Od osam vodećih proizvođača komercijalnih aviona na svetu, ko ima najviše letelica na nebu?

   ≫   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Trenutno u svetu postoji osam kompanija koje proizvode putničke avione, i njihovi proizvodi čine većinu globalnog avio-saobraćaja. Ova lista uključuje ruske proizvođače, koji su poslednjih godina suočeni sa velikim izazovima zbog međunarodnih sankcija, kao i globalne gigante poput Erbus-a, Boing-a, i brazilskog Embraer-a, koji dominiraju tržištem. Kineski COMAC polako gradi svoj status, dok ruske kompanije, uprkos sankcijama i tehničkim poteškoćama, pokušavaju da ponovo pokrenu proizvodnju svojih modela, piše SimpleFlyaing.

Iako su četiri ruske kompanije na listi tehnički “aktivne”, njihova proizvodnja praktično stagnira. Sankcije uvedene 2022. godine dovele su do prekida nabavke ključnih komponenti iz inostranstva, poput motora i avionike, što je znatno usporilo proizvodnju i otežalo održavanje postojećih flota. Uprkos tome, ruski proizvođači još uvek imaju avione u aktivnoj upotrebi, uglavnom u državnim službama, dok se komercijalne avio-kompanije pretežno oslanjaju na zapadne avione. Sa druge strane, kineski COMAC intenzivno radi na razvoju sopstvenih modela, ali i dalje zavisi od zapadnih tehnologija, što ga čini potencijalno ranjivim na sankcije.

Međutim, ruske kompanije nisu jedini primer borbe sa izazovima. Proizvođači poput Embraera i COMAC-a uspešno pronalaze svoje mesto u specifičnim tržišnim segmentima, dok Boing i Erbus nastavljaju da vode globalnu trku. Zanimljivo je da, pored ovih kompanija, veliki broj proizvođača poslovnih aviona, poput Dassaulta i Bombardiera, kao i turboprop proizvođača poput ATR-a, nije deo ovog pregleda jer se fokusiraju na specijalizovane segmente industrije.

Prema podacima ch-aviation-a, osam kompanija koje proizvode komercijalne mlazne avione rangirane su prema broju aktivnih letelica. Lista uključuje kargo avione, putničke avione, ali i one koji se koriste u vojnim i vladinim misijama (često kao VIP prevoz). Takođe, zanimljivo je primetiti da su mnogi ruski avioni na ovoj listi u upotrebi u vojnim i državnim sektorima, dok ruske komercijalne avio-kompanije sve ređe koriste modele iz sovjetske ere, preferirajući zapadne avione pre sankcija.

8. Jakovljev (Rusija) – 17 aviona

Tipovi aviona: MC-21, Yak-42

Poznati korisnici: Izhavia, Kazakh Air Force, KrasAvia, Kosmos Airlines

Jakovljev se nalazi na poslednjem mestu liste, sa samo 17 aviona u aktivnoj upotrebi. Svi aktivni modeli su Jak-42, tro-motorni avioni koji se koriste uglavnom za čarter i vladine potrebe. Planirani model MC-21, koji je trebalo da bude konkurent Boingu 737 MAX, još uvek nije proizveden zbog međunarodnih sankcija.

Iljušin IL-96-300 Salinger Igor

7. Iljušin (Rusija) – 35 aviona

Tipovi aviona: Il-114, Il-96, Il-86, Il-62

Poznati korisnici: Cubana, 223rd Flight Unit, Air Koryo, Rossiya

Sa samo 35 aviona u upotrebi, Iljušin je daleko od nekadašnje slave. Njegovi najistaknutiji modeli su Il-96, širokotrupni avion, i Il-114, turboprop regionalni model. Većina ovih aviona koristi se u državnim službama i vojnim operacijama.

6. Tupoljev (Rusija) – 36 aviona

Tipovi aviona: Tu-204/214

Poznati korisnici: Air Koryo, Red Wings, Rossiya

Na šestom mestu je Tupoljev sa 36 aviona u upotrebi. Njegov jedini komercijalni model koji je trenutno aktivan je Tu-204/214, avion srednjeg dometa koji koriste ruske i severnokorejske kompanije, kao i ruska vlada.

