Kinez uhapšen po sletanju: Pokušao da otvori vrata na avionu tokom leta
Kineske vlasti privele su dvadesetogodišnjeg putnika odmah po sletanju aviona kompanije Cathay Pacific na letu CX811 u Hong Kong (HKG), pošto je tokom leta pokušao da otvori vrata aviona. Muškarac, za koga se navodi da je kineski državljanin, je zadržan pod sumnjom da je prekršio Pravilnik o vazduhoplovnoj bezbednosti.
Zahvaljujući "brzoj i odlučnoj reakciji kabinskog osoblja" situacija je brzo stavljena pod kontrolu, "osiguravajući bezbednost svih putnika i članova posade", prenele su agencije
Let CX811 je interkontinentalni međunarodni direktan let iz Bostona (BOS) do Hong Konga (HKG) sa prosečnim trajanjem oko 15 časova i 30 minuta.Cathay Pacific se na ovoj relaciji standardno koristi avion širokotrupni dugolinijski avion Airbus A350-1000 ili ponekad Airbus A350-900, koji mogu da prime između 280 do 334 putnika, u zavisnosti od konfiguracije sedišta.
Nije saopšteno u kojoj fazi leta se incident tačno dogodio. Avion je bezbedno sleteo u Hong Kong, gde je osumnjičeni putnik zadržan od strane vlasti.
Ovaj događaj ponovo podseća na ključnu ulogu obučenog kabinskog osoblja i važnost striktnih bezbednosnih protokola u civilnoj avijaciji. Posada je reagovala brzo i profesionalno, obezbedila vrata i obavestila putnike o situaciji, čime je očuvan mir i kontrola tokom leta. Cathay Pacific je nakon incidenta istakao "posvećenost bezbednosti putnika i članova posade".
Za putnike, ovakvi incidenti naglašavaju značaj poverenja u avio‑kompanije sa visokim bezbednosnim standardima i onim što se naziva efikasno krizno upravljanje. Avioni iz porodice Airbus A350, poput onog koji se koristi na ovom letu, projektovani su sa naprednim sigurnosnim sistemima i strukturama koje sprečavaju pokušaje neovlašćenog otvaranja vrata tokom leta.
Da li se vrata aviona zaista mogu otvoriti u letu?
Pitanje koje izaziva nelagodu kod putnika – da li neko može otvoriti vrata aviona tokom leta – u stvarnosti je fizički neizvodljivo. To jest, uglavno. Portal Aero.rs je nedavno detaljno obradio ovu temu u posebnom tekstu. Vrata putničkih aviona projektovana su po principu tzv. plug-type, što znači da se pri zatvaranju mehanički uklapaju u trup i zaključavaju složenim sistemom poluga.
Takođe, tokom leta kabina je pod većim pritiskom u odnosu na spoljašnji vazduh. Na visini od 10.000 metara razlika u pritisku stvara silu na svaki kvadratni metar vrata veću od jedne tone, što ih čini faktički neotvorivim. Pokušaji otvaranja vrata tokom leta, iako povremeno zabeleženi, završavali su bezuspešno i tretiraju se kao ozbiljan bezbednosni incident.
Jedini scenario u kojem bi vrata mogla popustiti je skoro potpuno poravnanje kabinskog i spoljnog pritiska, što se dešava uglavnom na manjim visinama, neposredno pre sletanja – primer za to je incident Asiana Airlinesa 2023. godine na letu iz Daegua ka Seulu.
Putnik je tada uspeo da otvori vrata na avionu Airbus A321 pri visini od svega 200 metara, dok je kabinski pritisak gotovo ujednačen sa spoljnim. Devet osoba je hospitalizovano, a nadležni su uveli obavezno upozorenje o zabrani diranja izlaza za nuždu.
Na hiljadama letova svakodnevno, vrata aviona ostaju hermetička barijera između putnika i ekstremnih uslova izvan kabine, čineći ih potpuno sigurnim za upotrebu dokle god je avion na visini. Čak i ako neko pokuša da ih na silu otvori, to se jednostavno ne može dogoditi – ne zbog zabrana, već zato što zakoni fizike to ne dozvoljavaju.
(Aero.rs)