Prvi na svetu: Srpska kompanija instalirala Iridium Certus internet u avion Cessna CitationJet

Vreme čitanja: oko 3 min.

Proizvođač sistema navodi da je Iridium Certus podržan mrežom koja se sastoji od 75 satelita koji omogućavaju globalnu pokrivenost i povezanost na internet

Prince Aviation iz Beograda u saradnji sa renomiranim proizvođačem avionike Collins Aerospace i kompanijom QCM Design predstavila je na sajmu poslovne avijacije EBACE 2024 koji je danas otvoren u Ženevi prvu instalaciju širokopojasne internet veze, bazirane na satelitskom Iridium Certus sistemu, na avion Cessna Citation CJ1.

U sve tri kompanije ističu kako je ovo prva ugradnja ove vrste interneta u tzv. small cabin bizjet, odnosno poslovni avion manje kabine, sa tipično šest do osam sedišta.

Internet je već neko vreme dostupan u većim putničkim avionima ali do sada nije bilo praktično zbog gabarita antene i cene instalacije ugraditi ga u manje avione.

Proizvođač sistema navodi da je Iridium Certus podržan mrežom koja se sastoji od 75 satelita (66 operativnih i devet rezervnih u orbiti) koji omogućavaju globalnu pokrivenost i da predstavlja evoluciju sa uskih na širokopojasne IP-bazirane usluge prenosa podataka i govora sa brzinom prenosa podataka od 704 kbps.

Collins Aerospace je jedan od najvećih proizvođača avionike, odnosno električnih uređaja za vazduhoplove. Peter Stein, predstavnik ove američke firme, kaže da "kada god letite, možete reći da letite sa Collinsom", aludirajući na široku rasprostranjenost avionskih instrumenata i svega zamislivog i nezamislivog što ova kompanija proizvodi.

"Collins je razmišljao o pružanju rešenja za avione sa manjom kabinom za tržište poslovnih aviona. Tako da je taj sistem morao biti lagan i vrlo pouzdan ali i povoljan jer vlasnici ne žele da troše previše za komunikacioni sistem kada poseduju avion", navodi predstavnik američke kompanije i objašnjava da je satelitska antena kompaktna i da je otpor vazduha vrlo nizak. "Smanjeni otpor vazduha znači da štedite gorivo kada imate ovakav sistem sa malom antenom na avionu".

Direktor QCM Design koga smo takođe sreli u Beogradu, Kristijan Šuser objašnjava da je njegova kompanija "odobrena kao organizacija za projektovanje od strane Evropske agencije za bezbednost vazduhoplovstva (EASA), što u suštini daje pravo da sertifikuju, projektuju i odobravaju izmene na avionima".

Govoreći po povezanosti na internet dok ste u avionu, prvi čovek QCM objašnjava: "Ranije niste ste imali gotovo ništa. Radili ste mailove ujutru kod kuće, išli na aerodrom, ulazili u avion i onda leteli kod klijenta ili na sastanak. Tokom samog leta, ništa niste radili, možda ste se pripremali sa knjigom, sa laptopom, pišući nešto - ali niste bili povezani. Danas, sa Certus sistemom, povezani ste, radite mailove, imate komunikaciju i sve ostalo".

Šuser objašnjava kako je došlo do saradnje: "Proizvođač Collins je bio taj, koji nas je spojio prošle godine na EBACE sajmu u Ženevi; mi smo Collinsovi dileri, kao i Prince Aviation. Collins nam je predstavio ideju instalacije Certus sistema na malom avionu. Prince Aviation je bio spreman da obezbedi svoj avion kao demonstrator, kao prototip avion. Mi smo pružili znanje i veštine za sertifikaciju i projektovanje integracije sistema. I tako je počeo ovaj projekat".

"Prince Aviation je izvršio implementaciju ovog sistema, i na kraju, dobili smo odobrenje za taj avion da ponovo bude odobren nakon što je modifikovan", kaže direktor QCM Design i dodaje da "planiraju instalaciju i na Cessnu Citation XLS, kao i na Beechcraft 200".

Srđan Kragojević, tehnički direktor Prince Aviation takođe sa ponosom ističe da je u pitanju prva instalacija ovakvog sistema na ovom tipu aviona.

Ceo projekat, sa pripremom, trajao je oko pet meseci a sama implementacija na avionu "nekih šest sedmica", kaže tehnički direktor Prince Aviation i napominje da "svaka prototipska instalacija nosi određene izazove" što je "nešto duži period nego što će biti potrebno" za naredne ugradnje, koje se očekuju da neće uzeti više od tri nedelje i da će biti izvođene istovremeno sa redovnim održavanjem kako avioni ne bi bili dodatno van saobraćaja.

Avion Cessna CitationJet (525) registarske oznake YU-SCJ je "jedan od najmodifikovanijih aviona ovog tipa u Evropi": ranije su ugrađeni novi instrumenti ("delimični glass cockpit" kako objašnjavaju u Princu), ugrađeni su vingleti, aerodinamički nastavci na krajevima krila koji poboljšavaju performanse aviona a sada je povezan i na internet, kaže Kragojević, nazivajući ovaj bizjet svojevrsnim "tehnološkim demonstratorom".

(Aero.rs)