• 0
 ≫ 

Vreme čitanja: oko 5 min.

Šta se sinoć dešavalo: Putnici evakuisani iz aviona, letovi preusmeravani u Temišvar, Sofiju, Niš i Zagreb

 ≫ 

Vreme čitanja: oko 5 min.

"Izađite napolje! Otvorite pojaseve! Ostavite prtljag i izađite napolje" čuje se na snimku glas stjuardese dok usmerava putnike ka izlazima. Kako Aero.rs nezvanično saznaje, prilikom sinoćne evakuacije najverovatnije nije bilo povređenih

  • 0
Avion Vizer Wizzair Foto: Privatna arhiva

Tri dojave o bombama u na dva aerodroma u dve države, jedna evakuacija putnika iz aviona niz "tobogane" i sve tri na sreću lažne: to je najkraći opis onoga što se sinoć dešavalo na aerodromima u Beogradu i Podgorici.

Dojave o navodno postavljenim eksplozivnim napravama u avionima došle su skoro istovremeno, oko 19 časova.

U tim trenutcima avion Airbus A320 Wizz Aira ne letu W64115 iz Beograda za Barselonu već bio spreman za poletanje, po redu letenja planirano u 19:15. Istovremeno, putnici na letovima Air Monentegra iz Beograda za Podgoricu 40133 već su prošli pasošku i KD kontrolu. Portalu Aero.rs potvrđeno je na aerodromu Nikola Tesla da u trenutku dojave o bombi i početka kontradiverzione kontrole, putnici nisu još ušli u avion Air Montenegra.

Wizz Air Salinger Igor
Razvoj događaja delovalo je prilično dramatično: Avion Wizz Aira koji je krenuo da rula do pozicije za poletanje piste 30L zaustavio se na udeljenom delu rulne staze u mrklom mraku.

Po saznanju da je moguće da je u avionu eksplozivna naprava, usledila je evakuacija putnika, po svim pravilima za postupanje u vanrednim situacijama: naduvani su tobogani (slajdovi) i putnicima je naređeno da što brže napuste avion i da ostave sve svoje stvari sa sobom, što neki očigledno nisu poslušali pa su tako i nastali snimci i fotografije o ovom događaju.

"Izađite napolje! Otvorite pojaseve! Ostavite prtljag i izađite napolje" čuje se na snimku glas stjuardese dok usmerava putnike ka izlazima. Prtljag, odnosno (ne)disciplina putnika je upravo jedan od elemenata zbog koga najčešće dolazi do povreda i odlaganja evakuacije. Kako Aero.rs nezvanično saznaje, prilikom sinoćne evakuacije najverovatnije nije bilo povređenih.

Procedure (a poznato je da je avijacija jedna od ljudskih delatnosti koja je strogo definisana procedurama i da je upravo zato statistički gledano najbezbedniji vid transporta) nalažu da se - ukoliko postoji bilo kakva opasnost od eksplozije - avion usmeri na najudaljenije mesto na kome predstavlja najmanju opasnost po ljude, druge avione ili okolne objekte.

U slučaju beogradskog aerodroma to je rulna staza (paralelna sa pistom) u jugoistočnom delu aerodroma koja prolazi kroz okolne njive, kao što se može videti na mapi na kojoj je poslednja zabeležena pozicija aviona.

Avion Vizer Wizzair 2 Printskrin: Flightradar24

Po pravilima, putnici bi trebalo da napuste avion najviše za 90 sekundi i to je jedan od uslova koji svi avioni moraju da ispune prilikom sertifikacije, odnosno pre nego što avion dobije dozvolu da prevozi putnike u komercijalnom saobraćaju.

Za to se koriste tobogani na naduvavanje (emergency slide, escape slide),  u slučaju aviona A320 po tri sa svake strane aviona: po dva u prednjem delu aviona, dva preko krila i dva bliže repu. Kada sva vrata mogu da se otvore i kada nema požara, koriste se svi raspoloživi izlazi).

Posle toga slede - na tom istom isturenom mestu, što dalje od aerodromske zgrade i ostalih aviona - kontradiverzioni pregledi putnika, prtljaga i same letilice koje obavljaju specijalizovane ekipe MUP Srbije, konkretno Policijske brigade sa specijalizovanim uređajima i psima obučenim za otkrivanje eksploziva. Tanjug je javio da je agencija nezvanično saznala da je "pilot je na jednom letu dobio dojavu o bombi, nakon čega je pozvao policiju, jer mu se jedan putnik učinio sumnjivim. Svi putnici su evakuisani."

