Lukašenko ogorčen: Belaviji skinute američke sankcije, ali su joj slomljena krila

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Američka savezna vlada 11. septembra 2025. uklonila je belorusku nacionalnu avio-kompaniju Belavija sa „liste specijalno označenih lica“ (SDN lista), o čemu je Aero.rs pisao.

Ipak - tu priči nije bio kraj: Vašington je ovoj kompaniji istovremeno zabranio da koristi Boingove avione na letovima ka Rusiji i još nekoliko država. Umesto potpunog ukidanja sankcija, kompanija se sada suočava s lavirintom birokratskih procedura, dodatnim odobrenjima i stalnim rizikom da joj pravila ponovo budu pooštrena. I o ovoj "birokratskoj" zavrzlami naš portal je izveštavao.

Ova odluka označila je promenu u američkoj taktici pritiska: formalno ukidanje sankcija više ne znači i slobodan pristup tržištu, podršci proizvođača ili delovima. Umesto otvorenih zabrana, Belaviji su nametnute „meke“ prepreke – komplikovani papiri i nevidljiva ograničenja.

Belavia flota i Belavia Boeing 737 Foto: Shutterstock

Predsednik Belorusije Aleksandar Lukašenko optužio je Vašington za „apsurdne restrikcije“ i „ostatke starih sankcija“ koji, kako tvrdi, onemogućavaju povratak na stanje pre 2021. godine, javlja Ruavia.

„Kažu da su skinuli sankcije, ali ostali su njihovi tragovi. Naši ljudi u Belaviji i direktor Čerginec kažu da ukidanje sankcija ne znači i kraj svih tih besmislenih ograničenja. Ne možemo svuda leteti, ni svuda kupovati ni popravljati. Amerikanci to priznaju – kažu da ‘treba vremena’ da se sve to ukloni“, rekao je Lukašenko pre dva dana (14. oktobra) na sastanku u Minsku posvećenom međunarodnim odnosima.

Belavia flota i Belavia Boeing 737 Foto: Shutterstock

U praksi, Belavija sada mora da prolazi dodatne provere i traži posebna odobrenja čak i za nabavku rezervnih delova ili tehničku podršku Boinga. Uprkos formalnom skidanju sa crne liste, Belaviji su letovi ka Rusiji, Kubi, Iranu, Severnoj Koreji i Siriji i dalje zabranjeni bez posebne licence. Američke vlasti su to jasno navele u uputstvu koje su poslale menadžmentu kompanije.

Stručnjaci upozoravaju da će stvarni efekat „ukidanja sankcija“ moći da se proceni tek za nekoliko godina, jer američki lizing-davaoci i osiguravači i dalje sporo odobravaju nove ugovore.

Jakovljev, MS-21 Jakovljev, MS-21

Flota Belavije danas broji oko 14 aviona prosečne starosti 11 godina, među kojima su i dva Boinga 737 iz devedesetih, kao i tri širokotrupna Erbasa A330-200. Zbog ograničenja na Boingove letelice, kompanija razmatra prelazak na evropske avione – pre svega A320neo i A321neo. Takvi modeli trenutno su dostupni na tržištu jer mnoge svetske aviokompanije imaju problema s njihovim motorima Pratt & Whitney, pa deo flote stoji prizemljen.

Belorusija ne isključuje ni saradnju s Rusijom – moguće je da će Belavija u budućnosti nabaviti domaće avione tipa MS-21, čija se sertifikacija očekuje do kraja 2026. godine. Lukašenko tvrdi da to nije „bekstvo od Zapada“, već pokušaj da se flota osavremeni kroz kombinaciju ruskih i zapadnih modela.

(Aero.rs)

Video: Airbus H145M Helikopterske jedinice MUP: Vežba spasavanja iz vode

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>