• 0

Vreme čitanja: oko 7 min.

B-21 Raider: Prvi bombarder šeste generacije

Vreme čitanja: oko 7 min.

Posle prvog leta se ređaju se pitanja o novoj "udarnoj pesnici" Američkog ratnog vazduhoplovstva

  • 0
Northrop Grumman

Snimak prvog probnog leta prvog američkog borbenog aviona šeste generacije, Northrop Grumman B-21 Raider, postao je viralan širom sveta.

O ovom prvom letu i video-snimcima koji su se odmah pojavili novog bombardera Američkog ratnog vazduhoplovstva (USAF) pisao je i portal Aero.rs

“B-21 Raider obavlja probne letove”, potvrdila je posle prvog leta portparolka USAF-a En Štefanek američkim medijima uz informaciju da “probni letovi predstavljaju kritičnu fazu procesa testiranja, koju sprovodi Opitni centar Ratnog vazduhoplovstva (Air Force Test Center) i 412. probni ving (412th Test Wing).

"Ovi letovi imaju za cilj da obezbede održive mogućnosti dalekometnih snažnih udara i prepoznatljive sposobnosti odvraćanja protivnika od agresije i strateških napada na Sjedinjene Američke Države i njene saveznike i partnere”, precizirala je Štefanek.

Leteće krilo dugog dometa koje nosi nuklearke 

Avion B-21 je, baš kao i njegov prethodnik B-2 Spirit, osmišljen je kao leteće krilo, ali su u njegovom razvoju korišćeni napredni materijali koji su nastali početkom ovog veka, kao i pogonska rešenja i nova stelt (engl. prikriven) tehnologija kako bi u mogućim konfliktima u budućnosti imali više šanse za preživljavanje u odnosu na konvencionalne avione.B-21 Raider je deo napora Pentagona da zbog ubrzanog razvoja kineske vojne industrije modernizuje sva tri stuba svojih nuklearnih snaga. One, osim taktičkih bombardera uključuju i balističke projektile smeštene u silosima, kao i nuklearne glave kojima su naoružane podmornice, ocenjuje američki CBS.

Prema dostupnim informacijama koje navodi ova kuća, planira se proizvodnja “klasičnih” aviona ali i bespilotnih varijanti ovih letelica.

Većina podataka o ovom avionu nije dostupna: I korporacija Northrop Grumman i USAF su se postarali da se “hermetički” zaštite od curenja informacija. Na većini dokumenata koji se odnose na B-21 Raider stoji oznaka “strogo poverljivo”. Na taj način su sprečili kinesku industrijsku, sajber i vojnu špijunažu da dođe do podataka o tehnologiji i izradi svoju verziju bombardera za 21 vek, što su već uspešno uradili praveći svoj pandan borbenom avionu pete generacije F-35 Lightning II.

B-21 Raider Wikimedia/Tech. Sgt. William OBrien, 94th Airlift Wing photographer
Ono što se zna o sposobnostima aviona koji je, kako navode neimenovani izvori iz Pentagona “Sličan Spiritu, ali manji i mnogo sposobniji” svodi se na izjave zvaničnika iz Vašingtona:

“Domet ovih aviona ne može da se uporedi sa bilo kojim bombarderom”, rekao je krajem prošle godine na otkrivanju projekta B-21 Državni sekretar odbrane Lojd Ostin.

“Njega nećemo morati da baziramo u regiji sukoba, niti će mu biti potrebna podrška kako bi obavio zadatak. Na taj način avion neće dovoditi u opasnost ni dodatno ljudstvo”, dodao je on.

“Našim protivnicima biće veoma teško da detektuju stelt avion. Pedeset godina napretka u razvoju tehnologije smanjene uo;ljivosti uloženo je u ovaj projekat. Čak i najnapredniji protivavionski sistemi naoružanja će teško moći da se bore protiv B-21 na nebu”, najavio je Ostin, prenosi CBS.

Gde će B-21 bombarderi bazirati

B-21 Raider poleteo je iz proizvodnog pogona korporacije Northop Grumman Plant 42 u bazi USAF u Palmdejlu.

