Vreme čitanja: oko 4 min.
Četiri aviona iz Srbije za novu avijaciju: Somalilend dobio vazduhoplovstvo
Vreme čitanja: oko 4 min.
Predsednik Muse Bihi Abdi leteo u avionu Utva-75 na otvaranju vazduhoplovne akademije, osnovana sa avionima iz Srbije i uz podršku srpskih stručnjaka
Somalilend, nepriznata država na severu Somalije, počela je da formira svoju avijaciju sa četiri aviona Utva 75 proizvedena u Srbiji i uz podršku privatne kompanije sa sedištem u Beogradu.
Predsednik Somalilanda Muse Bihi Abdi objavio je na svojim zvaničnim kanalima komunikacije na društvenim mrežama da je osnovana nacionalna avijacija ove države.
Somalilend je proglasila nezavisnost 1991. godine tokom građanskog rata u Somaliji. Iako nije međunarodno priznata, ova autonomna regija je uspela da uspostavi relativno stabilnu vladu i mir - za razliku od ostatka Somalije gde krvavi sukob i dalje traje uz nebrojene unutrašnje frakcije i mešanje spolja - i razvije svoje vlastite institucije, uključujući i oružane snage.
Vazduhoplovna akademija Somalilenda svečano je otvorena u ponedeljak 21. oktobra, “uz pomoć stručnjaka iz Srbije” kako je navedeno. Na brojnim fotografijama i snimcima - koji su na društvenim mrežama najčešće montirani sa autentičnom muzikom (sound on!) - mogu se videti četiri bele Utve 75 sa stilizovanom zastavom Somalilenda označene SL-A01 do SL-A04.
Tokom ceremonije otvaranja, predsednik Bihi je leteo u avionu Utva-75 sa instruktorom na desnom sedištu. Na snimku je u kabini Utve 75 prepoznat dugogodišnji nastavnik letenja RViPVO koji je po penzionisanju iz vojne službe nastavio karijeru u civilnom letenju.
Za razliku od mnogih svojih kolega u svetu koji vole da se fotografišu u ulozi pilota, predsednik Somalilenda ima letačko iskustvo: Između 1970. i 1973. godine, prenosi Balkanska bezbednosna mreža, Bihi Abdi je kao kadet tadašnje Somalije - jedne od brojnih afričkih nesvrstanih zemalja koje su se vojno oslanjale na SSSR - pohađao vojnu akademiju u Tadžikistanu.
Bihi Abdi se 1985. pridružio pobunjeničkom Somalijskom nacionalnom pokretu, napustivši dugogodišnju službu u somalijskoj vojsci. Učestvovao je u borbi za nezavisnost Somalilanda, a decembra 2017. izabran je za predsednika.
Do sada u Somalilendu nisu zabeležene ni vojne ni civilne aktivnosti u oblasti avijacije, primećuje BBM. Samoproglašena država ima Agenciju za civilno vazduhoplovstvo i aerodromome, što je po ulozi telo ranga CAA (Civil Aviation Authority) u drugim državama, odnosno Direktorata civilnog vazduhoplovstva u Srbiji.
Prošlog leta, gore CAA objavila je da je nabavilo četiri aviona za buduću vazduhoplovnu akademiju, a na fotografiji su prikazane dve Utve 75 još uvek delimično rastavljene, očigledno tek izvađene iz transportnih kontejnera.
U sedištu agencije u glavnom gradu Hargejsa prošle nedelje potpisan je sporazum sa kompanijom Air Tolerance koja će, kako je navedeno, “obezbediti obuku iz oblasti avijacije i održavanja aviona”. Ugovor su potpisali generalni direktor CAAA Kumar-Said Abdilahi i predsednik Air Tolerance kompanije, Mirgani Hamed.
Air Tolerance registrovana je u Srbiji od 2019. godine i prema podacima Agencije za privredne registre pretežna delatnost firme su konsultantske aktivnosti u vezi sa poslovanjem i ostalim upravljanjem. Na internet sajtu kompanije stoji da Air Tolerance pruža obuku za pilote (PPL/CPL/ATPL dozvole), iz oblasti bezbednosti letenja, za vazduhoplovne dispečare, konsalting u izgradnji i upravljanju aerodromima, konsalting iz oblasti održavanja (MRO), prodaju i iznajmljivanje aviona, ali i projektovanje, proizvodnju i analizu komponenata od kompozitnih materijala.
Abdilahi je naglasio da ovaj sporazum predstavlja “važan korak ka unapređenju avijacije u Somalilendu i da će doprineti napretku omladine i društva u celini”.
“Osnivanje vazduhoplovne akademije omogućiće obrazovanje stručnjaka koji će služiti interesima nacije i jačanju institucija vlasti” poručuje direktor Agencije za civilno vazduhoplovstvo i aerodrome u okviru koje će biti i vazduhoplovno obrazovanje Somalilenda.
Utva 75 je laki metalni avion za obuku pilota, dvosed, pogonjen popularnim 4-cilindričnim motorom Lycoming IO-360-B1F snage 134 kW (180 ks).
Razvijen tokom sedamdesetih godina prošlog veka, po današnjim tehnološkim standardima je zastareo, ali zahvaljujući svojoj jednostavnosti uz dobro održavanje i dalje ispunjava svoju osnovnu funkciju selekcije i obuke pilota. Metaforično rečeno, ono što je bio Yugo na drumu, to je Utva 75 na nebu, i brojne generacije pilota RViPVO i aero-klubova na ovom vazduhoplovu stekle su svoja prva letačka znanja i iskustva.
Ukupno dva prototipa i 136 serijskih primeraka izrađeno je u Pančevačkoj fabrici Utva. Koristile su se za selektivnu obuku kandidata za vojne pilote u RViPVO, kao i u aeroklubovima širom Jugoslavije u okviru vojnog programa za obuku motornih pilota. Avioni na upotrebi u aero-klubovima imali su i vojne evidencijske brojeve.
Tokom ratova devedesetih godina, ove letelice su služile u vojskama svih novonastalih država, od Slovenije do Makedonije, za obuku pilota, izviđanje, a u nuždi i za pokušaje borbenih misija. Danas je u ponudi modernizovana, četvoroseda varijanta Utva-75 A41 Sova.
“Nekoliko desetina polovnih Utvi 75,” prema navodima BBM, prodato je Sudanu, gde su korišćene za obuku vojnih pilota. Razvijen je i prototip modernizovane verzije koja je dobila ime Safat 03 i dalje stoji u ponudi na zvaničnim stranicama istoimene sudanske fabrike aviona, ali je proizvodnja obustavljena zbog građanskog rata u ovoj afričkoj državi.
U Ratnom vazduhoplovstvu i protivvazduhoplovnoj odbrani Vojske Srbije, Utva-75 se i dalje koristi za selektivnu obuku na aerodromu Pukovnik Milenko Pavlović u Batajnici, u 252. školsko-trenažnoj eskadrile Kurjaci sa Ušća 204. vazduhoplovne brigade.
(Aero.rs)
Video: Utva Sova
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.