
FAA surovo kažnjava Boing: Zbog problema na B-737, predložena kazna od 3,1 miliona
Posle čitavih 18 meseci istrage, američka Federalna uprava za avijaciju - FAA predložila je građansku kaznu od 3,1 milion dolara protiv Boinga, navodeći niz bezbednosnih prekršaja otkrivenih između septembra 2023. i februara 2024. godine.
Najviše se izdvajaju problemi povezani sa incidentom na letu kompanije Aljaska Erlajns (Alaska Airlines) AS1282 u januaru 2024, kada je otpao panel na vratima, o čemu smo više puta pisali na našem portalu, ali i drugi propusti u kontroli kvaliteta proizvodnje.
Istraga FAA otkrila j stotine kršenja pravila kvaliteta u Boingovom pogonu u Rentonu (Vašington) i u fabrici Spirit AeroSystems u Vičiti (Kanzas). Među najtežim prekršajima regulator je naveo da je Boing na sertifikaciju poslao dva aviona iako nisu ispunjavali propisane standarde. Kompanija ima rok od 30 dana da odgovori.

U fokusu - kršenja pravila
Centralni događaj u ovom slučaju je incident sa Aljaska Erlajns , kada je panel vrata otpao ubrzo nakon poletanja iz Portlanda u januaru 2024. Istraga je pokazala da su četiri ključna vijka, koja su trebala da osiguraju panel, u potpunosti nedostajala – što ukazuje na sistemske propuste u Boingovoj kontroli sklapanja, piše Simple Flying.
Regulatori tvrde i da je Boing dopustio da dva aviona tipa 737 MAX prođu kroz proces sertifikacije, iako nisu ispunjavali federalne standarde letne sposobnosti. Ovi nalazi direktno podrivaju poverenje koje vlasti imaju u proizvođače da garantuju usklađenost pre nego što avion izađe na završno odobrenje.
FAA je takođe ukazala na dokaze da je Boingova interna kultura usklađenosti oslabila pod pritiskom rokova. Posebno je zabrinjavajuća optužba da je zaposleni pokušao da utiče na internog predstavnika za nadzor u okviru Boingovog ODA sistema (Organization Designation Authorization). Regulatore odavno brine sukob interesa u ovom modelu nadzora, a slučaj dodatno pojačava pozive da se pravila pooštre.
Uticaj na Boing

Iako je sama novčana kazna mala u poređenju sa milijardama dolara gubitaka zbog kašnjenja u isporukama i smanjenja proizvodnje, simbolički je udar na reputaciju Boinga, koji se već godinama muči sa problemima. FAA i dalje ograničava broj mesečnih isporuka modela 737 MAX – meru uvedenu da bi Boing dokazao da može da obezbedi dosledan kvalitet pre nego što mu se odobri puni tempo proizvodnje.
Avio-kompanije koje čekaju na isporuke direktno trpe posledice. Potražnja za uskotrupnim avionima je rekordna, pa svaki mesec kašnjenja stvara talas problema u flotama i rasporedima letova širom sveta. Za Boingove kupce, sve je jasnije da rokovi isporuka zavise koliko od fabrika, toliko i od regulatornih odobrenja.
Kompanija je poručila da ostaje posvećena sprovođenju svog „Plana za bezbednost i kvalitet“, izrađenog u saradnji sa FAA, kako bi se otklonili sistemski problemi. To uključuje nove programe obuke, dodatne inspekcije i jačanje ovlašćenja za osoblje zaduženo za kontrolu kvaliteta. Boing je javno priznao ozbiljnost prekršaja, ali će njegova sposobnost da dosledno sprovede reforme odrediti kada će povratiti poverenje regulatora.
Lekcije za industriju i regulatore

Delegirani nadzor kroz ODA program već dugo je sastavni deo FAA regulative, jer omogućava proizvođačima da u ime agencije potvrde usklađenost. Iako efikasan, ovaj sistem zavisi od unutrašnje nezavisnosti i odsustva spoljnog pritiska. Optužbe da su Boingovi zaposleni vršili pritisak na ODA predstavnike samo su pojačale zahteve stručnjaka za reformu ovog modela.
Za FAA, ova kazna je istovremeno i kaznena i korektivna mera. Na ovaj način agencija šalje jasnu poruku celoj industriji: zaobilaženje pravila neće biti tolerisano, čak ni od najvećih proizvođača. Takođe, pokazuje spremnost da se ide korak dalje kada prethodna upozorenja ne donesu promene u kulturi poslovanja.
Na globalnom nivou, konkurenti i regulatori pažljivo prate razvoj situacije. Boingove teškoće već otvaraju prostor Erbasu da preuzme veći deo tržišta, posebno u segmentu uskotrupnih aviona. Istovremeno, akcije FAA mogle bi da posluže kao model i drugim regulatorima, koji su jednako zabrinuti da rastuća potražnja za avionima ne potkopa standarde proizvodnje.
(Aero.rs)
Video: Airbus C295 isporuka
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.