Deset najvećih avio-tržišta u Evropi po ponuđenom kapacitetu u februaru 2025. godine

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Evropa ostaje jedno od najvažnijih avio-tržišta na svetu, sa značajnim rastom kapaciteta u februaru 2025. godine. Prema podacima OAG-a, ukupni kapacitet avionskih sedišta u Evropi porastao je za 7,5% u odnosu na februar 2024. Međunarodni saobraćaj beleži brži rast (+9%) u poređenju sa domaćim (+2,9%).

Sa obzirom na to da su pojedinačne evropske države relativno male u poređenju sa SAD-om i Kinom, međunarodni avio-saobraćaj dominira, čineći više od 75% ukupnog kapaciteta. U nastavku vam donosimo listu deset najvećih evropskih tržišta po broju raspoloživih sedišta u februaru 2025. godine. Na listi se ne nalazi Rusija, a Turska se računa kao deo evropskog avio-tržišta. Ukrajina je i dalje zatvorena za komercijalne letove.

10. Portugal – 2,6 miliona sedišta

  • Godišnji rast: +2,2%
  • Međunarodni saobraćaj: 2,1 miliona
  • Domaći saobraćaj: 0,5 miliona

Portugal se nalazi na 10. mestu po ukupnom avio-kapacitetu u Evropi. Većina saobraćaja odnosi se na međunarodne letove, dok 504.000 sedišta pripada domaćim letovima, uključujući letove ka Azorima i Madeiri.

Osim toga, TAP Air Portugal se nalazi pred privatizacijom, nakon godina nesigurnosti i državnih intervencija.

Avion SAS Scandinavian Airlines Foto: Shutterstock

9. Norveška – 2,6 miliona sedišta

  • Godišnji pad: -0,4%
  • Međunarodni saobraćaj: 1,0 miliona
  • Domaći saobraćaj: 1,6 miliona

Norveška je jedina zemlja na listi u kojoj domaći letovi čine većinu kapaciteta. Zbog geografskih specifičnosti zemlje (dugačka obala i fjordovi), avio-saobraćaj je ključan za unutrašnji avio transport.

Međutim, broj domaćih sedišta smanjen je za 48.000, dok je međunarodni kapacitet blago povećan.

swiss lufthansa Foto: Shutterstock

8. Švajcarska – 2,8 miliona sedišta

  • Godišnji rast: +3,0%
  • Međunarodni saobraćaj: Dominantna većina
  • Domaći saobraćaj: Minimalna

Švajcarska, iako mala zemlja, ima veoma razvijeno međunarodno avio-tržište. Kapacitet u februaru 2025. godine iznosi 2,78 miliona sedišta, što je blagi rast u odnosu na prošlu godinu.

Domaći letovi su ograničeni uglavnom na rutu Cirih–Ženeva, koju održava Swiss International Air Lines.

Avioni Air France - KLM Foto: Air France - KLM

7. Holandija – 3,2 miliona sedišta

  • Godišnji pad: -1,2%
  • Međunarodni saobraćaj: 3,2 miliona
  • Domaći saobraćaj: 0

Holandija je jedna od retkih evropskih zemalja bez domaćih letova, a gotovo celokupan kapacitet prolazi kroz aerodrom Schiphol u Amsterdamu.

Očekuje se pad kapaciteta od 1,2%, delimično zbog regulatornih ograničenja i ekoloških inicijativa.

Air France Boeing 777 Foto: Shutterstock

6. Francuska – 7,5 miliona sedišta

  • Godišnji rast: +5,1%
  • Međunarodni saobraćaj: 5,8 miliona
  • Domaći saobraćaj: 1,7 miliona

Francuska je jedno od najvažnijih avio-tržišta u Evropi, a Pariz-Šarl de Gol treći je najprometniji aerodrom u Evropi.

Zanimljivo je da su prekomorski departmani (Gvadelup, Reinion, Francuska Gvajana itd.) deo domaćeg avio-saobraćaja, pa su letovi ka tim destinacijama formalno domaći.

5. Italija – 7,9 miliona sedišta

  • Godišnji rast: +5,5%
  • Međunarodni saobraćaj: 5 miliona
  • Domaći saobraćaj: 2,9 miliona

Italija beleži najveći rast domaćih letova u Evropi (+6,4%), pri čemu domaći kapacitet sada iznosi 2,9 miliona sedišta.

Veliku promenu donosi Lufthansa Grupa, koja je preuzela 41% vlasništva nad ITA Airways, što je deo dugoročnog plana preuzimanja italijanske nacionalne aviokompanije.

Lufthansa Airbus A380 Foto: Shutterstock

4. Nemačka – 8,6 miliona sedišta

  • Godišnji rast: +0,9%
  • Međunarodni saobraćaj: 7,2 miliona
  • Domaći saobraćaj: 1,35 miliona

Nemačka je četvrto najveće avio-tržište u Evropi, pri čemu Frankfurt i Minhen ostaju ključni avio-čvorovi.

Domaći kapacitet opao je za 4%, što ukazuje na pad tražnje za unutrašnjim letovima.

Aerodrom Istanbul Foto: Shutterstock

3. Turska – 8,8 miliona sedišta

  • Godišnji rast: +3%
  • Međunarodni saobraćaj: 4,8 miliona
  • Domaći saobraćaj: 4,0 miliona

Turska se smatra delom evropskog avio-tržišta i drugo je najveće domaće tržište u Evropi. Istanbul ostaje ključna tačka za povezivanje Evrope, Azije i Bliskog Istoka.

Iberia Airlines Airbus A319, aerodrom Zagreb Salinger Igor

2. Španija – 11,8 miliona sedišta

  • Godišnji rast: +9,5%
  • Međunarodni saobraćaj: 7,7 miliona
  • Domaći saobraćaj: 4,1 miliona

Španija je lider kada su u pitanju domaći letovi u Evropi, sa 4,1 milion sedišta u domaćem saobraćaju. Madrid i Barselona ostaju ključni aerodromi, a Iberia i Vueling dominiraju tržištem.

British Airways Airbus A380 Foto: Shutterstock

1. Ujedinjeno Kraljevstvo – 12,2 miliona sedišta

  • Godišnji rast: +2,9%
  • Međunarodni saobraćaj: 10,2 miliona
  • Domaći saobraćaj: 2,0 miliona

Velika Britanija ostaje najveće evropsko avio-tržište, sa London Heathrow kao najprometnijim aerodromom u Evropi (3,86 miliona sedišta).

Evropsko avio-tržište beleži stabilan rast, sa dominacijom Ujedinjenog Kraljevstva, Španije i Turske. Dok se međunarodni saobraćaj ubrzano širi, domaći letovi stagniraju ili opadaju u mnogim državama. Ovi trendovi reflektuju promene u putničkim navikama, ekološke regulative i rast avio-saobraćaja ka ključnim čvorištima.

(Aero.rs)

Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>