukoliko pregovori sa dobavljačem motora CFM International ne dovedu do dogovora o ceni i uslovima isporuke.
Predsednik kompanije Ahmet Bolat izjavio je u Stokholmu da su razgovori sa CFM-om, zajedničkim preduzećem GE Aeroespejsa i Safrana, ostvarili izvestan napredak, ali da nesuglasice oko troškova i dalje postoje.
„Ako CFM ponudi prihvatljive ekonomske uslove, potpisaćemo sa Boingom. Ako zadrže svoj stav – prelazimo na Erbas. Kod Erbasa imam izbor“, rekao je Bolat, aludirajući na činjenicu da evropski proizvođač nudi dve opcije motora — CFM LEAP-1A i Pratt & Whitney GTF.
Narudžbina vredna desetine milijardi dolara
Turkiš erlajns je krajem septembra 2025. godine, tokom posete predsednika Redžepa Tajipa Erdogana Beloj kući, objavio plan za nabavku do 225 Boingovih aviona, što uključuje 150 uskotrupnih 737 MAX i 75 širokotrupnih Boing 787 Drimlajnera.
Od ukupnog broja, 100 aviona 737 MAX i 50 Drimlajnera su potvrđene narudžbine, dok je za 25 Boing 787 i 50 Boing 737 MAX ugovor potpisan kao opcioni. Prema planu, isporuke su predviđene za period od 2029. do 2034. godine.
U okviru porudžbine Drimlajnera, planirano je 35 aviona 787-9 i 15 787-10, uz opciju za još 25 primeraka.
Time Turkiš erlajns nastavlja višegodišnje proširenje flote, sa ciljem da do 2033. dostigne ukupno 800 aviona, u poređenju sa oko 450 koliko ih sada ima. Samo u decembru 2023. godine kompanija je potpisala rekordnu narudžbinu 355 aviona Erbasa, čime je značajno diverzifikovala budući sastav flote.
Napetost između proizvođača i dobavljača motora
CFM International je jedini snabdevač motora LEAP-1B za Boing 737 MAX, dok Erbas za porodicu A320neo koristi motore LEAP-1A ili Pratt & Whitney GTF. Međutim, oba proizvođača motora trenutno se suočavaju sa izazovima — CFM zbog kapaciteta održavanja, a Pratt & Whitney zbog problema sa kontaminiranim prahom metala koji uzrokuje pukotine u komponentama turbine.
Bolat je istakao da Turkiš erlajns „želi stabilnog partnera na duži rok“, jer su problemi sa motorima u poslednjih nekoliko godina doveli do otkazivanja i kašnjenja brojnih letova. Prema izveštaju Reutersa, avio-kompanija i dalje ima više desetina Erbas A320neo prizemljenih zbog Pratt & Whitney motora, a situacija bi mogla da potraje do sredine 2027. godine.
777X ostaje u planu
Uprkos nesigurnosti oko 737 MAX porudžbine, Bolat je potvrdio da Turkiš erlajns i dalje prati testove novog širokotrupnog Boinga 777X, čije se uvođenje u saobraćaj očekuje 2027. godine.
„Kada dođe pravi trenutak, naručićemo nekoliko 777X. Nema potrebe za žurbom“, rekao je Bolat.
Ambiciozna ekspanzija flote
Turkiš erlajns trenutno ima više od 450 aviona, od čega je 116 Boing 737 različitih verzija i oko 150 Erbas A320neo porodice, uz narudžbine koje će u narednim godinama više nego udvostručiti kapacitete.
Prema planu kompanije, u narednoj deceniji flota bi trebalo da bude podeljena približno ravnomerno između Boinga i Erbasa, što odražava i Bolatovu izjavu: „Kod Erbasa imam izbor“.
(Aero.rs)