Privremeni spas za BHANSA: Vijeće ministara BiH razmatra pozajmicu kako bi se izbegao kolaps kontrole neba
Nakon što je Aero.rs u martu izvestio o ozbiljnoj pretnji po funkcionisanje BHANSA-e i potencijalnom gubitku kontrole nad vazdušnim prostorom Bosne i Hercegovine, došlo je do konkretnog pomaka – i to u vidu privremenog finansijskog rešenja koje bi moglo stabilizovati situaciju, makar nakratko.
Prema nacrtu odluke koju je pripremilo Ministarstvo komunikacija i prometa BiH, BHANSA bi svakog meseca dobijala tranšu do pet miliona konvertibilnih maraka iz budžetskih rezervi države. Novac bi bio iskorišćen za pokrivanje osnovnih operativnih troškova agencije, uz obavezu povraćaja sredstava odmah po deblokadi računa u Briselu.
Ova “pozajmica” trebalo bi da se nađe na dnevnom redu Vijeća ministara BiH u utorak. Ministar Edin Forto ističe da se na ovaj način “gasi požar”, dok se ne pronađe sistemsko rešenje za naplatu međunarodnih arbitražnih obaveza države koje su dovele do krize.
Kako je počelo: hronologija puta ka blokadi
Podsetimo, problemi za BHANSA-u počinju nakon arbitražne presude Međunarodnog centra za rešavanje investicionih sporova (ICSID) u Vašingtonu iz 2022. godine, kojom je Bosni i Hercegovini naloženo da plati oko 39 miliona evra slovenačkoj kompaniji Viaduct, zbog jednostranog raskida koncesionog ugovora iz 2004. godine za gradnju hidroelektrana na Vrbasu, koji je potpisala Vlada Republike Srpske.
Do 1. marta 2025., dug s kamatama narastao je na više od 56 miliona evra, nakon čega je Viaduct započeo izvršne postupke kako bi naplatio presuđeni iznos. Pošto je BiH ignorisala arbitražnu obavezu, kompanija je podnela zahtev za izvršenje pred belgijskim sudom, koji je potom naložio zamrzavanje isplata od strane EUROCONTROL-a prema BHANSA-i, tretirajući ta sredstva kao deo državne imovine BiH.
Time se BHANSA, iako nije bila stranka u sporu, našla u situaciji kolateralne štete, sa blokiranim prilivom prihoda potrebnih za svakodnevni rad i isplatu plata zaposlenima. Dana 26. marta 2025., BHANSA je izdala zvanično saopštenje potvrđujući obustavu svih priliva i započela hitne konsultacije sa nadležnim institucijama.
Rizik gubitka kontrole nad nebom – i posledica po aerodrome
Ako se finansiranje BHANSA-e ne obezbedi, BiH bi se mogla suočiti sa najtežom krizom u svojoj vazduhoplovnoj istoriji: zatvaranjem vazdušnog prostora, gubitkom desetina miliona maraka prihoda od preleta i, najgore od svega – trajnijim gubitkom kontrole nad sopstvenim nebom, koje bi mogle preuzeti susedne zemlje poput Hrvatske, Srbije ili Italije.
To bi značilo i paralizu četiri međunarodna aerodroma – Sarajevo, Mostar, Banjaluka i Tuzla – jer BHANSA jedina ima nadležnost i kadar za pružanje usluga kontrole letenja na teritoriji BiH.
Ministar Forto upozorava da rešenje ovog slučaja može postaviti presedan za buduće arbitražne presude. BiH trenutno ima još nekoliko međunarodnih procesa koji bi mogli završiti na sličan način, s još višim novčanim iznosima, i dodatno ugroziti državne funkcije ako se ne uspostavi jasan mehanizam odgovornosti.
„Štetu mora platiti onaj ko ju je prouzrokovao – danas je to entitet, sutra može biti kanton ili neka druga institucija. Bez sistemskog pristupa, cela država ostaje taoc“, zaključio je Forto.
(Aero.rs)