Do sada je proizvedeno šest aviona ovog tipa koji su namenjeni za testiranje, navodi kanal Fox biznis. Ovi test-avioni proizvedeni su na istoj fabričkoj liniji, sa istim alatima, procesima i tehničarima, javlja ova stanica.

Predviđa se da se proizvede oko 100 ovakvih aviona koji će zameniti taktičke bombardere do 2040, a prvi vazduhoplovi ovog tipa će se bazirati u avio-bazi Elsvort u Južnoj Dakoti kao formalna probna jedinica.

Avio-baze Vajtman u Misuriju i Dajes u Teksasu biće sledeće na listi vojnih objekata u kojima su bazirani avioni B-21. Iz baze Tinker u Oklahomi će se koordinirati održavanje i servisiranje ovih vazduhoplova, dok će u bazi Edvards u Kaliforniji koja se nalazi u blizini Palmdejla biti obavljano testiranje i evaluacija aviona.

Tehničke karakteristike Raidera

Prema napisima portala Aviation Week raspon krila B-21 je manji nego kod Spirita: Nešto preko 40 metara, u odnosu na 52,4 metra koliko ima B-2. Prilikom rešavanja izazova na ovom avionu naročita pažnja posvećena je kompleksnom usisno-izduvnom sistemu i efikasnosti kompletnog vazduhoplova prilikom leta na brzinama većim od 0.8 maha.

Ova štura obaveštenja opisana su u video-snimku koji je pratio prezentaciju generala Djuka Ričardsona, zapovednika Logističke komande Američkog ratnog vazduhoplovstva (USAF Materiel Command) 11. septembra prošle godine na konferenciji posvećenoj vazdušnim, svemirskim i sajber problemima.

Konferenciju je organizovala Asocijacija vazduhoplovnih i svemirskih snaga (Air and Space Force Association - AFA) u kongresnom centru National Harbor u Merilendu.

Nedavno odobreni slajdovi iz 2010, iz prezentacije jednog od najpoznatijih proizvođača avionskih motora, kompanije Pratt&Whitney pokazali su se kao rešenje veoma nalik na usisnike aviona B-21.

B-21 Raider Wikipedia/U.S. Air Force

Borba vazduhoplovnih giganata za posao  

Dizajn “niskog rizika” aviona B-21 posredno je povezan sa periodom pre 2009, kada je USAF radio na prvim idejama bombardera naredne generacije (Next Generation Bomber - NGB).

Tada su te ideje opisane kao kompleksne i ambiciozne sa nizom zahteva obaveštajnim, osmatračkim i izviđačkim senzorima, moglućnostima za samoodbranu i povećanu izdržljivost u vazduhu.

Od ovog programa zvanično se odustalo u aprilu 2009, na osnovu odluke tadašnjeg Državnog sekretara odbrane Roberta Gejtsa.

Sledeće godine USAF je predložio drugi pristup ovoj problematici, kojoj je Pentagon dao “zeleno svetlo”: uz bespilotne letelice Northrop Grumman RQ-180, u sistem odbrane dugog dometa uključeni su i krstareći projektili Raytheon AGM-181 i bombarderi dugog dometa (Long Range Strike Bomber LRS-B).

Nakon što je posao razvoja LRS-B aviona dodeljen u oktobru 2015. kompaniji Northrop Grumman, konkurentne kompanije Boeing i Lockheed Martin uložile su prigovor na odluku, ali je tamošnje revizorsko telo (Government Accountability Office - GAO) u oktobru 2016 odbacilo žalbe ova dva proizvođača. Time je i zvanično podržana odluka USAF-a da posao dodeli Northrop Grummanu. Prema izveštaju GAO u koji su mediji imali uvid, cena je bila ključni faktor za ovu odluku.

Čitav projekat proizvodnje i nabavke aviona B-21 Raider je pod lupom američke verzije kancelarije za brze odgovore pri Ratnom vazduhoplovstvu (Air Force Rapid Capabilities Office), za razliku od mnogih drugih projekata koji su pod standardnom vojnom kontrolom.

Datumi u razvoju vazduhoplova

Mart 2015: Poznati su glavni dobavljači sedam osnovnih sistema aviona B-21: Pratt & Whitney, BAE Systems, Spirit AeroSystems, Orbital ATK, Rockwell Collins, GKN Aerospace, and Janicki Industries.

