
Boing preuzima Spirit Aerosistems: Sjajna odluka ili kockanje velikim kapitalom?
Kada je Boing (Boeing) u julu 2024. objavio da će preuzeti Spirit AeroSistems (Spirit AeroSystems), ključnog dobavljača trupova i drugih sistema, mnogi su se zapitali da li je reč o briljantnom strateškom manevru ili o rizičnoj odluci koja bi mogla dodatno opteretiti kompaniju.
O ovom "poduhvatu veka" mogli ste pre godinu dana da pročitate više i u posebnom tekstu na našem portalu. Kako bilo, posao vredan 8,3 milijarde dolara, od čega 4,7 milijardi u akcijama i ostatak kroz preuzimanje duga, prošao je kroz dug proces regulatornih provera. Odluka britanskog tela za zaštitu konkurencije (CMA) iz avgusta 2025. uklonila je jedan od poslednjih prepreka, čineći spajanje gotovo neizbežnim.
Spirit AeroSistems jedan je od najvažnijih svetskih dobavljača u avio-industriji, poznat po proizvodnji trupa, krila i ključnih struktura za Boing i Erbas. Njegovo "vraćanje" pod okrilje Boinga (kompanija je osnovana zapravo kao deo najvećeg američkog proizvođača vazduhoplova) označava obrt u odnosu na 2005, kada se Spirit Aerosistems izdvojio kao nezavisna kompanija.

Tokom godina, problemi u lancu snabdevanja i propusti u kvalitetu - naročito tokom krize sa 737 MAX i usporavanja proizvodnje 787 Drimlajnera - pokazali su da Boing plaća cenu gubitka kontrole nad ključnim dobavljačem, piše Simple Flying.
Šta Boing dobija, a šta Erbas čuva
Suština akvizicije leži u ponovnom uspostavljanju kontrole. Boing veruje da će integrisanjem Spirita u sopstvenu strukturu moći da stabilizuje proizvodne procese, poboljša nadzor kvaliteta i obezbedi sigurniju isporuku najvažnijih modela - 737 MAX i 787 Drimlajner.

Ipak, posao nije jednostavan. Spirit proizvodi i ključne komponente za Erbas - poput krila za A220 u Belfastu i delova trupa za A350 u Francuskoj. Zbog toga je Erbas pokrenuo paralelnu transakciju: preuzima evropske i malezijske pogone Spirita kako ne bi zavisio od svog najvećeg konkurenta. Tako se postiže ravnoteža – Erbas čuva sopstveni lanac snabdevanja, dok Boing izbegava regulatorne optužbe za monopolizaciju.
Dogovor uključuje i 439 miliona dolara gotovinske kompenzacije Erbasu i dodatnih 200 miliona u kreditnoj podršci, kako bi tranzicija bila glatka.
Rizici i izazovi

Ova velika transakcija nosi i velike rizike i poteškoće. Iako je CMA dala zeleno svetlo, američke i evropske institucije i dalje će pažljivo pratiti postakvizicione aktivnosti kako bi sprečile narušavanje konkurencije. S druge strane, Boing i dalje nosi posledice i probleme u proizvodnji aviona 737 MAX i 787, a u vojnom programu je sklon prekoračenju troškova. Dodavanje Spiritovog duga zahteva strogu fiskalnu disciplinu.
Spirit je bio u centru pažnje zbog lošeg kvaliteta (polu) proizvoda koji je isporučivao Boingu, zbog kojih je kaskadno došlo do kašnjenja u isporuci. Boing mora dokazati da može da uvede strožu kontrolu i ispravi ovaj negativan trend. Spirit zapošljava oko 20.000 ljudi, od čega 9.500 u Vičiti. Motivacija i kultura kvaliteta biće ključni za uspeh integracije. Dosadašnji signali govore da su radnici pragmatični, ali i oprezni: manje ih zanima promena vlasništva, a više svakodnevni proizvodni ciljevi.
Neophodan ali rizičan potez

Analitičari transakciju opisuju kao neophodan ali rizičan potez. Na Volstritu preovlađuje oprezni optimizam – vertikalna reintegracija može doneti stabilnost, ali samo ako Boing izbegne da preuzme i Spiritove finansijske i kvalitativne probleme. Iz Boinga poručuju da je reč o strateškoj nužnosti. Bivši direktor Dejv Kalhun izjavio je prilikom objave akvizicije u julu prošle godine da je cilj "stabilizacija proizvodnje i kvaliteta".
Za Erbas, paralelna kupovina predstavlja osiguranje: pogoni u Belfastu i Sen-Nazeru ostaju pod njegovom kontrolom, uz finansijsku podršku i garancije. Tako oba giganta izlaze iz procesa sa osećajem sigurnosti, ali i sa dodatnim obavezama. U svakom slučaju - ovaj potez će umnogome oblikovati budućnost avio-industrije.
(Aero.rs)
Video: Airbus Helicopters H145M Helikopterske jedinice MUP Srbije: Gašenje požara u okolini Kladova
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.