Ilon Mask planira da ukine zabranu nadzvučnog letenja za komercijalne avione
Šef SpaceX-a i specijalni savetnik američke vlade, Ilon Mask, planira da ukine propise koji zabranjuju nadzvučne letove iznad teritorije Sjedinjenih Američkih Država.
S obzirom na to da se mogućnost nadzvučnih putovanja ponovo aktuelizuje probama Bum Supersonik XB-1 aviona i drugih projekata, promena pravila pomogla bi novim kompanijama da svoje avione uvedu u upotrebu na širem spektru ruta, bez suočavanja s regulatornim preprekama.
Odgovarajući na objavu osnivača Bum Supersonika, Blejka Šola, na platformi X, osnivač SpejsIksa izjavio je da nova Trampova administracija planira da „ukloni sve propise koji nemaju smisla, uključujući i ovaj“, misleći na regulativu 14CFR 91.817, koja navodi da „nijedna osoba ne sme da upravlja civilnim avionom u Sjedinjenim Državama pri istinskom broju Maha većem od 1“, piše Simpl Flajing.
Međutim, kako je Šol juče objasnio u svojoj objavi na X-u, njegova kompanija nedavno je savladala ono što su nazvali Bumles kruz (Boomless Cruise) način letenja brzinom zvuka koji ne uznemirava ljude čujnim soničnim udarom: ovakav način leta primenjen je tokom njihovog nedavnog probijanja zvučnog zida početkom meseca, o čemu je Aero.rs pisao.
U suštini, iako će avion i dalje stvarati sonični udar, leteće na dovoljnoj visini da se taj udar „uvije nagore“ pre nego što stigne do tla, čime ostaje nečujan za ljude na zemlji.
Zbog stvaranja super-soničnog udara, nadzvučni letovi nisu dozvoljeni iznad kopna u SAD, osim u posebnim okolnostima kada operater dobije specijalnu dozvolu za let. Jedini komercijalni nadzvučni operater u istoriji, Konkord, nikada nije dobio ovu specijalnu dozvolu zbog zabrinutosti u vezi sa uticajem na ljude na tlu, ali su ove dozvole dodeljivane drugim kompanijama u svrhu testiranja.
Većina nadzvučnih komercijalnih letova odvijala se između istočne obale SAD-a i Evrope, što je značilo da se najveći deo putovanja odvijao iznad vode. Međutim, ako bi ovo pravilo bilo ukinuto, otvorile bi se brojne nove mogućnosti ruta, poput leta između Los Anđelesa i Njujorka ili Čikaga i Londona.
(Aero.rs)
Video: Air France Boeing B777
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.