Rusija odlaže proizvodnju novih AWACS aviona
Rusija, tačnije njena državna korporacija UAC tek treba da donese odluku o početku serijske proizvodnje aviona A-50U AWACS (Airborne Warning and Control System). Razlog za odlaganje je iščekivanje završetka svih radova i testiranja.
Ovu vest potvrdio je i Sergej Korotkov, zamenik generalnog direktora UAC i ujedno glavni konstruktor u ovoj korporaciji:
"Imamo aktivne ugovore i postoji jasna operativna potreba za ovim platformama (A-50), naročito zbog obaveštajnih podataka koje obezbeđuju. Međutim, trenutni projekti još nisu finalizovani, a sistemi nisu dobili konačnu sertifikaciju. Kada se ti uslovi ispune, biće doneta odluka o pokretanju serijske proizvodnje", rekao je Korotkov.
Avion A-50U sposoban je da istovremeno otkrije i prati do 300 vazdušnih, pomorskih i kopnenih ciljeva na udaljenostima do 650 kilometara. Platforma može da navodi lovačke avione na vazdušne ciljeve i koordinira taktičku avijaciju protiv kopnenih ciljeva, prenoseći podatke u realnom vremenu komandnim centrima.
Proizvodnja A-50U u Berijev Taganroškom avio-naučno-tehničkom kompleksu (TANTK), sa integracijom radarskog sistema Šmel-M koji je razvila korporacija Vega, uspostavljena je još devedesetih godina.
Pominjanje „nedovršenih radova“ verovatno se odnosi na proces zamene uvozne opreme domaćim komponentama. To uključuje zamenu hardverskih delova radarskog sistema zaduženih za primarnu i sekundarnu obradu podataka, kao i jedinica za prikaz i kontrolu. Prelazak na potpuno domaću elektroniku, uslovljen sankcijama i ograničenjima, zahteva dodatna testiranja kako bi se zadovoljile specifikacije naručioca.
Paralelno sa programom A-50U, razvija se i avion nove generacije A-100 Premier AWACS, baziran na unapređenom avionu Il-76MD-90A. A-100 je opremljen radarom sa aktivnom faznom rešetkom (AESA) i moći će da upravlja i pilotiranim i bespilotnim letelicama, nudeći znatno veće mogućnosti u skladu sa savremenim zahtevima komandovanja i kontrole.
Preliminarna letna ispitivanja A-100 počela su u februaru 2019. godine. Korporacija Vega je planirala da ih završi 2022. i pređe na državna zajednička testiranja. U 2023. godini UAC je prijavio isporuku još jednog modernizovanog A-50U Vazdušno-kosmičkim snagama Rusije (VKS).
Svi operativni A-50U avioni nalaze se u sastavu 610. centra za borbenu obuku i preobuku posada, koji pripada 4. državnom centru za obuku avijacijskog kadra i vojna ispitivanja. Na dan 1. januara 2024, VKS su raspolagale sa ukupno 15 aviona A-50M i A-50U, navodi Ruavia. Ipak, od početka godine Rusija je u više navrata izgubila ove vazduhoplove, o čemu je portal Aero.rs pisao, pa se pretpostavlja da ih danas ima manje od deset.
(Aero.rs)