Decembar i konačna odluka o projektu FCAS sve bliži: Francuska i Nemačka počele sa političkim pritiscima
Francuska i Nemačka pojačavaju pritisak na svoje vodeće odbrambene kompanije kako bi spasile evropski projekat borbenog aviona nove generacije FCAS, vredan čak 100 milijardi evra, koji je, prema navodima dobro upućenih izvora, na ivici kolapsa.
Program FCAS - Future Combat Air System, pokrenut pre više od osam godina, već godinama je zaglavljen u sporovima između francuske kompanije Dassault Aviation i evropskog giganta Airbus oko podele posla i kontrole nad ključnim tehnologijama.
Nakon sastanka francuskog predsednika Emanuela Makrona i nemačkog kancelara Fridriha Merca, Berlin je pripremio „mapu puta“ sa ciljem da se do sredine decembra postigne dogovor, navode izvori svetskih medija koji se pozivaju na agenciju Rojters.
Dokument predviđa da direktori kompanija koje učestvuju u projektu „pronađu i potpišu pisani dogovor o osnovnim principima saradnje“ za narednu fazu programa. Mapa puta, koju je vlada dopunila i zahtevom da se vojne avijacije dve države usaglase oko svojih potreba, trebalo bi da vrati političku kontrolu nad projektom.
Airbus i Dassault odbili su da komentarišu.
Razgovori su mesecima u zastoju zbog nepoverenja između kompanije Dassault, proizvođača Rafala, i konzorcijuma Airbus, koji u projektu predstavlja i Nemačku i Španiju. Dassault insistira da vodi razvoj glavnog aviona, pozivajući se na svoje iskustvo i jasnu liniju odgovornosti. Airbus, međutim, tvrdi da to potkopava ranije dogovoreno pravilo da svaka država ima ravnopravan glas.
Retorika je postala oštrija: obe strane poručuju da su spremne da se povuku ako im uslovi ne odgovaraju - pa čak i da samostalno nastave razvoj.
Novi komandant nemačkog vazduhoplovstva, general-potpukovnik Holger Nojman, upozorio je da je Berlin spreman da razmotri druge opcije za budući borbeni avion ukoliko zajednički projekat sa Francuskom i Španijom nastavi da se suočava sa kašnjenjima i političkim tenzijama.
U intervjuu za Der Spiegel, Nojman je istakao da je dugoročni prioritet stvaranje mrežno povezane vojske zasnovane na „borbenom oblaku“ i bespilotnim sistemima, dok sama odluka o pilotiranom avionu može krenuti različitim putevima.
Nojman naglašava da budućnost leži upravo u toj digitalnoj mreži koja povezuje avione, dronove, senzore i naoružanje — i da će se taj deo razvijati bez obzira na sudbinu zajedničkog aviona.
(Aero.rs)