Upravo je to momenat koji odlučuje o nužnosti, brzini pa samim tim i načinom evakuacije. Kao i za sve što se dešava u komercijalnom vazduhoplovu, konačnu reč i izvršnu odluku ima kapetan aviona. U vazduhoplovstvu postoje tri nivoa pretnje: zeleni, žuti i crveni.

Wizz Air Airbus A320 Salinger Igor
"Crveni je najozbiljni nivo, kada se proceni da je pretnja realna, bilo da se fizički uoči bomba ili bezbednosne službe na osnovu svojih podataka donesu takvo mišljenje, i u tom slučaju kapetan aviona naređuje kabinskoj posadi da izvrši hitnu evakuaciju. U slučaju zelene i žute pretnje, može se sačekati da dodje vozilo sa stepenicama kroz koje se putnici iskrcaju sto brze u uredjenom poretku (rapid deplaning)", kaže za Aero.rs stjuard sa dugogodišnjim iskustvom koji je više puta prošao obuku za postupanje u takvim situacijama.

Ubrzo su se oglasile i avio kompanije: "Wiz Air potvrđuje da je let 4115 iz Beograda za Barselonu 29. februara dobio anonimnu pretnju o eksplozivnoj napravi u avionu dok se spremao za poletanje. Avion se odmah vratio na udaljeno mesto na beogradskom aerodromu, gde su svi putnici i članovi posade bezbedno evakuisani. Putnici su prevezeni do terminala i obezbeđeno im je osveženje. Nadležni organi sprovode sve neophodne provere i utvrđene protokole Sigurnost i bezbednost putnika i posade je najveći prioritet Wizz Aira", navela je mađarska niskotarifna avio-kompanije

Air Montenegro Salinger Igor

"Dojava o bombi se dogodila u momentu kada je vazduhoplov bio na zemlji. U toku je provera vazduhoplova od strane bezbednosnih službi Republike Srbije, a putnici i posada će biti na bezbednom dok se ne obave sve neophodne kontrole", saopšteno je iz kompanije Air Montenegro, uz napomenu da "bezbednost putnika ni u jednom trenutku nije bila ugrožena".

Za to vreme, aerodromi u Beogradu i Podgorici bili su zatvoreni za saobraćaj: avioni nisu poletali a oni koji su se uputili ka Beogradu prvo su neko vreme kružili u tzv. zonama čekanja (holding pattern) a zatim jedan po jedan preusmeravani na druge aerodrome.

Prema javno dostupnim podacima servisa za praćenje aviona Flightradar24, na aerodrom u Temišvaru preusmereni su Wizzairov let iz Bazela, letovi Air Serbia iz Zagreba, Malage i Larnake (koji je obavljao litvanski Klas Jet), kao i dva poslovna aviona Cesssna Citation XLS: Prince Aviation na letu iz Ciriha i Panellenic Airways iz Šamberija kao. Umesto u Beogradu, u Sofiji je završio Cargo Air Boeing 737 iz Milana koji obavlja letove za DHL iz Milana, kao i aviuon istog tipa na letu FlyDubai iz Dubaija. Airbus A320 Air Serbia iz Moskve je umesto u Beograd sleteo u Niš.

ATR72 Salinger Igor
Aerodrom u Podgorici bio je takođe neko vreme zatvoren. Crnogorski mediji javili su da je kao i u Beogradu, u pitanju bila u pitanju lažna dojava o bombi.

Avion ATR72 Air Serbia na letu JU175 za Beograd koji je po redu letenja trebao da poleti u 19:40, poleteo je tek u 10:54, dok je Boeing 737-800 Turkish Airlinesa na letu TK1088 za Istanbul umesto u 20:45 poleteo u 10:29.

Zbog kašnjena u polasku i Embraer E195 Air Montenegro iz Beograda na letu 4O133 sleteo je u 23:23 umesto u 20:45 kada je planirano.

TK 737 Salinger Igor
Tokom noći, većina preusmerenih letova stigla je pre kasnije u Beograd. Wizz Air let za Barcelonu obavljen je tek jutros u 06:51, drugim avion kojni je u međuvremenu doleteo iz Bazela, odnosno Temišvara.

(Aero.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>