Ruski avion Su-24MR “greškom” upao u NATO vazdušni prostor: Ova verzija nosi opremu za izviđanje i snimanje
Ruski vojni avion Suhoj Su-24 tokom jučerašnjeg leta (utorak 11. februar) povredio je vazdušni prostor Poljske u oblasti Gdanjskog zaliva u Baltičkom moru, saopšteno je iz Operativne komande poljskih oružanih snaga, preneo je Tanjug.
Vojni avion leteo je 6,5 kilometara unutar poljskog vazdušnog prostora, gde se zadržao nešto više od jednog minuta, nakon čega je promenio smer. Poljske službe su kontaktirale ruske kolege koje su potvrdile narušavanje vazdušnog prostora, navodeći da je do toga došlo “zbog kvara na navigacionom sistemu aviona”.
'Ruta leta je odmah promenjena nakon intervencije navigatora Oružanih snaga Ruske Federacije'', saopšteno je iz poljskih službi.
Incident se dogodio u 14:09 po lokalnom vremenu, a poljski radarski sistemi za rano upozorenje su detektovali i pratili ruski avion dok je prelazio ovu oblast, navodi Aerotime.
Su-24 je poleteo iz Kalinjingradske oblasti, ruske enklave smeštene na Baltičkom moru između Poljske i Litvanije, prema navodima poljske Operativne komande.
Na osnovu dostupnih informacija, avion koji je učestvovao u incidentu bio je izviđačkoj varijanti Su-24MR (neki mediji greškom navode MP, verovatno zbog konfuzije u prebacivanju sa ćiriličnog pisma) najverovatnije iz 4. gardijskog lovačko-bombarderskog puka mornarice Ruske Federacije iz baze Černijakovsk.
Rusija: Došlo je do “greške”
Za razliku od nekih prethodnih sličnih situacija, čak i onih koje nisu uključivale povredu NATO vazdušnog prostora, nema potvrde da su Poljska ili NATO saveznici ovoga puta podigli svoje lovačke avione u susret “uljezu”, ali Operativna komanda poljskih oružanih snaga uverava javnost da je nacionalni sistem vazdušne odbrane u punoj pripravnosti, sprovodeći kontinuirani nadzor kako bi osigurali integritet i bezbednost vazdušnog prostora zemlje.
Ruska strana priznala je prekršaj, pripisavši ga kvaru u navigacionom sistemu aviona. Ovo objašnjenje - odgovaralo istini ili ne - je verovatno pokušaj da se smanji težina incidenta usled rastućih napetosti između NATO-a i Rusije, naročito u baltičkom regionu.
S obzirom na trenutne vojne napetosti u Evropi, ovakvi prekršaji vazdušnog prostora često se smatraju osetljivim i potencijalno provokativnim akcijama. Nije nikakva tajna da i u mirnodopsko vreme suprotstavljene strane često planski provociraju jedna drugu, pravo da bi prikupile podatke o načinu i brzini reakcije protivnika.
Suhoj Su-24MR: Taktički izviđački avion nakrcan kamerama i senzorima
Su-24MR (модифицированный разведчик - modifikovani izviđač) je taktički izviđački avion, dvosed, razvijen iz dvomotornog supersoničnog lovca-bombardera sa promenljivom geometrijom krila Su-24.
Vizuelno slične konfiguracije kao američki General Dynamics F-111, NATO je označio Su-24 kodnim nazivom Fencer (Mačevalac). Izviđač Su-24MR nazvan je Fencer-E.
Su-24MR je specijalizovana verzija ovog aviona, opremljena senzorima i sistemima za snimanje u vizuelnom, infracrvenom i elektromagnetnom spektru, namenjen za prikupljanje taktičkih obaveštajnih podataka. Varijanta MR ušla je u operativnu upotrebu u prvoj polovini osamdesetih godina, a napravljeno je 130 primeraka.
Su-24MR zadržao je veći deo navigacionog sistema Su-24M, uključujući radar za praćenje terena, ali ne i nišanski radar Orion-A, opremu za lasersko/TV ciljanje i top. Skidanje ove opreme omogućilo je ugradnju dve panoramske kamere, TV kamere Aist-M ('Roda'), bočnog (tzv. SLAR - side looking airborne radar) radara RDS-BO Štik ('Bajonet'), kao i infracrvenog izviđačkog sistema Zima. Može poneti i dodatnu opremu u namenskim kontejnerima.
Napravljeno je desetak aviona namenske varijante za elektronsko izviđanje Su-24MP (NATO oznaka Fencer-F) sa dodatnom opremom.
Ni prvi ni poslednji put: Rastući trend povreda vazdušnog prostora
Ovaj poslednji incident dodaje rastući trend kršenja granica vazdušnog prostora od strane ruskih vojnih aviona u poslednjim godinama. U junu 2024. godine, drugi Su-24MR je povredio švedski vazdušni prostor, što je izazvalo reakciju švedskog vazduhoplovstva. Tada su poslati lovački avioni JAS-39 Gripen da presretnu i isprate uljeza.
Godinu dana ranije, dva helikoptera beloruskih oružanih snaga povredila su vazdušni prostor Poljske, o čemu je tada Aero.rs pisao.
Ovi incidenti dolaze u vreme povećanih napetosti između NATO-a i Rusije, naročito u baltičkom regionu, koji je postao vruća tačka za vojnu aktivnost i političko manevrisanje. Poljska, članica NATO-a, bila je u visokom stanju pripravnosti poslednjih godina kako bi odgovorila na ono što se naziva “rastuće vojne pretnje”, a učestali povrede vazdušnog prostora postali su skoro pa redovna pojava.
(Aero.rs)