Izraelski vojni avion grmeo iznad Beograda: Čuo se na više od deset kilometara kada je poleteo

Vreme čitanja: oko 2 min.

Sa aerodroma Nikola Tesla Boeing 707-300 na letu IAF022 poleteo je nešto posle 17:00 a prema javno dostupnim podacima servisa za praćenje letova Flightradar24.com kao destinacija naveden je aerodrom Beeršeba

Salinger Igor

Buka sa neba ali mnogo jača nego što je uobičajena na koju su navikli i na koju su prilično oguglali, kombinovana sa nečim nalik pištanju najpribližniji je opis onoga što je juče popodne (ponedeljak 5. februar) iznenadilo stanovnike Beograda - barem onih delova koji se nalaze na liniji prilaza za pistu 30 aerodroma Nikola Tesla, odnosno iz pravca jugoistoka preko Avale, Čukarice i novobeogradskih blokova.

Krivac za gore opisano su četiri mlazna motora Pratt & Whitney JT3D starije generacije, pa samim tim i bučnija od današnjih "tihih" i "ekološki prihvatljivih" ispod krila aviona-veterana Boeing 707-300 izraeskog vojnog vazduhoplovstva.

Avionima sa starim motorima zbog buke koje prave (tzv. zagađenja bukom) nije dozvoljen redovan saobraćaj na komercijalnim aerodromima u SAD i Evropi.

Većini vojnih Boeing 707 koji su ostali u upotrebi ugradjeni su novi motori, najčešće CFM-56 ili su postojećima ugrađeni svojevrsni "prigušivači" buke tzv. hush-kit.

Wikimedia/Amit Agronov
Izraelsko vazduhoplovstvo nije zamenilo motore na svojim avionima Boeing 707 ali nastavlja da ih koristi kao pouzdane transportere i avio-cisterne, uprkos starosti.

Avion koji je danas sleteo u Beograd pod oznakom leta IAF021 proizveden je pre 49 godina. Prvi korisnik je bila vlada Malezije a leteo je i u avio-kompaniji British Caledonian, rumunskoj kompaniji JARO International, kao i u Dubai Air Wing, odnosno Kraljevskom odeljenju (Royal Flight) UAE čiji je zadatak prevoz kraljevske porodice i najviših zvaničnika Ujedinjenih Arapskih Emirata.

Konačno ga je kupila Israeli Aircraft Industries (IAI) 1996. godine a kasnije je u nekom trenutku i konvertovan u kombinovanu tanker/transport konfiguraciju

Sa aerodroma Nikola Tesla Boeing 707-300 na letu IAF022 poleteo je nešto posle 17:00 a prema javno dostupnim podacima servisa za praćenje letova Flightradar24.com kao destinacija naveden je aerodrom Beeršeba (VTM), odnosno vazduhoplovna baza Nevatim.

Iako je poleteo u pravcu severozapada - u upotrebi je bila poletno-sletna staza 30L - buka motora dizajniranih u pedesetim godinama prošlog veka mogla se čuti i na Banovom Brdu koje je vazdušnom linijom udaljeno desetak kilometara od praga piste.

Boeing 707 kada je poleteo daleke 1954. godine uneo je revoluciju u vazdušni saobraćaj: bio je to prvi masovno proizvođeni mlazni putnilki avion za dugačke letove, kako transkontinenatalne prvenstveno po Americi ali i one prekookenske. Bio je to avion koji je u šezdesetim godinama prošlog veka bukvalno "smanjio svet".

Salinger Igor
Kada je Jugoslovenski Aerotranport nabavio avione ovog tipa 1970. godine, postali su simbol poseta matici iseljenika iz Severne Amerike i iz Australije

Danas Boeing 707 više nije u upotrebi u redovnom putničkom avio-saobraćaju ali se zadržao u upotrebi kao platforma za najrazličitije vojne elektrosnske siseteme - najprepoznatljiviji je E-3 Sentry AWACS, kao transporter i kao avion-cisterna KC-135 za pretakanje goriva u letu koji je i dalje okosnica mnogih vazduhoplovstava uključujući i američko (United States Air Force - USAF)

(Aero.rs)