Vreme čitanja: oko 3 min.
Filmska svetla "rastopila" prozore na avionu A321, morao da se vrati na aerodrom
Vreme čitanja: oko 3 min.
Ovaj avion je jedno vreme bio korišćen za potrebe vlade Velike Britanije i bio je obojen sa stilizovanom Union Jack zastavom i prozvan je u šali Baby Boris Force One
Airbus 321 Neo kompanije Titan Airways koji je 4. oktobra ove godine prekinuo let ka Orlandu (Florida, SAD) na letu AWC305Y i sleteo na matični aerodrom Stansted (STN) u Londonu morao je da se vrati zbog - prozora!
Iako je prvobino javljeno da je nekoliko prozora "otpalo", ispostavilo se da su se - samo - olabavali i ispali iz ležišta, ali ono što je zabrinjavajuće je razlog za to što se dogodilo
Istraga koju je sproveo Odeljenje za istragu avionskih nesreća (Air Accident Investigation Branch - AAIB) pokazala je da su prozori u putničkom delu Airbusa bili oštećeni nakon što su dan ranije “bili izloženi jakom izvoru filmskog osvetljenja kojom je simuliran zalazak sunca" tokom snimanja.
U saopštenju koje je objavljeno tim povodom AAIB je precizirao da je Titanov Erbas registarske oznake G-OATW bio na “višednevnoj čarter liniji van baze, sa posadom koju su činili tri pilota, inženjer, šef utovara i šest članova kabinskog osoblja. Uz njih, u avionu je bilo devet putnika, zaposlenih u Titan Airways-a”.
Prema navodima AAIB, “Avion je poleteo sa aerodroma London Stansted (STN) 4. oktobra oko 11.50 pre podne ka međunarodnom aerodromu Orlando (MCO) na Floridi.”
Kada je, prema izveštaju, isključen znak obaveznog vezivanja, šef utovara je u zadnjem delu aviona primetio “pojačanu buku u kabini dok je prilazio avionskim izlazima kod krila. Njegovu pažnju privukao je prozor s leve strane kabine.”
Dok ja avion leteo na visini od 4.000 metara, treći pilot i inženjer su proverili ono što je video šef utovara i odlučili da se vrate na matični aerodrom.
Nakon samo 36 minuta leta A321 je sleteo na pistu Stansteda. Kada je vazduhoplov pregledan, ustanovljeno je da “nedostaju dva spoljna prozorska panela, a da je treći dislociran”. Bez obzira na to, kabina je tokom leta bila pod potrebnim pritiskom.
“Izvori jakog svetla bili su usmereni najpre na prozore pored desnih krilnih vrata aviona pet i po sati”, navodi se u saopštenju AAIB-a. “Nakon toga su izvori svetla premešteni na levu stranu vazduhoplova, kako bi testiranje bilo nastavljeno još četiri sata”.
Prilikom detaljne inspekcije prozora, AAIB je otkrio da se “istopio zaptivni materijal na prozorima koji su oštećeni ili su nedostajali”. Ukupno četiri prozora su oštećena, zbog toga što su izvori jakog svetla, koji su istovremeno zračili visoku toplotu, bili postavljeni na manje od deset metara od aviona.
Kako su ova oštećenja pobudila sumnju u mogućnost pojave sličnih težih oštećenja celovitosti prozora na većim visinama, AAIB je odlučio da nastavi istragu u saradnji sa proizvođačem aviona,operatorom i uz podršku francuskog Biroa za istragu avionskih nesreća i bezbednosti civilne avijacije (Bureau d'Enquêtes et d'Analyses - BEA).
Ovaj avion je jedno vreme bio korišćen za potrebe vlade Velike Britanije, da bi neposredno pre leta 4. oktobra bio vraćen vlasniku, odnosno Titan Airways. A321 je bio obojen skoro isto ka znatno veći državni A330MRTT u "patriotske" boje sa stilizovanom Union Jack zastavom pa je prozvan Baby Boris Force One, očigledno aludirajući na američki Air Force One naziv za predsednički avion i premijera Borisa Džonsona.
Inače, upotreba ovog aviona, i ugovor sa Titan Airwaysom o korišćeju istog bio je predmet mnogih kontroverzi i ne baš prijatnih pitanja o kontroli trošenjena novca poreskih obaveznika u tradicionalno kritičkim ostrvskim medijima.
Airbus 321 Neo oznake G-OATW proizveden je početkom 2021. U flotu Titan Airwaysa ušao je u martu iste godine. Avion je bio na održavanju od 23. septembra do 2. oktobra 2023. godine, kada je vraćen vlasniku.
Ovi radovi su očigledno uključivali bojenje i rekonfiguraciju putničke kabine koja je imala samo 80 luksuznih sedišta biznis i prve klase.
Airbus 321 NEO najduža je verzija aviona A320. U letelici ima mesta za između 180 i 220 putnika, koji su raspoređeni u dve klase. U punom kapacitetu letelica može da primi čak 244 osobe. Ovaj tip aviona imao je svoj prvi let 9. februara 2016, a zvanično je u komercijalnoj upotrebi od maja 2017. godine.
(Aero.rs/AB/VB/SI)
Video: British Airways u Beogradu posle trinaest godina
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.