Erbas u aprilu proizveo više aviona od Boinga, isporuke i dalje usporene zbog problema u lancima snabdevanja

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Industrija proizvodnje komercijalnih aviona ušla je u drugi kvartal 2025. godine uz nastavak ograničenja u lancima snabdevanja i neizvesnosti u međunarodnoj trgovini prouzrokovanom odlukama o carinama američkog predsednika Donalda Trampa.

Prema standardima avio-industrije, avion se smatra „proizvedenim“ kada završi prvi probni let, a „isporučenim“ kada se zvanično preda kupcu.

Tokom aprila, prema podacima analitičke kuće Forecast International, kompanija Erbas je proizvela ukupno 56 aviona, dok je Boing kompletirao 37 letelica. I pored planiranog rasta obima rada, oba proizvođača beleže mesečne rezultate ispod projektovanih nivoa.

Airbus fabrika Foto: Shutterstock

Erbas: smanjena proizvodnja A320neo

Najveći udeo u proizvodnji Erbasa u aprilu činila je porodica A320neo, sa 40 proizvedenih aviona. Proizvedeno je i sedam aviona A220, dva A330-900neo i sedam A350-900. Na strani isporuka, Erbas je prema procenama isporučio 59 aviona: 54 uskotrupnih i pet širokotrupnih.

Isporuke u aprilu činile su jedan A220-100 i pet A220-300, dva A319neo, 18 A320neo i 28 A321neo. U segmentu širokotrupnih aviona, isporučena su dva A330-900neo, dva A350-900 i jedan A350-1000. Ukupan broj isporuka iznosio je 59 aviona, što predstavlja pad u odnosu na mart, kada je Erbas isporučio 71 letelicu.

Plan kompanije da do kraja godine isporuči 820 letelica ostaje nepromenjen, ali je pod pritiskom zbog nestašice komponenti i neizvesnosti oko budućih carinskih i trgovinskih barijera.

Boeing fabrika Foto: Shutterstock/Thiago B Trevisan

Boing: proizvodnja 737 MAX i dalje ispod odobrenog kapaciteta

Boing je tokom aprila proizveo 31 avion iz porodice 737 MAX – uključujući 24 primerka modela MAX 8, šest MAX 9 i jedan MAX 10. Od ostalih modela, proizvedeni su jedan 787-9, četiri 777F i jedan 767-300F.

Tokom aprila, kompanija je isporučila 45 aviona, uključujući 25 primeraka 737 MAX 8, šest MAX 9, šest 787-9 i jedan 787-10. Takođe su isporučena dva aviona 767-300F i pet teretnih 777F.

Boing trenutno raspolaže zalihom od 97 proizvedenih, ali neisporučenih aviona 737 MAX, među kojima su 26 aviona modela MAX 7 i pet modela MAX 10 koji još uvek čekaju sertifikaciju. Dodatni izazov predstavljaju geopolitičke tenzije sa Kinom, usled kojih je deo isporuka prekinut, a ranije proizvedeni avioni namenjeni kineskim prevoziocima sada se prilagođavaju novim kupcima.

Boeing 737 max 8 Foto: Shutterstock

Očekivanja do kraja godine

Oba proizvođača ulaze u drugu polovinu godine sa velikim izazovima u planiranom rastu proizvodnje. Kod Erbasa, povećanje obima rada na programu A320neo ostaje prioritet, iako dinamika ostaje ispod ciljanog nivoa od 50 aviona mesečno. Proizvodnja A350 je ograničena na šest aviona mesečno, bez izgleda za značajnije povećanje u kratkom roku.

Boing se suočava sa dodatnim problemima – ne samo zbog kašnjenja u sertifikaciji modela MAX 7, MAX 10 i 777X, već i zbog potrebe da nađe nove kupce za već proizvedene avione zbog prekida isporuka kineskim avio-kompanijama. Planirano povećanje proizvodnje ostaje bez preciznih rokova, dok kompanija u međuvremenu koristi postojeće zalihe kako bi održala kontinuitet isporuka.

Bez stabilizacije lanca snabdevanja i ukidanja trgovinskih barijera, ni Erbas ni Boing ne mogu računati na veći rast proizvodnje i isporuka do kraja 2025. godine.

(Aero.rs)

Video: Jedini preživeli lažni MiG-29: Kako je jedna maketa izbegla i NATO i uništenje u filmu Darka Bajića

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>