Najbrži putnički avion na svetu još brži: Global 8000 leti do 0.95 Macha

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Bombardier Global 8000

Brzina aviona je sve samo ne jednostavan pojam. Najčešće više faktora: Visine leta, pravca i jačine vetra, temperature vazduha i opterećenja aviona. U avijaciji se najčešće meri tzv. airspeed – brzina u odnosu na okolni vazduh, koja se po pravilu razlikuje od ground speed, odnosno brzine u odnosu na tlo. Razumevanje razlike između ove dve vrednosti ključno je za procenu performansi aviona i planiranje leta.

Većina današnjih putničkih aviona leti prosečnom brzinom od oko 900 km/h, dok neki brži modeli dostižu do 1.050 km/h. U tom kontekstu, ultra-dugolinijski poslovni avioni predstavljaju ne samo stvar prestiža već i tehnološki iskorak, jer kombinuju duži dolet i relativno visoke brzine u okviru podzvučne civilne avijacije.

Global 8000 dostiže brzinu Mach 0,95

Kompanija Bombardier je najavila da će Global 8000, planiran za ulazak u komercijalnu upotrebu 2025. godine, dostići maksimalnu brzinu od Mach 0,95. 

Povećanje od 0.01 Mach u odnosu na prvobitno planiranih 0.94 deluje gotovo neprimetno, ali treba imati u vidu i faktor prestiža u ovoom lukrativnom segmentu, kao i potvrdu tehnološke superiornosti. Većina modernih poslovnih aviona ima najveće brzine oko 0.90 Mach. Najnoviji Dassault Falcon 10X, kada uđe u upotrebu, planirano da ima najveću brzinu od 0.925 Mach.

To je najveća brzina zabeležena kod putničkih aviona u modernoj avijaciji i čini Global 8000 najbržim poslovnim avionom od povlačenja supersoničnih letelica Concorde i kratkotrajnog Tupolev Tu-144.

Foto: Bombardier Global 8000

Brže, dalje, luksuznije

Global 8000 je projektovan kao ultra-dugolinijski avion sa doletom preko 14.800 km. Dizajn krila sa predkrilcima omogućava pristup do 30% više aerodroma u odnosu na konkurenciju, tvrdi proizvođač. Avion pokazuje performanse pri sletanju i polijetanju uporedive sa lakim poslovnim avionima, što povećava fleksibilnost u planiranju saobraćaja.

Ovaj biz-jet ima četiri odvojena prostora za putnike i prostor za odmor posade. Bombardier se hvali da je putnička kabina je "projektovana sa niskim kabinskim pritiskom i dužinom sedišta koja je najduža u klasi, što omogućava putnicima dužu udobnost tokom leta i smanjenje zamora".

Sertifikacija do kraja godine

Prvi proizvodni primerak Global 8000 završio je probni let u maju 2025. godine. Trenutno se obavljaju završni radovi na enterijeru i aktivnosti za dobijanje sertifikacije tipa, kako bi avion bio spreman za ulazak u komercijalnu upotrebu 2025. godine. Sve specifikacije i podaci su približni i mogu biti predmet promena u skladu sa operativnim pravilima i uslovima.

Bombardier Global serija, pored Global 8000, uključuje modele 5500 sa srednjim doletom, 6500 i 7500 koji je takođe ultra-dugolinijski sa luksuznom kabinom. Svi modeli mogu imati specijalne vojne varijante prilagođene različitim potrebama, najčešće izviđanju ili nadziranju vazdušnog prostora ili akvatorija

(Aero.rs)