Vreme čitanja: oko 3 min.
Borbeni avioni sleću na auto put: Ne brinite sve je pod kontrolom, u pitanju je vežba
Vreme čitanja: oko 3 min.
Još krajem 1950-ih, švajcarski Parlament je odobrio korišćenje nekoliko improvizovanih pista na autoputevima, sa kojih su borbeni avioni mogli da poleću i sleću
Piloti Švajcarskog ratnog vazduhoplovstva (Schweizer Luftwaffe, Forces aériennes suisses, Forze aeree svizzere, Aviatica militara svizra) uvežbavaće ovog leta poletanje i sletanje na autoput u okviru vežbe nazvane Alfa jedan (Alpha One).
Cilj ove vežbe je da se proceni sposobnost švajcarskih borbenog aviona da deluju u slučaju da vojni i civilni aerodromi u slučaju vanrednih okolnosti nisu dostupni ili je potrebna decentralizacija PVO.
Nije prvi put da se ovakva vežba odvija u ovoj vojno neutralnoj zemlji: Još krajem 1950-ih, švajcarski Parlament je odobrio korišćenje nekoliko improvizovanih pista na autoputevima, sa kojih su borbeni avioni mogli da poleću i sleću, piše portal Aviationist.
Na tim posebnim deonicama, autoputevi su izgrađeni tako da imaju pravac od dva kilometra i opremljeni su centralnim barijerama koje se lako uklanjaju.
Tokom vežbi, ove lokacije bi mogle da postanu aerodromi za manje od šest sati, a samo dva sata posle poletanja poslednjeg aviona mogao bi da se ponovo uspostavi redovan saobraćaj.
Poletanje van baze
Poslednja vežba ovog tipa u Švajcarskoj je bila 14. novembra 1991. na autoputu A2 kod Lodrina (Ticino). Tom prilikom, autoput je bio zatvoren na 36 sati kako bi sletala dva tipa aviona Švajcarskog ratnog vazduhoplovstva: Hawker Hunter i Northrop F-5 Tiger.
Švajcarsko ratno vazduhoplovstvo nastaviće ovu vrstu vežbi i posle juna ove godine u blizini vazdušne baze Pajern.
I tu je autoput takođe povezan sa vazduhoplovnom bazom, ali će se vežba odvijati nešto dalje, kako bi se testirala spremnost vojske da deluje udaljena od potrebne infrastrukture.
Kako je objasnio komandant švajcarskog ratnog vazduhoplovstva general-major Peter Merc, koji je na početku svoje letačke karijere odabrao call-sign Pablo, cilj ove vežbe je priprema posade i pilota za decentralizovano delovanje van vojnih struktura.
Na ovaj način, u slučaju sukoba, pokrivenost protivvazdušnom odbranom može biti zagarantovana i bez korišćenja postojećih baza.
Švajcarske vazduhoplovne snage imaju tri glavne baze: Emen (Lucern), Pajern (Vo) i Majringen (Bern) koja sve avione 11 eskadrile (Fliegerstaffel 11) čuva u hangarima unutar planina kantona, baš kao što je u nekadašnjoj Jugoslaviji JRV i PVO čuvala svoje avione MiG21 u objektu Željava kraj Bihaća, ukopanom u planinu Plješevica.
Vežbaju i drugi
Opšte je poznato da ovu vrstu uvežbavanja sletanja i poletanja sa klasične putne infrastrukture uvežbavaju i piloti Finskog vazduhoplovstva (Ilmavoimat) na svojim avionima F/A-18 Super Hornet i Švedskog ratnog vazduhoplovstva (Flygvapnet) na avionima SAAB JAS 39 Gripen.
In this clip from last week's road exercise we can really see how JAS 39 #Gripen canards help to produce lift at take-off. Video: Ulf Rydne pic.twitter.com/RRXax4Pl9o— Gripen News (@GripenNews) September 17, 2017
Prilagođenost ovog višenamenskog borbenog aviona da koristi ograničenu infrastrukturu redovno se pominje u promotivnim materijalima i prilikom pregovora o prodaji novog švedskog višenamenskog aviona.
Ukrajinski piloti su dve godine pre početka sukoba sa Rusijom takođe uvežbavali sletanje na auto-put: 27. avgusta 2020. za to im je služio auto-put Kijev - Užgorod (blizu železničkog grada Čopa). Tom prilikom jedan od vazduhoplova je "zakačio" i uništio i saobraćajni znak, što se vidi na snimku.
Najavljeno je da će ove godine i piloti Britanskog ratnog kraljevskog vazduhoplovstva (Royal Air Force - RAF) na svojim avionima Eurofighter Typhoon i Lockheed Martin F-35 Lightning II uvežbavati sletanje na auto-put, najpre u Finskoj, a potom i u Velikoj Britaniji, piše Business Insider.
Američki piloti više puta su uvežbavali ovu vrstu sletanja u raznim prilikama, najčešće na avionima Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II, popularno nazvanim Warthog (Bradavičasta svinja).
Poslednja medijski zabeležena ovakva vežba bila je u junu 2022. kada su letelice 107 eskadrile 127 vinga Mičigenske nacionalne avio-garde sletali na put M-28.
Osim Warthoga, sletali su i avioni Pilatus U-28A Draco, Dornier C-145A Skytrack, Dornier C-146A Wolfhound, i Beechcraft MC-12W Liberty, vazduhoplovi koji obavljaju uglavnom transportne i izviđačke zadatke.
Pripadnici lokalne policije tog dana su se našalili na svom twitter (sada X) nalogu rekavši da "nijedna kazna za prebrzu vožnju nije izdata".
(Aero.rs)
Video: RV i PVO Vojske Srbije na aeromitingu povodom 100 godina avijacije u Severnoj Makedoniji
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Shandor
A gde svicarci imaju auto-put? Imaju ono sto im napravili Italijani od Coma do Gotarda, to im jedini auto put, ali ima bar 50 tunela na tih 60 km i sve uzbrdo? Mozda kad skinu krila. Teska slepcadija
Podelite komentar