Putnički avion naglo izgubio više od 5.000 metara visine: Hitno sleteo, ima povređenih
Putnički avion kompanije JetBlue (DžetBlu, B6) na letu iz Kankuna (CUN) ka Njuarku (NWR) imao je iznenadan gubitak visine u četvrtak 30. oktobra, što je dovelo do hitnog sletanja na međunarodni aerodrom u Tampi na Floridi.
U incidentu je povređeno nekoliko - neki izveštaji navode i do 20 - putnika, a događaj je izazvao zabrinutost među putnicima i u avio-industriji, s obzirom na to da nagle i neplanirane promene visine u mirnim vremenskim uslovima obično ukazuju na tehnički problem.
Let 1230, koji je obavljan avionom Airbus A320 , poleteo je iz Kankuna i trebalo je da sleti na aerodrom Njuark Liberti u Nju Džersiju, kada je u krstarećem letu došlo do „neočekivanog pada visine“, kako je saopštila Federalna administracija za avijaciju (FAA). Posada je odmah proglasila vanrednu situaciju i skrenula avion ka Tampi, gde je letelica bezbedno sletela u 14.19 po istočnom vremenu, prenosi International Business Times.
U pitanju je avion registarske osznake N605JB, star 20 godina koji nosi ime Blue Monster (Plavi monstrum).
Prema javno dostupnim podacima sa servisa za praćenje letova preko ADS-B signala, avion je pao sa oko 35.000 stopa (oko 10.600 metara, FL350) na približno 18.000 stopa (oko 5.500 metara, FL180) u roku od pet minuta. Putnici i posada su pri sletanju pregledani, a nekoliko osoba je prevezeno u bolnicu zbog povreda, uključujući posekotine nastale udarom u plafon kabine tokom naglog gubitka kontrole.
Kako prenosi Simple Flying, posada je prijavila „problem sa kontrolama leta“ pre naglog obrušavanja nosa aviona. Jedan putnik naveo je da je avion prvo blago zadrhtao, a zatim naglo krenuo u strmo poniranje koje je trajalo „30 sekundi ili više“. Prema njegovim rečima, predmeti, napici i deo servisne opreme odvojili su se od površina na kojima su bili i udarili u krov kabine, izazivajući paniku među putnicima.
Fokus istrage na sistem upravljanja letom
Zvaničnici FAA potvrdili su da je istraga u toku. Vremenski uslovi u trenutku incidenta bili su mirni, što smanjuje verovatnoću da je turbulencija uzrok događaja, a fokus istrage biće na mogućim tehničkim faktorima, uključujući sistem kontrole leta i automatizacije. Kompanija je potvrdila da je letelica odmah povučena iz saobraćaja radi detaljnog pregleda.
„Bezbednost naših putnika i članova posade uvek je na prvom mestu. Letelica je isključena iz saobraćaja radi inspekcije, a pružamo punu podršku povređenima“, saopštila je JetBlue.
Analitičari ističu da je ovo ozbiljan događaj, jer nagli pad visine u fazi krstarenja može biti izazvan kvarom kontrolnih površina ili softverskim problemom autopilota. Za sada nema naznaka da se radi o problemu sa motorima ili gubitkom uzgona (stall), što dodatno usmerava pažnju na sisteme upravljanja letom. U istragu se može uključiti i National Transportation Safety Board (NTSB) ukoliko se potvrdi ozbiljan tehnički kvar.
Incident se dešava u trenutku kada je automatizacija leta pod pažnjom javnosti nakon ranijih slučajeva u globalnoj avijaciji. Ipak, za razliku od problema sa sistemom MCAS na Boeing (Bojing) 737 MAX, porodica Airbus A320 do sada nije beležila incidente povezane sa greškama kompjuterizovanih sistema upravljanja letom i ima reputaciju izuzetno pouzdane i bezbedne platforme.
JetBlue: Niskotarifna prekookeanska avio-kompanija
JetBlue je američka niskotarifna avio-kompanija osnovana 1998. godine, sa sedištem u Njujorku. Poznata je po besplatnom Wi-Fi servisu, udobnijem rasporedu sedišta u odnosu na konkurenciju i fokusu na korisničko iskustvo kojim pokušava da se distancija od konkurencije u ovom "jeftinom" sektoru.
Letovi ove kompanije pretežno povezuju Severnu i Južnu Ameriku, kao i Karibe, dok se poslednjih godina širi i na transatlantske rute.
Flotu čine letelice Airbus A220 i porodice A320, kao i varijante A321LR i A321XLR za duže međunarodne linije. Kompanija je poznata i po specijalnim bojenjima svojih aviona.
Airbus A320: Najprodavaniji putnički avion na svetu
Airbus A320 najprodavaniji je putnički avion na svetu i standard industrije za kratke i srednje linije. Prvi put je poleteo 1987. godine i postavio standard za fly-by-wire elektronsko upravljanje, postajući osnova za čitavu porodicu modernih verzija A320neo i A321.
Letelica u tipičnom rasporedu prevozi između 150 i 180 putnika, a dolet iznosi i do 6.300 kilometara u neo varijanti, odnosno do 4.000 km u starijoj ceo varijanti, što omogućava saobraćanje na kaćim i srednjim linijama. A320 je poznat po efikasnosti, pouzdanosti i niskim operativnim troškovima, čime je postao okosnica velikog broja avio-flota širom sveta.
(Aero.rs)