Dragon Lejdi na mitingu RIAT 2025: Avion čija krila prekriju nebo, a na pisti ga prati auto
Ovogodišnji trodnevni vojni aeromiting RIAT 2025 (Royal International Air Tattoo) bio je dovoljno atraktivan da u njemu uživa više od 175.000 gledalaca, o čemu je portal Aero.rs u više navrata pisao.
Karte za sledeće izdanje ovog mitinga već su u prodaji, a poznato je i da će se RIAT 2026 održati od 17 do 19. jula sledeće godine: ostaje da se vidi da li će na sledećem - najvećem vojnom aeromitingu na svetu - učestvovati zemlje nastale iz nekadašnje Jugoslavije. Ove godine na RIAT-u su (tradicionalno) bili Slovenci, a Srbija je učestvovala na prošlogodišnjem RIAT-u kada je prikazala jedan od dva transportna aviona C-295.
I pored nastupa velikog broja vazduhoplova (više od 270 letelica) i atraktivnih naleta više akro-grupa (Frecce Tricolori, Red Arrows, Tigers...) pažnju posetilaca naročito su privukli avioni Ratnog vazduhoplovstva Sjedinjenih Američkih Država (USAF), koji su doleteli ne samo iz baza Lejenhit (RAF Lakenheath) i Mildenhol (RAF Mildenhall), nego su preleteli i okean kako bi se pokazali posetiocima.
Amerikanci svaki put na RIAT "doteraju" atraktivne vazduhoplove, ali ove godine su pokazali i dva aviona koji se ne mogu tako lako videti "uživo" - pre svega zato što su namenjeni misijama u kojima su suštinski - nevidljivi.
Publiku je oduševio jedinstveni urlik motora aviona Lokid U-2S, poznatog i kao Dragon Lejdi (Dragon Lady - Zmajeva dama). Iako nadimak možda nije dat zbog zvuka koji njen motor proizvodi pri poletanju, on se savršeno uklapa uz gotovo vulkanski zvuk koji avion može da proizvede.
U retkom i veoma simboličnom prikazivanju ovog aviona - jer se špijunski avion baš i ne pokazuje javno, pred civilima nad kojima nemaš bezbednosnu moć - pokazan je strateški značaj ove letelice uprkos njenoj dugoj operativnoj istoriji. Njeno pojavljivanje izazvalo je veliko interesovanje među vojnim stručnjacima, predstavnicima odbrambene industrije i međunarodnim delegacijama, potvrđujući da ova platforma i dalje ima važnu ulogu u savremenom, kompleksnom obaveštajnom okruženju.
Avion U-2 prvi put je poleteo 4. avgusta 1955. godine, što znači da ove godine puni 70 godina, čineći ga jednim od najstarijih aviona u aktivnoj službi na svetu. Dva primerka bazirana su u bazi RAF Ferford, odakle pružaju Ratnom vazduhoplovstvu SAD-a ekspedicionu sposobnost vazdušnog izviđanja koja se može rasporediti bilo gde u svetu.
U početku dizajniran za izviđačke misije velikih visina iznad Sovjetskog Saveza (SSSR), ovaj avion se pokazao vrlo sposoban i tokom niskih demonstracija iznad Ferforda. Pilot zaslužuje svaku pohvalu jer se ovaj avion ravnih krila nalik jedrilici smatra izuzetno zahtevnim za letenje čak i u idealnim uslovima, navodi portal The Aviationist.
Sletanje ovim avionom zahteva korišćenje pratećeg automobila, u kojem se nalazi još jedan pilot U-2, koji daje instrukcije pilotu u avionu tokom prilaska pisti. Operater radija iz pratećeg vozila javlja pilotu visinu iznad tla, kako bi pilot mogao da u pravom trenutku izazove zagušenje i bezbedno sleti. Ove manevre bilo bi izuzetno teško izvesti bez pomoći automobila, zbog ograničene vidljivosti iz pilotske kabine. Kraj letećeg programa pružio je sjajnu priliku publici da vidi kako prateći automobil juri niz pistu za "Zmajevom damom" – što je bio pravi spektakl.
Na statičkom prikazu, uz U-2S, našao se i Rokvel B-1B Lanser, najvažniji američki nadzvučni bombarder. Njegovo moćno prisustvo na pisti privuklo je mnogo pažnje posetilaca; Kraljevsko vazduhoplovstvo (RAF) nije imalo sličnu sposobnost još od 1980-ih.
Lanser je sposoban da ponese 50.000 funti (oko 22.700 kg) naoružanja do cilja. Nekada je bio deo američke nuklearne trijade, ali su te sposobnosti uklonjene nakon završetka Hladnog rata. Danas se ovi bombarderi koriste isključivo u konvencionalnim misijama, aktivno učestvujući u gotovo svim američkim vojnim operacijama u poslednjih 30 godina. Takođe se koriste u misijama pokazivanja sile, kada se prisustvo američkog strateškog bombardera u blizini granica neke države koristi kao ozbiljno upozorenje da se izbegne sukob sa SAD-om i njenim saveznicima.
(Aero.rs)