Vreme čitanja: oko 2 min.
Aplikacija za upravljanje helikopterom: Prvi let Airbus H130 kontrolisan preko tableta
Vreme čitanja: oko 2 min.
Novi Airbus sistem navodno ne bi trebao da zameni pilota u helikopteru već može da posluži kao njegova asistenicja
Airbus je uspešno obavio probu novog pojednostavljenog interfejsa čovek-mašina (Human Machine Interface - HMI) uz napredne autonomne karakteristike leta kroz projekat nazvan Vertex. Let helikopterom obavljen je uz pomoć tableta preko kojeg su piloti zadavali komande.
Odeljenje FlightLab u Airbus Helicopters obavila je potpuno autonomni let od vožnje po zemlji, poletanja, samog leta ("krstarenja"), prilaza na sletanje i zatim sletanja tokom jednosatnog probnog leta koji je išao po unapred definisanoj marš-ruti. Tokom leta, pilot je nadzirao sistem koji je u stanju da detektuje nepredviđene prepreke i automatski ponovo preračuna bezbednu vertikalnu putanju leta kako bi ih izbegao, saopštili su iz Airbusa.
Ovo rešenje, razvijeno kroz Airbusovu UpNext inicijativu, kontroliše se preko tablet uređaja i njegovog ekrana na dodir sa ciljem pojednostavljenja pripreme leta. Sistem je značajan i zbog činjenice da smanjuje opterećenje pilota što bi, u teoriji, trebalo da unapredi i bezbednost letenja, navodi evropski konzorcijum.
Ovo tehnološko rešenje predviđa preuzimanje ručnog upravljanja od strane pilota kada god je to potrebno, tako da glavnu reč za kontrolama helikoptera - još uvek - vodi čovek.
Test kampanja trajala je od 27. oktobra do 22. novembra u postrojenju Erbas Helikoptera u Marinjanu, Francuska.
Novi Airbus sistem navodno ne bi trebao da zameni pilota u helikopteru već može da posluži kao njegova asistenicja.
Helikopteri nisu jedina platforma na kojoj je moguće integrisati ovu tehnologiju. Električne letelice za vertikalno poletanje i sletanje (eVTOL), odnosno njihovi piloti, takođe bi mogli da imaju koristi od ovog naprednog sistema, piše New Atlas.
Iz Airbus Helicopters poručuju da će nastaviti da unapređuju različite tehnologije koje su sastavni deo Vertex programa. U budućnosti se očekuju unapređenja optičkih senzora i algoritama za situacionu svestnost i detekciju prepreka, električnih komandi leta za unapređene funkcije auto-pilota i interfejs čovek-mašina u formi ekrana na dodir i naočara sa displejima za nadzor odvijanja autonomnog leta i upravljanje.
Airbus Helicopters FlightLab deo je velikog istraživačkog tima kompanije Airbus koja se bavi razvojem i testiranjem novih tehnologija letelica za vertikalno poletanja i sletanje. Testiranja u sklopu FlightLab programa otpočela su 2020. godine.
Kao platforma za ispitivanje novih tehnologija poslužio je Airbus H130 - jednomotorni helikopter sa maksimalnom brzinom od skoro 240 km/h koji u vazduhu može da ostane četiri sata.
Airbus Helicopters namerava da testira hibridne i električne pogonske tehnologije sa svojim FlightLab demonstratorom, kao i istraživanjem autonomije i drugih tehnologija koje imaju za cilj smanjenje nivoa buke helikoptera ili poboljšanje bezbednosti leta, navodi se na sajtu Airbusa.
(Aero.rs)
Video: MUP Srbije: Novi hangar Helikopterske jedinice
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.