SJ-100 Yakovlev Shutterstock/Fasttailwind

5. Suhoj (Rusija) – 133 aviona

Tipovi aviona: Superjet 100

Poznati korisnici: Aeroflot, Yamal Airlines, Red Wings, Azimuth

Suhoj, poznatiji po borbenim avionima, drži peto mesto sa 133 aviona u upotrebi. Njegov model Superjet 100 je regionalni avion koji je imao ambiciozan početak, ali je proizvodnja prekinuta zbog sankcija. Suhoj sada pokušava da zameni uvozne komponente domaćim delovima kako bi nastavio proizvodnju.

4. COMAC (Kina) – 161 avion

Tipovi aviona: ARJ21 (C909),

COMAC C919 Foto: Shutterstock

Poznati korisnici: Air China, China Eastern Airlines, China Southern Airlines

Kineski COMAC zauzima četvrto mesto sa 161 avionom u upotrebi. Njegovi modeli ARJ21 i C919 predstavljaju pokušaj Kine da smanji zavisnost od zapadnih proizvođača. Međutim, nedostatak međunarodnih sertifikata ograničava njihov globalni potencijal.

Air Serbia Embraer E190 E195 avion Salinger Igor

3. Embraer (Brazil) – 1.857 aviona

Tipovi aviona: E135, E140, E145, E170, E175, E190, E195

Poznati korisnici: SkyWest Airlines, Republic Airways, Envoy Air, Mesa Airlines

Brazilskom Embraeru pripada treće mesto sa 1.857 aviona u aktivnoj upotrebi. Njegova serija E-Jet, naročito modeli E175 i E195-E2, veoma su popularni kod regionalnih i manjih prevoznika zbog svoje efikasnosti na kratkim i srednjim rutama.

Avioni Emirates Airbus A380 Wikimedia/Florian Klebl/Emirates Airbus A380 A6-EDF

2. Erbas (Evropa) – 11.104 aviona

Tipovi aviona: A220, A300, A320, A330, A340, A350, A380

Poznati korisnici: Gotovo sve komercijalne avio-kompanije

Evropski gigant Erbas drži drugo mesto sa preko 11.100 aviona u upotrebi. Njihovi najpopularniji modeli su A320, najprodavaniji uskotrupni avion, i A350, širokotrupni avion za dugolinijske letove. Airbus je lider u inovacijama i održivosti, a 2024. su isporučili čak 766 novih aviona.

Hainan Airlines B787 Foto: Wikipedia

1. Boing (SAD) – 11.592 aviona

Tipovi aviona: 707, 737, 747, 757, 767, 777, 787

Poznati korisnici: Gotovo sve komercijalne avio-kompanije

Na vrhu liste je američki Boing, sa 11.592 aviona u aktivnoj upotrebi. Njegovi klasični modeli, poput 737 i 787 Dreamliner, i dalje su traženi širom sveta. Iako je 2024. bila izazovna godina za Boing, sa isporukom od samo 348 aviona, kompanija nastavlja da igra ključnu ulogu u industriji.

Ova analiza pokazuje važne trendove u avio-industriji. Ruski proizvođači bore se da održe svoje pozicije u industriji koja postaje sve više tehnološki i ekološki usmerena. Kineski COMAC koristi domaću podršku za razvoj svoje proizvodnje, dok Embraer inovira u segmentu regionalnih aviona. Sa druge strane, Erbus i Boing nastavljaju da dominiraju tržištem, ali se suočavaju sa teškoćama vezanim za lanac snabdevanja i pritisak da proizvode održivije avione.

Industrija aviona je u stalnoj evoluciji, a naredne godine će pokazati kako će se ovi globalni igrači prilagoditi sve većim zahtevima za efikasnošću, održivošću i inovacijama. Hoće li se tradicionalni lideri poput Erbasa i Boinga zadržati na vrhu? Ili će rastući igrači poput COMAC-a i Embraera uzdrmati postojeću ravnotežu? Ostaje da vidimo kako će budućnost oblikovati globalnu avio-industriju.

(Aero.rs)

Video: Pogled iz pilotske kabine: Hitan medicinski prevoz povređenog helikopterom MUP Srbije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>