
Nužno zlo ili dobra odluka: Zašto Lufthanza još nije "penzionisala" flotu Boinga 747
Jedna od najvećih nacionalnih avio-kompanija u Evropi, nemačka Lufthanza (Lufthansa) još uvek nije odustala od letova sa Boingom 747, iako su mnoge svetske kompanije to uradile pre više godina.
Nemački prevoznik i dalje koristi dve verzije ovog aviona: Boing 747-400 i noviji Boing 747-8, što zbog operativnih zahteva, što zbog strategije flote, a dobri poznavaoci problematike kažu i da je u pitanju prepoznatljivost brenda, jer je kompanija dugo povezivana sa ovim modelom.
Lufthansa je među prvima još sedamdesetih godina prošlog veka uvela u svoju flotu revolucionarni širokotrupni avion, koji je postao sinonim za njene interkontinentalne letove. Danas je i dalje temelj njihove međunarodne flote, a Lufthanza je tokom godina koristila sve verzije 747, osim kratkotrajnog modela Boing 747SP, piše Simple Flying.

Lufthansa trenutno poseduje osam aviona Boing 747-400, prosečne starosti 24,3 godine, koji lete zajedno sa 19 Boinga 747-8, prosečne starosti oko 9,1 godinu. Ove brojke čine Lufthansu najvećim operaterom aviona tipa 747. Dok modeli 400 treba da budu povučeni do kraja ove godine, noviji 747-8 bi trebalo da lete sve do 2030-ih, uz planiranu nadogradnju enterijera.
Postoji više razloga zašto Lufthansa i dalje koristi 747, ali je najvažniji faktor - novac: investicija u flotu 747-8 bila je prilično velika, s obzirom na to da je prvi vazduhoplov primljen 2012, a poslednji od 19 poručenih - tri godine kasnije. Ukoliko bi Lufthansa sada odlučila da povuče ove avione, to bi predstavljalo veliki finansijski gubitak, jer troškovi nabavke još uvek nisu u potpunosti otplaćeni. Poboljšane ekonomske i operativne karakteristike 747-8 čine ga pouzdanim avionom za dugolinijske letove.
Svi Boing 747-400 avioni imaju raspored sa tri klase – 67 putnika u prvoj klasi, 32 u premijum ekonomskoj i 272 u ekonomskoj klasi. Nasuprot tome, noviji 747-8 ima konfiguraciju sa četiri klase: osam sedišta u prvoj klasi, 80 u biznisu, 32 u premijum ekonomskoj i 244 u ekonomskoj klasi, što pokazuje fokus na premijum segment za dugolinijske rute.
Pad cena goriva između 2014. i 2020. godine i pandemija COVID-19 smanjili su pritisak na Lufthansu da penzioniše četvoromotorne avione koji troše više goriva. Boing 747-8 je otprilike 16% efikasniji po pitanju potrošnje goriva u poređenju sa starijim 747-400, mada su oba manje efikasna od modernih Boing 777X i Erbas A350. Ipak, zbog nižih cena goriva u protekloj deceniji, ovaj nedostatak je postao podnošljiv, pa se pokazalo isplativim zadržati ovu ikoničnu letelicu u službi.

Lufthansa je primenila postepeni pristup povlačenju aviona, prvo planirajući da se reši Erbasa A380 (na slici gore), zatim A340-600, a potom 747-400. Međutim, sa povratkom A380 u redovan saobraćaj, avio-kompanija sada ima više opcija za upravljanje kapacitetima i može izbeći "rupe" u floti.
Glavni čvorišta Lufthanze su Frankfurt (FRA) i Minhen (MUC). Ovi aerodromi su ograničeni po broju slotova, pa je maksimizacija broja putnika po letu ključna za kompaniju. Kapacitet 747-400 i 747-8 omogućio je Lufthansi da preveze više putnika koristeći manje slotova. Konfiguracija 747 omogućila je fokusiranje na premijum rute ka Aziji i Severnoj Americi.
Sezonski porast potražnje na pojedinim destinacijama tokom godine dodatno opravdava upotrebu aviona 747 kod Lufthanze. Takve rute uključuju Tokio, Peking, Los Anđeles i San Francisko. Konfiguracija sa četiri klase kod 747-8 je idealna za tržišta sa raznolikom potražnjom po putničkim klasama.
Za 747-400, činjenica da su još uvek u floti olakšava i prelaz pilota na noviju verziju aviona. Lufthanza je tokom poslednjih decenija značajno ulagala u infrastrukturu i obuku vezanu za model 747.
(Aero.rs)
Video: Air France Boeing 787 Dreamliner
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.