Rusija odlaže proizvodnju novih AWACS aviona

Vreme čitanja: oko 2 min.

Rusija, tačnije njena državna korporacija UAC tek treba da donese odluku o početku serijske proizvodnje aviona A-50U AWACS (Airborne Warning and Control System).  Razlog za odlaganje je iščekivanje završetka svih radova i testiranja.

Ovu vest potvrdio je i Sergej Korotkov, zamenik generalnog direktora UAC i ujedno glavni konstruktor u ovoj korporaciji:

"Imamo aktivne ugovore i postoji jasna operativna potreba za ovim platformama (A-50), naročito zbog obaveštajnih podataka koje obezbeđuju. Međutim, trenutni projekti još nisu finalizovani, a sistemi nisu dobili konačnu sertifikaciju. Kada se ti uslovi ispune, biće doneta odluka o pokretanju serijske proizvodnje", rekao je Korotkov.

Foto: Shutterstock

Avion A-50U sposoban je da istovremeno otkrije i prati do 300 vazdušnih, pomorskih i kopnenih ciljeva na udaljenostima do 650 kilometara. Platforma može da navodi lovačke avione na vazdušne ciljeve i koordinira taktičku avijaciju protiv kopnenih ciljeva, prenoseći podatke u realnom vremenu komandnim centrima.

Proizvodnja A-50U u Berijev Taganroškom avio-naučno-tehničkom kompleksu (TANTK), sa integracijom radarskog sistema Šmel-M koji je razvila korporacija Vega, uspostavljena je još devedesetih godina.

Foto: Tanjug/AP

Pominjanje „nedovršenih radova“ verovatno se odnosi na proces zamene uvozne opreme domaćim komponentama. To uključuje zamenu hardverskih delova radarskog sistema zaduženih za primarnu i sekundarnu obradu podataka, kao i jedinica za prikaz i kontrolu. Prelazak na potpuno domaću elektroniku, uslovljen sankcijama i ograničenjima, zahteva dodatna testiranja kako bi se zadovoljile specifikacije naručioca.

Paralelno sa programom A-50U, razvija se i avion nove generacije A-100 Premier AWACS, baziran na unapređenom avionu Il-76MD-90A. A-100 je opremljen radarom sa aktivnom faznom rešetkom (AESA) i moći će da upravlja i pilotiranim i bespilotnim letelicama, nudeći znatno veće mogućnosti u skladu sa savremenim zahtevima komandovanja i kontrole.

Foto: Shemetov Maxim / TASS / Profimedia

Preliminarna letna ispitivanja A-100 počela su u februaru 2019. godine. Korporacija Vega je planirala da ih završi 2022. i pređe na državna zajednička testiranja. U 2023. godini UAC je prijavio isporuku još jednog modernizovanog A-50U Vazdušno-kosmičkim snagama Rusije (VKS).

Svi operativni A-50U avioni nalaze se u sastavu 610. centra za borbenu obuku i preobuku posada, koji pripada 4. državnom centru za obuku avijacijskog kadra i vojna ispitivanja. Na dan 1. januara 2024, VKS su raspolagale sa ukupno 15 aviona A-50M i A-50U, navodi Ruavia. Ipak, od početka godine Rusija je u više navrata izgubila ove vazduhoplove, o čemu je portal Aero.rs pisao, pa se pretpostavlja da ih danas ima manje od deset.

(Aero.rs)