
Viz Er preuzeo prvi A321XLR: Počinju letovi do sedam sati bez presedanja
Mađarska avio-kompanija Viz Er (Wizz Air) postala je prvi niskotarifni operater na svetu koji je u flotu uveo putnički avion tipa Erbas A321XLR (Airbus A321XLR) opremljen Prat & Vitni (Pratt & Whitney) GTF motorima u konfiguraciji sa jednom klasom.
Prva od ukupno 47 naručenih letelica isporučena je tokom svečane ceremonije u Erbasovoj fabrici u Hamburgu, čime je Viz Er otvorio novo poglavlje u svojoj strategiji širenja na srednjelinijske i dugolinijske destinacije.
Neposredno pošto je proslavio 21. rođendan i prevezao više od 437 miliona putnika ka više od 200 destinacija, Viz Er je preuzeo svoj prvi A321XLR – letelicu koja simbolično označava ulazak kompanije u novu fazu dugolinijskog razvoja.
Ovaj model omogućava Viz Eru da zakorači na tržišta koja su ranije bila rezervisana za tradicionalne avio-kompanije, uključujući letove u trajanju od šest do osam sati iz evropskih baza ka Bliskom istoku, Centralnoj Aziji i Severnoj Africi.

Prvi XLR nosi registraciju G-XLRA
Prvi Viz Erov A321XLR registrovan je kao G-XLRA i biće baziran u britanskoj podružnici kompanije. Ova oznaka prati britanski stil registracije koji simbolički odražava karakteristike letelice — u ovom slučaju XLR označava extra-long range (dodatno dugi dolet). Avion nosi fabrički broj (MSN) 11631, prvi put je poleteo 18. marta 2025. i sada je šesti isporučeni primerak ovog modela na globalnom nivou, nakon isporuka za Iberiju i Aer Lingus.
Za razliku od tih operatera koji su u svoje XLR-ove ugradili biznis klasu sa ležećim sedištima, Viz Er je prvi koji je preuzeo letelicu u konfiguraciji isključivo ekonomske klase sa 239 sedišta, u skladu sa svojim poslovnim modelom. Prema podacima sa sajta aeroLOPA, razmak između sedišta kreće se od 28 do 37 inča, u zavisnosti od pozicije u kabini.
Letelica je opremljena najnovijom verzijom „Erspejs“ (Airspace) kabine, koja uključuje ambijentalno osvetljenje sa različitim režimima za faze leta poput ukrcavanja, obroka, opuštanja i spavanja — važna pogodnost na letovima koji će trajati šest sati ili više.

Prva linija: London – Džeda
Ovaj avion će prvi put biti korišćen u komercijalnom saobraćaju na liniji London (LGW)–Džeda (JED), dugoj oko 4.715 kilometara, a predviđeno trajanje leta je oko sedam sati.
Viz Er je ovu liniju prvobitno planirao da pokrene krajem marta, ali je zbog kašnjenja u isporuci modela A321XLR bio prinuđen da na toj ruti privremeno koristi standardni A321neo, koji zbog manjeg kapaciteta goriva nije mogao da obavi let bez smanjenja težine — što je verovatno podrazumevalo ograničenje broja putnika i prtljaga.
Najava druge XLR linije – između Milana i Abu Dabija – u međuvremenu je povučena, navodno zbog slabe prodaje karata i konkurencije nacionalnog prevoznika Etihad-a. Ipak, kompanija planira dodatne XLR rute iz svojih baza, među kojima bi se mogle naći destinacije u Indiji, Kazahstanu, Egiptu ili čak Istočnoj Africi, za koje Viz Er do sada nije imao odgovarajući tip aviona.

Tehnička prednost: Dolet, efikasnost i održivost
Erbas A321XLR je najnoviji model sa najvećim doletom u A320neo porodici.
Opremljen dodatnim centralnim rezervoarom i modifikovanim sistemom goriva, XLR dostiže dolet od 8.704 kilometra, što ga čini idealnim kao rešenje za linije koje su preduge za standardne uskotrupne avione, a preskupe za širokotrupne zbog manjeg broja putnika.
Letelica nudi do 30% nižu potrošnju goriva po sedištu u poređenju sa avionima prethodne generacije, kao i znatno smanjene emisije štetnih gasova i buke. Kao i svi savremeni Erbas avioni, A321XLR je već spreman za letove sa do 50% održivog avio-goriva (SAF), dok proizvođač planira da do 2030. godine omogući i korišćenje 100% SAF-a.
Dodatna prednost za operatore poput Viz Era jeste to što A321XLR deli čak 86% rezervnih delova sa standardnim A321neo modelom, što omogućava laku integraciju u postojeće flote, bez potrebe za značajnim prilagođavanjem logistike i obuke.
Uvođenje A321XLR-a omogućava Viz Eru da uvodi direktne letove u trajanju do sedam sati, što do sada nije bilo izvodljivo u okviru njihove postojeće flote. Time se otvara prostor za povezivanje udaljenijih destinacija bez promene modela poslovanja.
(Aero.rs)
Video: Srpski pilot dobitnik najvišeg američkog vojnog odlikovanja za strane oficire
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.