Sukhoi Superjet 100 je relativno nov avion u svetu avijacije, koji je prvi put ušao u službu u aprilu 2011. godine. U tom kratkom vremenskom periodu, avion je bio uključen u 95 zabeleženih incidenata.
U pet slučajeva, avion je potpuno uništen, a u tri udesa SSJ 100 bilo je ljudskih žrtava: ukupno 89 lica poginulo je u vazduhoplovima ovog tipa. Zato se i postavlja pitanje: da li je Sukhoi Superjet bezbedan?
Kratak odgovor je "u ovom trenutku - da, bezbedan je kao i svaki drugi komercijalni avion". Međutim, sankcije ruskim kompanijama mogle bi promeniti to u budućnosti, navodi Aero Time.
Jedan od prvih korisnika Sukhoi Superjeta bila je meksička avio-kompanija Interjet, koja je primila svoj prvi avion u septembru 2013. godine. Međutim, ubrzo se ispostavilo da SSJ nije pouzdan - za samo šest godina, od 22 poručena SSJ-a, parkirano je bilo 15, zbog nedostatka rezervnih delova.
Kompanija je planirala da ih Superjet zameni sa avionima Airbus A320neo. Međutim, do kraja 2020. godine, Interjet je bio u tolikom dugu da je morao da prestane sa letovima i proglasi bankrot u aprilu 2021.
U Evropi, CityJet je bio jedini korisnik SSJ 100. Ova kompanija imala je sedam aviona i leteli su za Brussels Airlines u takozvanom wet-lease aranžmanu. Ipak, i oni su se suočili sa sličnim problemima u pouzdanosti. Do februara 2020. godine, CityJet je prodao sve svoje Superjete.
Trenutno, samo četiri SSJ-100 aviona koriste strani vlasnici: tri aviona su u vlasništvu Kraljevskih tajlandskih vazduhoplovnih snaga, a jedan u vlasništvu Nacionalnog bezbednosnog komiteta Kazahstana. Dakle, od ukupno 111 (koliko bi trebalo da bude aktivno) aviona, vrlo je malo verovatno da ćete sresti jedan izvan Rusije.
U Rusiji je do sada napravljeno oko 229 SSJ-100 aviona. Prema istraživanju platforme Planespotters.net - aktivno je 111 vazduhoplova, parkirano je 28 letelica, uskladišteno 47, otpisan je jedan avion, a pet je uništeno. Kada imate flotu od 229 vazduhoplova a pet izgubljenih aviona - to je mnogo.
Istina, Boeing 727 je poznat kao tip sa najviše izgubljenih letelica, ali treba imati u vidu da je u pitanju flota od 1.832 aviona od kojih je 120 letelica izgubljeno zbog nesreća usled različitih razloga.
Aviation Safety Network navodi ukupan broj od 95 incidenata ruskog aviona. Istina, oni navode i benigne incidente bez ozbiljnih oštećenja. Zato da precirizamo - u tim incidentima izgubljeno je pet aviona, a u tri slučaja bilo je ljudskih žrtava (9.maja 2012. - 45 žrtava u udesu u kom je avion udario u planinu Salak; 5. maja 2019. - 41 žrtva na aerodromu Šeremetjevo, nakon požara izazvanog udarom munje; 12. jula 2024. - tri žrtve u udesu u kom je avion pao u šumsko područje i zapalio se).
Zbog svega ovoga, ali i zbog činjenice da je u preostalih 90 "incidenata" bilo i banalnih slučajeva, onda se može zaključiti da je SSJ-100 (za sada) bezbedan.
Zašto kažemo "za sada"? Upravo zato što rapidno raste broj prijavljenih incidenata od kada su sankcije uvedene Rusiji početkom 2022. godine. SSJ-100 se možda proizvodi u Rusiji, ali veliki broj njegovih komponenti je zapadnog porekla.
U novembru 2023. godine, Aviation Week je izvestio da su ruski MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) provajderi naučili da poprave samo 20% uvezenih delova za Superjet. Taj procenat je verovatno porastao u poslednjoj godini, ali broj SSJ-ova koji su još uvek „parkirani“ ili „skladišteni“ sugeriše da avio-kompanije i dalje imaju problema sa održavanjem svojih aviona u operativnom stanju.
(Aero.rs)
Video: Pogled iz pilotske kabine: Hitan medecinski prevoz povređenog helikopterom MUP Srbije
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.