Vreme čitanja: oko 3 min.
Evropska komisija presudila kompaniji Blue Air: Rumunija da traži 33,84 miliona evra
Vreme čitanja: oko 3 min.
Eksperti nagovestili su da bi vlada mogla da pokuša da povrati novac od akcionara, ali tu postoji i jedan problem: zvanični Bukurešt je vlasnik 75% nesolventne kompanije
Odluka Evropske unije je konačna: Pomoć u visini od 33,84 miliona evra, koju je zvanični Bukurešt isplatio u vidu državne pomoći kompaniji Blue Air (0B) bila je nezakonita. Ovo praktično znači da je kompanija koja je već godinama u finansijskim problemima i definitivno bankrotirala.
Ovakav razvoj događaja je posledica vrlo detaljne jednogodišnje istrage o ekonomskim problemima avio-kompanije, koji se naziru od 2019. javlja portal BNN.
"Finansijska nestabilnost koju je 2020. pogoršala pandemija Kovida, ne može se otkloniti, a predloženi program oporavka je daleko od ostvarivog i efikasnog plana za dalju održivost ove avio-kompanije", stoji u obrazloženju EK.
Plan restrukturiranja kompanije koja je bazirala na aerodromu Bukurešt Henri Koanda (OTP) nije uspeo da obezbedi dugoročnu održivost avioprevoznika. a "Rumunija je prekršila pravila EU o državnoj pomoći", objavila je Evropska komisija.
Odluka izvršnog tela Evropske unije dolazi nakon što je u aprilu 2023. odlučilo da ispita održivost plana restrukturiranja Blue Aira i mera pomoći koje su sprovedene da bi se on podržao.
Evropska komesarka za saobraćaj Adina Valean priznala je da - ako vlada ne može da prikupi novac, onda "to je to" – jer novac ionako ne pripada Evropskoj komisiji.
"Ne znam kako da vam kažem, tehnički, šta se dešava... Da je ova kompanija i dalje održiva, to bi u velikoj meri uticalo na njeno poslovanje i finansijsku stabilnost. Međutim kompanija, verujem, više ne postoji. Verovatno postoji lista poverilaca i rumunska država mora da im se pridruži i pokuša da povrati novac“, rekla je Adina Valean, čije reči citira portal Romania Insider.
Ovaj sajt dodaje da sve što vlada sada može da uradi je da podnese zahtev za namirenje potraživanja zajedno sa drugim poveriocim. Eksperti koji su konsultovani, nagovestili su da bi vlada mogla da pokuša da povrati novac od "akcionara avio-kompanije“, ali tu postoji i jedan problem: zvanični Bukurešt je vlasnik 75% nesolventnog Blue Aira.
Interesantno je pomenuti da je osnivač kompanije Nelu Jordače, koji je državi preneo većinski udeo u zamenu za kredit od 60 miliona evra, dugo izbegavao kaznu od 12,5 godina zatvora na koju je bio osuđen zbog pronevere. Kazna je izrečena 2021. a nedavno je ukinuta zbog zastarelosti, dodaje Romania Insider.
U dogovoru sa Komisijom, Bukurešt se obavezao da će dostaviti ili odluku o likvidaciji ili sveobuhvatan plan restrukturiranja za Blue Air ako javna garancija za zajam za spasavanje pređe šest meseci od njegove isplate u oktobru 2020. Rumunija je podnela plan u aprilu 2021, a potom ga više puta ažurirala. Detaljna istraga EK je otkrila da se plan - ne može ostvariti, navodi se u saopštenju Komisije od 16. februara, zaključuje CH Aviation.
Blue Air bila je bila najveća rumunska avio-kompanija po broju putnika. Tokom 2017. avio-kompanija je prevezla preko 5 miliona putnika, što je povećanje od 40% u odnosu na 3,6 miliona putnika u prethodnoj godini.
Crnogorska - takođe sada bivša avio-kompanija Montenegro Airlines - iznajmljivala je tokom 2019. godine avion Boeing 737-500 od Blue Air-a pa su ovi avioni i njihove posade bili često viđani i u Beogradu, na letovima iz Podgorice i Tivta
(Aero.rs)
Video: Posao na 11.000 metara: Kabinska posada Air Serbia na letu Beograd -Pariz
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.