
Dragi putnici, umalo smo udarili u strateški bombarder: Pilot se izvinio zbog oštrog manevra
“Izvinite zbog agresivnog manevra. Iznenadilo me, ovo uopšte nije uobičajeno, ne znam zašto nas nisu upozorili.. Verovatno ste videli avion koji ide na nas, niko nam nije rekao ništa, mi smo nastavili… Niko nije rekao da ima i B-52 u vazdušnom prostoru, .. da skratim priču, nije bilo zabavno i ja se izvinjavam zbog toga i hvala vam na razumevanju. Nije, nije bio zabavan dan na poslu”
Ovim rečima se svojim putnicima — a prema dostupnim podacima bilo ih je 76 — obratio prošli petak (18. jul) kapetan aviona na letu Delta konekšn (Delta Connection) OO3788 od Mineapolisa ka Minotu u Severnoj Dakoti. Let za potrebe Delta Connection obavlja regionalna kompanija Skaj vest erlanjz (Sky West Airlines).
Nekoliko trenutaka ranije, avion Embraer E175 koji je bio u završnoj fazi leta, odnosno prilaza aerodromu, naglo je promenio visinu i smer — na priličan šok putnika — ali ne bez razloga: posada je morala da izvede oštar manevar izbegavanja kako bi izbegla potencijalni sudar sa američkim strateškim bombarderom Boeing B-52H Stratofortress koji su primetili i za kojeg su procenili da im ide u konvergentnom kursu.

U jednom delu svog obraćanja pilot kaže: “S obzirom na njihovu brzinu... ne znam koliko su tačno brzo išli, ali bili su znatno brži od nas, osetio sam da je najsigurnije da skrenem iza njih.”
Putnici su u trenutku manevra osetili naglo skretanje i promenu visine, ali niko nije povređen. Avion je nakon toga izveo tzv. go-around (napravio krug oko aerodroma) i potom uspešno sleteo.
Pored obraćanja kapetana koje je postalo viralno, postoji i snimak preleta B-52 iznad Minota za koji se veruje da je nastao neposredno pre ili posle incidenta.
Aerodrom bez radara?
Aerodrom Minot spada u “Class D” kategoriju, što znači da nema sopstveni radar i oslanja se isključivo na vizuelnu kontrolu letenja (VFR režim). Kontrolu ne obavlja Federalna uprava za vazduhoplovstvo (FAA), već privatni kontrolori angažovani preko lokalnog ugovora, prenosi ABC News. Ova informacija je donekle kontradiktorna sa onim što je kapetan na letu OO3788 rekao putnicima.
U neposrednoj blizini civilnog aerodroma nalazi se i Minot Air Force Base, stalna baza američkih strateških bombardera. Tog dana, kako navodi isti izvor, bombarder B-52 je učestvovao u demonstraciji u okviru Državnog sajma Severne Dakote, ali detalji koordinacije leta sa civilnim vlastima još uvek nisu javno objavljeni.
Embraer E175 i Boeing B-52: Fića i tenk
Embraer E175 je moderan regionalni mlaznjak dužine oko 31,7 metara, s rasponom krila od 26 metara. Maksimalna težina pri poletanju iznosi oko 41.000 kilograma. Dizajniran je za kratke i srednje rute, a koristi se širom SAD za regionalne linije u saradnji sa velikim avio-kompanijama. U ovom slučaju, avion je bio maksimalno popunjen.
Boeing B-52H Stratofortress (Stratosferska tvrđava) je, kao što mu i samo ime kaže, teški strateški bombarder. U upotrebi je, uz stalne modernizacije, od 1955. godine, sa osam mlaznih motora i dužinom trupa od 49 metara. Raspon krila mu je 56 metara, a maksimalna poletna težina prelazi 220 tona.
Može poneti do 31 tonu naoružanja — uključujući nuklearne i konvencionalne bombe — i ostati u vazduhu više od 16.000 kilometara bez dopune, što se dodatno produžava uz punjenje gorivom u letu.
U Minotu je stacioniran 5. bombarderski ving (5th Bomb Wing) sa, kako se procenjuje, nekih 25 operativnih B-52 bombardera.

Istraga u toku
Federalna uprava za vazduhoplovstvo (FAA) potvrdila je da je incident predmet zvanične istrage, u cilju utvrđivanja da li je došlo do propusta u koordinaciji između civilne kontrole i vojne baze. Takođe se proverava da li je vojna posada imala informacije o komercijalnom saobraćaju u blizini.
Za sada, zvaničnici nisu saopštili na kojoj visini i udaljenosti su se dve letelice tačno našle, niti da li su sistemi za izbegavanje sudara (TCAS) bili aktivirani.
Šira slika: Bezbednosti u vazduhu pod lupom
Ovaj incident dolazi u trenutku pojačane pažnje javnosti prema bezbednosti vazdušnog saobraćaja u SAD, posle niza gotovo fatalnih sudara i tehničkih kvarova tokom prethodnih meseci. Jedan od najtragičnijih bio je sudar vojnog helikoptera UH-60 i putničkog aviona PSA Airlines iznad Vašingtona, kada su poginuli svi putnici i članovi posade obe letilice.
Iako nije bilo povređenih, slučaj iznad Severne Dakote otvara važno pitanje koordinacije između civilne i vojne avijacije — naročito u zonama gde se njihove operacije preklapaju.
(Aero.rs)
Video: Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk izviđačka bespilotna letilica
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.