Vreme čitanja: oko 4 min.
Koala i Super Puma protiv vatrene stihije nad Sutjeskom: Novi snimci gašenja požara od kojih zastaje dah
Vreme čitanja: oko 4 min.
Da nisu došli helikopteri iz Srbije, helikopteri HS RS i OS BiH ne bi mogli požar staviti pod kontrolu i on bi zasigurno eskalirao; Vlasnik benzinskih pumpi donirao cisternu goriva za helikoptere koji gase požar
Već pet dana traje borba sa vatrenom stihijom koja je zahvatila Nacionalni park Sutjeska a potom i područje u opštini Bileća. Vatri se na nepristupačnom terenu moglo prići skoro isključivo - iz vazduha; tog zadatka prvi su se prihvatili piloti Helikopterski servisa Republike Srpske.
Kako je Aero.rs pisao u utorak, Srbija je u pomoć poslala dva helikoptera, jedan AB 212 i jednu Airbus Helicopters H215 Super Pumu sa posadama, a u gašenje su se uključili i helikopteri Oružanih snaga Bosne i Hercegovine UH-1 Huey.
Iako poslati "po zadatku", kao dobri domaćini pripadnici Helikopterskog servisa Republike Srpske sačekali su svoje kolege iz Helikopterske jedinice MUP Srbije tradicionalnom dobrodošlicom: solju i pogačom na proplanku na koji su sletili a koji je očigledno postao letilište (landing zone, rekli bi na zapadu) za operacije gašenja požara. Kako je izgledao ovaj doček, pogledajte u snimuku koji je objavila Atv iz Banja Luke:
Za razliku od MUP Srbije koji ima i u evropskim razmerama respektabilne kapacitete za gašenje požara iz vazduha, uključujući i namenske protivpožarne helikoptere Kamov Ka-32 ali i Airbus Helicopters H215 Super Puma od koji svaki može poneti u jednom naletu između četiri i pet tona vode ili Hrvatske u sastavu čijeg vazduhoplovstva postoji čitava flota protivpožarnih letilica, HS RS je u neravnopravnu borbu sa požarima krenuo sa onim što su imali na raspolaganju: jednomotornim helikopterom Leonardo AW119 Koala i još manjim Bell 206B Jet Ranger.
Jet Ranger nije direktno uključen u gašenje već se koristi, kako kažu u HS RS, za izviđanje požarišta, koordinaciju i logistiku.
Samo u utorak, piloti AW119 proveli su u vazduhu osam sati i za to vreme izbacili na požarište oko 100.000 litara vode. Prethodnog dana za sedam i po časova izbacili su 90.000 litara, a prva dva dana angažovanja takođe po 100.000 litara.
Ako uzmemo u obzir da Koala u vedru za dašenje požara nosi oko 1.000 litara vode, prosta računica pokazuje da je helikopter svakodnevno obavio stotinak letova, odnosno zahvata vode na jezeru, odlaska do požara, izbacivanje vode iz vedra i povratka na novo "punjenje".
O požrtvovanosti letačkog osoblja dovoljno govori da je svaki od ovih delova leta prilično zahtevan i za posadu i za helikopter, pogotovu kada se radi u uslovima visokih temperatura i nadmorskih visina kao što je bio slučaj iznad Nacionalnog parka Sutjeska i zahteva pored pilotske veštine i izuzetnu koncetraciju i psihofizicku kondicuju. I tako sto puta dnevno.
U sredu do podneva požar je "smiren i stavljen pod kontrolu", kažu za Aero.rs piloti Helikopterskog Servisa, ali je ubzo zatim "proradila termika (termička kretanja vazduha) i počeo vetar da da duva udarima i do 70 km/h i otvorio nova žarišta požara".
Borili su se i sa vetrom i sa vatrom do oko 14, ali zbog prevelikog rizika za helikoptere i posade u tim uslovima preusmereni su popodne u Bileću. "U Bilećkim selima smo uspeli da odbijemo požar od kuća, objekata, nekoliko desetina kosnica pčela..." priča jedan od pilota koji je učestvovao u gašenju.
Koala je višenamenski helikopter - ili helikopter opšte namene - sa ukupnom poletnom masom oko 2700 kilograma; može poneti šest ili sedam putnika u zavisnosti da je leti jedan ili dva pilota ili podvešeni teret do 1.400 kilograma.
Svoje poreklo vuče od italijansko-engleskog AW109 a danas ga proizvodi i prodaje konzorcijum Leonardo. Dugačak je 13 metara a prečnik glavnog rotora je 10.83 metra. Maksimalna brzina mu je 282 kilometra na čas. Pogoni ga jedan motor Pratt & Whitney Canada PT6B-37A.
Helikopterski servis Republike Srpske nabavio je ovaj helikopter pre šest godina i od tada je često viđen između ostalog i na misijama medecinskog transporta, najčešće između Republike Srpske i Srbije. O jednom takvom mogli ste da pročitate na portalu Aero.rs pre nekoliko meseci.
Kako smo pisali u utorak, u gašenje ovih požara uključili su se i jedan AB 212 i jednu Airbus Helicopters H215 Super Puma Helikopterske jedinice MUP Srbije sa posadama kao i helikopteri Oružanih snaga Bosne i Hercegovine UH-1 Huey.
MUP Srbije objavio je juče (sreda, 14. avgust) da su dva helikoptera HJ MUP do 10 časova izbacili čak 86 tona vode, uspevši da zajedno sa kolegama iz Republike Srpske lokalizuju požar. "Ova misija je više od borbe protiv vatrene stihije - ona je dokaz da se uzajamnom pomoći i saradnjom mogu prevazići najveći izazovi. Srbija je uvek spremna da pruži ruku onima kojima je potrebna", kažu u MUP Srbije.
"Da nisu došli helikopteri iz Srbije, naši helikopteri HS RS i OS BiH ne bi mogli požar staviti pod kontrolu i on bi zasigurno eskalirao", izjavio je za RTRS direktor Helikopterskog servisa Republike Srpske Boban Kusturić neposredno pre nego što su a dva helikoptera HSRS i dva helikoptera HJ MUP-a Srbije iz Nacionalnog parka Sutjeska preusmerena na gašenje požara oko Bileće.
Gašenje požara u Nacionalnom parku Sutjeska, pored napora vatrogasaca i letačkih posada HJ MUP Srbije, HS Republike Srpske i OS BiH obeležio je i jedan gest pojedinca, Izudina Ahmetlića, vlasnika kompanije Hifa Oil koji je sa namerom da pomogne gasenje donirao - 10 tona avionskog goriva koje je dopremio na Tjentište.
Nacionalni park Sutjeska zahvalio se donatoru biranim rečima: "Vaša posvećenost i osjećaj odgovornosti prema zajednici su inspiracija za sve nas. Zajedno, možemo sačuvati i zaštititi ono što nam je svima najdragocjenije – našu prirodu. Još jednom, od srca hvala!" stoji u objavi na NP Sutjeska na Facebooku.
(Aero.rs)
Video: Agusta Westland AW119 Koala: Helikopterski servis Republike Srpske
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.