Švedski Saab razvio novi model Gripena: Evo zašto je naročito važan za NATO danas

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Shutterstock

Nekada davno, govorilo se da Šveđani prave automobile na koje ne možete imati zamerke. Kompanija Saab, nekada proizvođač istoimenih aviona, razvila je isti princip i pri proizvodnji borbenih aviona: na njih, kažu poznavaoci, ne možete imati primedbe. Izgleda da ova krilatica naročito važi za najnoviji Saab JAS 39 Gripen, koji s godinama postaje sve bolji.

Šveđani su sada razvili standard JAS 39 E/F, koji nastavlja na čvrstoj osnovi prethodnih modela. Gripen E/F spada u retke evropske lovce koji mogu ozbiljno da pariraju ruskom ratnom vazduhoplovstvu. Situacija u Evropi je sve napetija - Vladimir Putin šalje dronove u vazdušni prostor Poljske i Rumunije, što je neprihvatljivo za članice NATO-a.

Kako je Švedska u međuvremenu postala deo Severnoatlantske Alijanse, upravo Gripen E/F ima važnu ulogu u čuvanju granica i odvraćanju ruskih provokacija. Gripen E/F dobio je dodatne karakteristike smanjene radarske uočljivosti. Iako nije u rangu „nevidljivih“ aviona F-35 ili F-22, Šveđani tvrde da je u multisloženim pretnjama znatno izdržljiviji.

Foto: shutterstock

Kod nove verzije poboljšana je upravljivost, a avion može da održava nadzvučnu brzinu bez dopunskog sagorevanja. Sistem senzorske fuzije omogućava pilotu da brže sagleda situaciju i reaguje u borbi.

Avionika je među najboljima na svetu – poboljšani nišanski sistemi i oružni paketi omogućavaju Gripenu E/F da se meri i sa najmodernijim ruskim lovcima. Ima prednost u borbenim scenarijima gde se koristi razmena podataka između više letelica, a softver mu omogućava brze nadogradnje.

Foto: Shutterstock

Za razliku od mnogih zemalja, Švedska ne drži avione u centralizovanim bazama. Ona ih razmešta na više manjih lokacija, u skladu sa odbrambenom strategijom Bas 90, što otežava neprijatelju da uništi flotu jednim velikim udarom. Gripen E/F može brzo da poleti i sleti čak i na obične puteve, o čemu je Aero ranije pisao, što mu daje ogromnu prednost u presretanju i patroliranju granica.

E/F verzija ima bolji odnos potiska i mase, veću brzinu penjanja, kao i unapređene aerodinamičke sposobnosti u odnosu na originalni Gripen. Pokreće ga jedan motor General Electric F414 turbofan, koji omogućava brzinu do MACH 2.0 i 20% veću uštedu goriva u odnosu na starije verzije. Borbeni dolet iznosi oko 1.500 kilometara, što je dovoljno za zaštitu NATO prostora od upada, piše na portalu National Security Journal.

Avion može da nosi METEOR rakete za borbu van vizuelnog dometa (BVR) – ključni faktor u modernim sukobima. Najnoviji primer za to je nedavni sukob Indije i Pakistana iznad Kašmira, kada je Pakistan koristio kineske J-10C sa PL-15 raketama protiv indijskih lovaca više vrsta. Gripen E/F, opremljen METEOR-om, ima značajnu prednost u ovakvim scenarijima. Pored toga, dostupan je i arsenal raketa za blisku vazdušnu borbu.

Gripen E/F ima IRST (infracrveni tragač i sistem praćenja) za otkrivanje neprijateljskih letelica, što mu daje dodatnu širinu u borbenim misijama. Njegov softver se može ažurirati gotovo iz dana u dan, zavisno od iskustava iz prethodnih misija. Zahvaljujući softverskoj fleksibilnosti, avion je spreman da se uklopi i u buduće evropske projekte šeste generacije (FCAS, GCAP).

(Aero.rs)