• 0

Vreme čitanja: oko 4 min.

Next Generation Air Dominance: Američki plan za dominaciju u vazduhu

Vreme čitanja: oko 4 min.

Novi borbeni avion šeste generacije bi trebao da bude uvezan u sistem zajedno sa novim bespilotnim letelicama

  • 0
NGAD, Tri NGAD letelice Foto: Shutterstock

Rat u Ukrajini i tenzije oko Tajvana ponovo stvaraju varnice između Istoka i Zapada zbog čega prisustvujemo novoj trci u naoružanju - pogotovo u domenu vazduhoplovstva.

Mada nas istorija uči da se Hladni rat završio padom Berlinskog zida i raspadom Sovjetskog Saveza početkom devedesetih godina prošlog veka, čini se da je u toku druga runda konflikta.

Novi američki lovac koji se razvija u sklopu programa Naredne generacije vazdušne dominacije (Next Generation Air Dominance - NGAD) predodređen je da bude jedno od glavnih oružja u konfliktnim zonama.

Avion poslednje, odnosno šeste generacije bi trebao da se vine u nebo nakon 2030. godine, a šta je to što će Amerikancima doneti prevlast u vazduhu pročitajte u narednim redovima.

Dominacija u vazdušnom prostoru

NGAD je program Agencije za napredne istraživačke odbrambene projekte (Defense Advanced Research Projects Agency - DARPA) pri američkom Ministarstvu odbrane. Cilj programa je da se razvije, a kasnije i proizvede, lovac šeste generacije koji bi američkom ratnom vazduhoplovstvu (United States Air Force - USAF) obezbedio vazdušnu dominaciju u narednim decenijama.

Za razliku od drugih lovaca iz flote USAF-a, novi NGAD avion bi trebao da bude uvezan u veći sistem zajedno sa novim bespilotnim letelicama.

NGAD, Jedna NGAD letelica Foto: Shutterstock

Plan američkog vojnog vrha je da šesta generacija lovačkog aviona u potpunosti zameni Lockheed Martin F-22 Raptor kojem se bliži već 20 godina službe u USAF. Kažu da je veoma teško nakon uspešnog proizvoda napraviti još bolji ali se čini da to ne predstavlja prepreku za uvek samouverene - i po svemu sudeći budžetirane koliko god treba - Amerikance koji su se ponovo bacili na ambiciozan projekat.

Tehnologija NGAD

Jasno je da će SAD koristiti poslednju reč tehnologije prilikom razvoja NGAD aviona. Ovo su neke od glavnih karakteristika budućeg lovca:

  • Stelt sposobnosti - Avion šeste generacije će koristiti stelt tehnologije kako bi ostao što duže neopažen od strane neprijateljskih radara. Smatra se da će avion biti konstruisan od specijalnih materijala koji mogu u velikoj meri da apsorbuju radarske zrake i/ili ih raspršuju.
  • Smanjeni toplotni odraz - Poseban fokus inženjera će biti i na smanjivanju toplotnog odraza aviona kako letelica ne bi bila laka meta za IC navođene rakete (Heat seaking missles).
  • Kompozitni materijali - Radi smanjenja težine aviona, NGAD će u velikoj meri koristiti kompozitne materijale. Ušteda u težini konstrukcije će najverovatnije omogućiti nošenje veće količine naoružanja
  • Jake pogonske grupe - NGAD avion će moći da računa i na par jakih motora. Tačna snaga je kao i ostali detalji projekta strogo čuvana tajna ali je sigurno da će se od proizvođača tražiti agregat sa redukovanim toplotnim zračenjem.
  • Napredna elektronika - Uvereni smo da će budući proizvođač aviona šeste generacije "načičkati" letelicu sa brdom elektronike. Avion će koristiti napredne tehnologije kako bi se odbranio od elektronskog ometanja.
  • Digitalni inženjering - Moderan avion za moderno doba će, logično, biti razvijen u modernom okruženju. Projektovanje NGAD bi trebalo u velikoj meri da se obavlja uz pomoć kompjuterskih programa. Ovakav način rada bi trebao da ubrza razvoj aviona ali i da u ranim fazama projekta otkrije potencijalne probleme u dizajnu.

Skup kao otorv

Datum dolaska prinove u flotu USAF-a ostaje nepoznanica ali se zna da avion neće ući u upotrebu pre 2030. godine. Projekti vojnih, ali i civilnih aviona gotovo uvek kasne i probijaju rokove te se isto može očekivati i u razvoju NGAD-a.

Plan američkog ratnog vazduhoplovstva je da se opremi sa oko 200 letelica. Zbog ograničene serijske proizvodnje američki obveznici će nove avione papreno plaćati. Sekretar USAF-a Frenk Kendal je prošle godine izjavio da će pojedinačna cena aviona iznositi nekoliko stotina miliona dolara.

Prema podacima sajta Aero Time, trenutno najnapredniji avion u floti USAF-a Lockheed Martin F-35 Lightning II se prodaje za oko 177 miliona dolara. Manji ali i generacijski stariji Lockheed Martin F-16 Block 70/72 košta 63 miliona dolara.

Ono što takođe nije poznato je kome će biti poveren razvoj i proizvodnja aviona šeste generacije. Nakon što je Northrop Grumman "ispao" iz trke za NGAD, u igri su ostali još Boeing i Lockheed Martin koji još uvek žele da učestvuju u programu. USAF bi po pisanju portala Defense News već sledeće godine trebao da odabere kompaniju koja će je u narednim decenijama snadbevati naprednim lovcima.

Nortroph Grumman NG Air Dominance NGAD Low-Observable Stealth Multirole Supersonic Aircraft Nortroph Grumman

Pored USAF-a, novi avion šeste generacije traži i američka mornarica (US Navy - USN). Zanimljivo je da su dve branše američkih oružanih snaga izabrale potpuno isto ime za program razvoja napredne letelice.

Mornarički NGAD - koji se pominje i pod oznakom F/A-XX će biti višenamenski borbeni avion namenjen izvršavanju velikog broja različitih vrsta zadataka. Nova letelica bi trebala da zameni Boeingove F/A-18E i F/A-18F Super Hornete koji su zajedno sa F-35 okosnica mornaričke flote aviona.

(Aero.rs)

Video: Ministar odbrane Miloš Vučević posetio bazu egipatskog ratnog vazduhoplovstva

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>