Novi vlasnik PIA bez avio-iskustva: Da li će simbol Pakistana biti samo još jedan finansijski eksperiment?

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: Shutterstock

Odluka Pakistana da proda nacionalnu avio-kompaniju PIA (Pakistan International Airlines) jedna je od najosetljivijih ekonomskih odluka u novijoj istoriji te zemlje. Vlada je privatizaciju predstavila kao nužan potez, dok kritičari upozoravaju da je problem rešen administrativno, a ne suštinski.

PIA se godinama nalazila u dubokoj krizi. Finansijski gubici postali su hronični, dugovi su rasli, a država je redovno intervenisala kako bi kompanija ostala operativna. Umesto tržišnog upravljanja, PIA je funkcionisala pod snažnim političkim uticajem. Rukovodstva su se smenjivala bez jasne strategije, broj zaposlenih je rastao, a odluke o mreži linija često su bile politički, a ne komercijalno motivisane.

Foto: Shutterstock

Kriza je dodatno produbljena 2020. godine, kada su otkrivene ozbiljne nepravilnosti u vezi sa pilotskim licencama. Zabrane letenja ka Evropi i narušeno poverenje regulatora imale su direktan finansijski efekat. PIA je izgubila pristup profitabilnim tržištima, dok su troškovi ostali isti ili veći.

U takvim okolnostima, međunarodni finansijski pritisak postao je odlučujući faktor. Aranžmani sa MMF-om podrazumevali su smanjenje državne potrošnje i prestanak finansiranja javnih preduzeća koja konstantno prave gubitke. Privatizacija PIA postavljena je kao test političke odlučnosti i signal investitorima da Pakistan ulazi u fazu strukturnih reformi.

Međutim, način na koji je privatizacija sprovedena izazvao je ozbiljne sumnje. Kritičari tvrde da prodajna cena ne odražava realnu vrednost kompanije. I pored dugova, PIA raspolaže vrednim slotovima, infrastrukturom i brendom koji i dalje ima prepoznatljivost na domaćem i dijasporskom tržištu. Posebno je sporno to što je deo obaveza ostao na teretu države, dok je novi vlasnik preuzeo operativno „olakšanu“ kompaniju.

Foto: Shutterstock

Profil novog vlasnika postao je jedna od centralnih tačaka rasprave. PIA nije preuzela velika međunarodna avio-grupa sa razrađenim poslovnim modelom i iskustvom u restrukturiranju nacionalnih prevoznika, već investitor čiji je interes pre svega finansijski i operativni. To znači da privatizacija ne podrazumeva automatski ulazak PIA u širu mrežu partnerstava, zajedničkih nabavki ili optimizovanih redova letenja, što je u drugim slučajevima često bio presudan faktor oporavka.

Takav model otvara niz pitanja. Da li će novi vlasnik PIA posmatrati kao dugoročan projekat koji zahteva značajna ulaganja u flotu, obuku i bezbednosne standarde, ili kao kompaniju koju je potrebno stabilizovati kroz brzu racionalizaciju, smanjenje troškova i monetizaciju postojeće imovine. Skeptici upozoravaju da odsustvo jasne industrijske strategije nosi rizik da se privatizacija svede na finansijsku korekciju, bez stvarne transformacije poslovnog modela.

Dodatnu nelagodu izaziva i struktura same transakcije. Preuzimanjem kompanije sa znatno umanjenim obavezama, novi vlasnik ulazi u proces sa ograničenim rizikom, dok je deo istorijskih dugova ostao na teretu države. Kritičari u tome vide asimetričnu raspodelu odgovornosti, u kojoj javni sektor sanira prošlost, a privatni investitor preuzima budućnost bez jasnih garancija o nivou ulaganja i dugoročnoj strategiji.

Socijalna dimenzija dodatno komplikuje situaciju. PIA zapošljava veliki broj radnika, a privatizacija gotovo izvesno podrazumeva racionalizaciju. Sindikati upozoravaju na gubitak radnih mesta i prava, dok vlast insistira da bez restrukturiranja nema dugoročnog opstanka. Taj sukob jasno pokazuje da ekonomska logika i društvena realnost ne idu uvek istom pravcu.

Foto: Shutterstock

Posebnu težinu nosi i simbolički aspekt. PIA je nekada bila jedna od tehnološki i operativno najuglednijih avio-kompanija u Aziji. Za deo javnosti, njena prodaja doživljava se kao gubitak kontrole nad strateški važnim sektorom i odricanje od dela nacionalnog identiteta.

Ključno pitanje ostaje otvoreno. Da li je problem PIA bio u vlasništvu ili u načinu upravljanja. Privatizacija sama po sebi ne garantuje uspeh. Ako novi vlasnik ne uloži u bezbednost, flotu i profesionalni menadžment, promena vlasništva neće značiti i stvarni oporavak.

Prodaja PIA zato ne predstavlja završetak krize, već prelazak u novu fazu. Tek naredne godine pokazaće da li je Pakistan rešio dugogodišnji problem ili ga je samo uklonio sa državnih bilansa, uz neizvesne posledice po zaposlene, putnike i tržište.

(Aero.rs)