Leonardo nudi svoj M346 za britansku akro-grupu Crvene strele
Iako još uvek zvanično nije ni počela, trka za unosan posao obezbeđivanja aviona za naprednu obuku pilota Kraljevskog ratnog vazduhoplovstva - RAF, ali i aviona za britansku akro-grupu Crvene Strele - Red Arrows, se uveliko zahuktava.
Nakon najave kompanije Aeralis da će u Škotskoj proizvoditi svoj istoimeni školsko-borbeni mlazni avion o kom je portal Aero.rs već pisao, svoju nameru pokazuje i italijanska kompanija Leonardo, sa svojim mlaznim avionom M-346.
Leonardo je otvoren za mogućnost da se njegov M-346 finalno sklapa u Velikoj Britaniji ukoliko ovaj tip bude izabran kao zamena za flotu aviona Hawk T1 i T2 u sastavu RAF, izjavio je visoki zvaničnik italijanskog proizvođača.
Logično rešenje
„Vidimo M-346 kao logično rešenje za Veliku Britaniju“, rekao je Tomazo Pani, viši potpredsednik za marketing i prodaju u kompaniji Leonardo Aircraft, napominjući da neki kadeti RAF-a već lete na ovom avionu u Međunarodnoj školi za obuku pilota na aerodromu Dečimomanu na Sardiniji.
„Imamo rešenje koje može ispuniti hitne zahteve, s obzirom na to da je M-346 već u upotrebi i može se isporučiti u kratkom roku“, rekao je on na sajmu DSEI u Londonu 10. septembra, prenosi portal Flight Global.
„Želimo da ostvarimo industrijsku saradnju u Velikoj Britaniji – razumemo da je važno da avion bude dovoljno ‘britanski’ da nosi britansku zastavu“, naglasio je Pani. „Imamo kontakte sa više industrijskih partnera u Velikoj Britaniji i potpuno smo otvoreni za uspostavljanje čvrste, pragmatične saradnje.“ On je dodao da lanac snabdevanja za ovaj avion već uključuje nekoliko britanskih kompanija.
BAE logičan partner
Pani je ocenio da Leonardo vidi BAE kao „logičnog partnera“, dodajući: „Ne mogu da zamislim drugog ključnog partnera“, podsećajući na njihovu saradnju u okviru konzorcijuma Eurofighter, kao i na program borbenog aviona nove generacije (GCAP).
Generalni direktor BAE-a, Čarls Vudburn, krajem jula nije želeo da komentariše moguće planove kompanije u vezi sa zamenskim avionom za Hawk, nakon spekulacija da se razmatra potencijalno zajedničko ulaganje sa američkim proizvođačem Boingom.
„Spremni smo da uspostavimo vredne industrijske aktivnosti - proizvodnju, sklapanje, održavanje, isporuku“, dodao je Pani. „Broj aviona koje RAF traži trebalo bi da opravda postavljanje finalne proizvodne linije, a možemo imati i centar za isporuku u Velikoj Britaniji.“
Čekajući tender
Velika Britanija još uvek nije pokrenula zvaničnu nabavku za zamenu trenažnih aviona Hawk T2 i starijih T1 primeraka koje koristi akro-grupa Red Arrows, ali je potreba naglašena u Strateškom pregledu odbrane ranije ove godine. Kada se objedine, te flote broje oko 40 aviona.
Pani je uz osmeh primetio da, s obzirom na to da je M-346 već naručen kao zamena za Aermacchi MB-339 koje koristi italijanska akro-grupa Frecce Tricolori, za Red Arrows bi „samo trebalo zameniti zelenu boju dima plavom“.
Industrijski izvori ukazuju da bi konkurentski proces mogao da počne tokom 2026. godine, a dodatni detalji očekuju se u Planu odbrambenih investicija koji bi trebalo da bude objavljen do kraja ove godine.
„Nudimo evropsku platformu jednoj evropskoj zemlji“, zaključio je Pani.
Drugi konkurenti
Očekuje se da će drugi konkurenti uključivati Boeing T-7A Red Hawk, Lockheed Martin/Korea Aerospace Industries T-50 čiji model je na štandu američke kompanije na DSEI prikazan u bojama Red Arrowsa – zatim turski Hurjet i modularni trenažer britanskog start-upa Aeralis.
Leonardo je ranije ove godine predstavio svoju ambiciju da M-346 uđu u upotrebu u sve tri zemlje učesnice GCAP programa - Italiji, Japanu i Velikoj Britaniji - kroz koji planiraju da uvedu borbeni avion šeste generacije do 2035. godine.
Na sajmu DSEI, Leonardo je izložio i simulator kabine unapređene verzije M-346 Block 20, sa dva motora, koja bi u operativnu upotrebu trebalo da uđe kasnije tokom ove decenije.
(Aero.rs)