Vreme čitanja: oko 2 min.
Dan kada je mala Cessna iz Nemačke sletela na Crveni trg i posramila SSSR: 28. maj 1987. godine
Vreme čitanja: oko 2 min.
Za komandama aviona koji je promakao kompletnoj protivvazduhoplovnoj odbrani Sovjetskog Saveza nalazio se Matijas Rust, pilot koji nije imao ni punih 19 godina, sa tek nešto više od 50 sati leta
Pre tačno 37 godina, 28. maja 1987. ruska javnost bila je šokirana: neprobojnu protiv-vazdušnu odbranu moćne Crvene Armije, baš na Dan graničara, probio je mali civilni putnički avion Cessna 172 Skyhawk, sa zastavom (tada) Zapadne Nemačke na repu i oznakom D-ECJB.
Za komandama ovog jednomotornog četvoroseda nalazio se mladi Nemac, tinejdžer i pilot amater Matijas Rust koji je u tom trenutku imao nepunih 19 godina (rođen je 1. juna 1968.).
Bez dozvole Matijas je leteo od Helsinkija u Finskoj - sve do Crvenog trga. Istina, iako je za novinarske naslove vrlo atraktivno napisati "Sleteo na Crveni trg", on je zapravo sleteo na Veliki Moskovercki most, koji se nalazi odmah pored najvažnije tačke u Moskvi. Istina, mesto sletanja je bilo iznuđeno, jer su se ljudi - kad god je hteo da sleti na Crveni trg - okupljali da vide ko to sleće usred glavnog grada SSSR!
"Kada sam poleteo iz Helsinkija, nisam ni bio siguran da ću odleteti do Moskve. Zapravo sam se za komandama pitao - šta bih sada mogao da uradim", izjavio je on u dokumentarnom filmu koji je britanski Gardijan emitovao 2012, na 25-tu godišnjicu od njegovog leta.
"Bio sam uplašen, ali sam znao da činim pravu stvar. Jer, da nisam tada odleteo za Moskvu nikad više ne bih imao takvu priliku", govorio je Rust novinaru Gardijana. "Želeo sam da stvorim imaginarni most između dva bloka, a okidač za takvu odluku bio je neuspešni samit Gorbačova i Regana 1986. u Rejkjaviku".
Ruski mediji su izvestili kako su "Sovjetske snage vazdušne odbrane i civilni kontrolori vazdušnog saobraćaja, kao i presretački avioni Sovjetskog ratnog vazduhoplovstva, pratili (nemačku Cessnu) nekoliko puta". Prema tim izveštajima, Sovjetski lovci nisu dobili dozvolu da ga obore, a njegov avion je - kako se kasnije ispostavilo u istrazi koja je pokrenuta zbog ovog skandala - nekoliko puta greškom smatran za prijateljski.
Nemački pilot amater koji je pre poletanja ka Moskvi imao tek nešto više od 50 sati leta, osuđen je na četiri godine u radnom logoru opšteg režima zbog kršenja pravila o prelasku granice i vazdušnog saobraćaja, kao i zbog izazivanja vanredne situacije prilikom njegovog sletanja. Nakon što je proveo 14 meseci u zatvoru, pomilovao ga je Andrej Gromiko, predsednik Prezidijuma Vrhovnog Sovjeta, i pušten je na slobodu.
Rustov let kroz navodno neprobojni sistem vazdušne odbrane imao je veliki uticaj na sovjetsku vojsku i rezultirao je smenom mnogih visokih oficira, uključujući Ministra odbrane Maršala SSSR-a Sergeja Sokolova i Vrhovnog komandanta Sovjetskih snaga vazdušne odbrane, bivšeg asa lovačkog pilota iz Drugog svetskog rata, maršala Aleksandra Koldunova. Incident je pomogao Mihailu Gorbačovu u sprovođenju njegovih reformi, omogućivši mu da smeni brojne vojne zvaničnike koji su se protivili njegovim liberalnim političkim idejama.
Avion kojim je Rust sleteo u blizinu Crvenog trga, Cessna 172 Skyhawk nalazi se u muzeju tehnike u Berlinu.
(Aero.rs)
Video: Prvenstvo Srbije u aero reli letenju
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.