Februar 2016: USAF najavljuje da će inicijalna porudžbina novih aviona podrazumevati izradu 100 letelica do pune flote ovih vazduhoplova koja treba da ima između 175 i 200 aviona. Otkriva se podatak da će novi bombarder biti pravljen u fabrici 42 (Plant 42) u Palmdejlu, Kalifornija, odakle je izišao i B-2.

Mart 2016: Programski direktor F-35 Kris Bogdan kaže da će motori aviona B-21 biti slični motorima Pratt & Whitney F135 koji su korišćeni u razvoju F-35, kako bi se smanjili troškovi.

Januar 2017: Northrop Grumman dobija dodatnih 35,8 miliona dolara za razvoj nevidljive prevlake aviona

Decembar 2018: Program prolazi kritičku analizu tehničkih rešenja.

Januar 2020: USAF objavljuje prve renderovane nacrte aviona B-21 na kojima se vide karakteristična rešenja usisnika i dizajn stajnog trapa sa dva glavna točka. Nacrti pokazuju da se radi o avionu manjem i lakšem od B-2.

Mart 2021: Nekoliko medija objavljuje informaciju da je proizvodnja prvog vazduhoplova tipa B-21 pri kraju, te da se počelo sa izgradnjom drugog aviona.

Septembar 2022: USAF najavljuje da će početkom decembra prvi put pokazati avion B-21 u proizvodnom postrojenju u Palmdejlu.

Septembar 2023: Čelnici programa razvoja B-21 objavljuju da se testiranja motora i sistema dovoda goriva idu brže od predviđenog i da će prvi let biti obavljen do kraja godine.

novembar 2023: Izveden je prvi let aviona B-21.

Brojke i planovi 

Oko 8.000 uposlenika Northrop Grummana radilo je na ovom programu u koji je bilo uključeno više od 400 snabdevača iz više od 40 američkih saveznih država.

Kada je plasirana prva informacija o mogućoj ceni B-21 po primerku, ona je bila oko 550 miliona dolara, dok je sada već oko 750 miliona - razlika je kako u inflaciji tako i očigledno dodatnim troškovima razvoja

Zvaničnici USAF-a procenjuju da će za razvoj, kupovinu i upotrebu prvih 100 bombardera biti utrošeno više od 203 milijardi dolara.

Do 2040. B-21 bi trebalo da zameni 45 bombardera B-1 proizvedenih osamdesetih godina prošlog veka, kao i 20 taktičkih bombardera B-2 koji su napravljeni devedesetih godina XX veka. Raider bi mogao da zameni i B-52.

USAF planira da u narednom periodu obezbedi i novu generaciju borbenih aviona dalekog dometa iz programa Nove generacije vazdušne dominacije (Next Generation Air Dominance), poznatu i kao F-X ili Protiv-vazdušni prodor (Penetrating Counter-Air) koji bi pratili B-21 u misijama koje bi se odvijale duboko u neprijateljskom vazdušnom prostoru.

Nortroph Grumman NG Air Dominance NGAD Low-Observable Stealth Multirole Supersonic Aircraft Nortroph Grumman

Podsećanje za kraj 

Avion B-21 Raider dobio je ime koje ima simboliku: slovom B su označeni bombarderi.

Broj 21 označava prvi bombarder u 21 veku. “Nadimkom” Raider se odaje posebna počast pilotima koji su pod komandom tada potpukovnika Džejmsa Dulitla 16. aprila 1942. izveli prvi bombarderski napad na japansku prestonicu, poletevši sa nosača aviona USS Hornet u Tihom okeanu sa namerom da bombarduju Tokio i slete u istočnu Kinu.

Doolitle Raid Public Domain/USAF - U.S. Air Force photo
Nakon strahovitog poraza koji su doživeli u napadu japanskih aviona na Perl Harbor, Sjedinjenim Američkim Državama bio je neophodna pobeda koja bi podigla moral trupama.

Uprkos relativno maloj šteti koju je pričioni gađanim objektima, upravo Tokyo Raid je dao snagu američkim vojnicima i mornarima na Pacifiku.

(Aero.rs)

Video: Najnoviji helikopter za Vojsku Srbije: Airbus H145M D3

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>