Indonezija i Južna Koreja zajednički testiraju Boramae: Indonezijski pukovnik upravljao korejskim avionom
Indonežanski probni pilot, pukovnik Pnb Mohamed Sudžijanto, sa pozivnim znakom Mamut ispisao je još jednu stranicu vojnog vazduhoplovstva svoje zemlje: naime, on je prvi pilot koji je obavio kompletan samostalni prvi let sa "prednjeg sedišta" dvosede varijante lovca KAI KF-21 Boramae.
Let je obavljen u Sačonu, Južna Koreja, gde se nalaze pogoni za proizvodnju ovog aviona u vlasništvu Korea Aerospace Industries.
U okviru bilateralnog sporazuma potpisanog 2016. godine, Džakarta se obavezala da će finansirati oko 20% ukupnih troškova programa, u zamenu za prenos tehnologije i buduću proizvodnju 48 aviona namenjenih indonežanskom vazduhoplovstvu.
Sugijantov uspeh nadovezuje se na onaj iz juna 2025. godine, kada je pukovnik Ferel Rigonald, takođe probni pilot iz Indonezije, izveo (delimični) prvi probni let upravljajući avionom KF-21. Tada je dvosedeći prototip „004“ uspešno završio let u trajanju od jednog sata, dostigavši visinu od 20.000 stopa, sa Rigonaldom u prednjem i Koh Hvi Sokom u zadnjem sedištu. Taj let je označen kao istorijski, jer je prvi put jedan indonežanski pilot direktno poleteo avionom nove generacije.
Program KF-21 do sada je premašio 1.300 probnih letova, što predstavlja gotovo 70% planirane testne kampanje. Iako je učešće Indonezije više puta nailazilo na finansijske teškoće i zahtevalo ponovne pregovore, letovi koje su izveli indonežanski piloti tokom 2023, 2025. i sada u septembru 2025. potvrđuju da zemlja ostaje posvećena projektu.
Ipak, sporazumi koje je Indonezija u međuvremenu potpisala sa drugim državama kao što je Turska, u okviru razvoja svog lovca pete generacije TF-X KAAN i dalje bacaju senku sumnje na dugoročnu posvećenost Džakarte programu KF-21, piše Zona Militar.
Najnovije vesti iz Južne Koreje potvrđuju da je krajem maja KAI započeo montažu prvog serijskog aviona iz serije Block I - početne serije od 40 jedinica KF-21, čije se prve isporuke očekuju 2026. godine, dok bi kompletna isporuka trebalo da bude završena do 2028.
Nakon toga, sledi serija Block II, koja će obuhvatiti 80 aviona sa proširenim mogućnostima u borbi „vazduh-vazduh“ i „vazduh-zemlja“, u skladu sa daljim razvojem platforme. Isporuke tog bloka trebalo bi da traju do 2032. godine.
Ukupno, Ratno vazduhoplovstvo Republike Koreje planira da poseduje flotu od do 120 aviona KF-21 Boramae, koji će u potpunosti zameniti zastarele letelice F-4E Phantom II i F-5 Tiger II.
(Aero.rs)