• 1

Vreme čitanja: oko 4 min.

Umro legendarni pilot Bob Pardo: Zauvek odleteo čovek koji je avionom gurao avion

Vreme čitanja: oko 4 min.

Pardo je, nakon što je spasio posadu drugog Fantoma, ukoren, ali je 1989. godine čitav slučaj ponovo bio predmet istrage a pilot-potpukovnik je dobio Srebrnu zvezdu za hrabrost

  • 1

Pilot koji je za svog života ušao u legendu dok je još bio letač na avionu McDonnell Douglas F-4 Phantom II Američkog ratnog vazduhoplovstva (United States Air Force - USAF), potpukovnik Robert Bob Pardo, umro je u 89-oj godini.

Tada kapetan po činu, Pardo je, leteći na svom Fantomu iznad neprijateljske teritorije sa poručnikom Stivom Vejnom koji je bio zadužen za sisteme naoružanja (WSO - weapons system officer), izveo manevar koji je u istoriji vazduhoplovstva nazvan Pardoovim guranjem (Pardo's Push).

(Ne)moguća misija

Bio je 10. mart 1967. Uz Pardoa i Vejna su u paru, u avionu istog tipa, leteli kapetan Erl Aman i poručnik Robert Hoton. Oba Fantoma bila su u sastavu 8. taktičkog borbenog vinga koji je bazirao na Tajlandu, u bazi Kraljevskog tajlandskog ratnog vazduhoplovstva Ubon. Trebalo je da bombarduju čeličanu severno od Hanoja, glavnog grada Severnog Vijetnama, opisuje portal Aviationist.

U trenutku dok su se približavali meti, protivvazduhoplovna odbrana Severnog Vijetnama otvorila je vatru na avione i teško ih oštetila. Phantomu kojim je upravljao Erl Aman bio je pogođen rezervoar s gorivom, tako da je morao da odustane od misije, dok je Pardoov F-4C mogao da nastavi sa izvršenjem zadatka.

Aman i Hoton su krenuli sa izvlačenjem i na visini od oko 6.000 metara ustanovili da nemaju dovoljno goriva da dolete do Laosa, nad kojim bi mogli da se bezbedno katapultiraju i izbegnu zarobljavanje. Pardo, umesto da usmeri svoj avion ka Laosu, odlučuje da ostane uz Amana.

Kako bi spasio saborce u drugom avionu, Pardo donosi odluku da napravi nešto što do tada niko nije pokušao: pokušava da svojom letelicom pogura drugi F-4 do Laosa.

Isprva, Pardo pokušava da pogura avion svog saborca nežnim kontaktom sa repnim delom vazduhoplova gde je kočioni padobran. To mu ne polazi za rukom zbog turbulencija.

Zato se odlučuje za ekstremno rešenje: traži od Amana da spusti svoju kuku za sletanje na nosač aviona (kojom se avion zakači za sajlu i zakoči). Zatim postavlja svoj F-4 iza njega i gura avion, oslonjen svojom kabinom na kuku od aviona ispred.

Iako to daje rezultate, Pardo mora svakih 15 do 30 sekundi da ponovo "centrira" svoj avion. Tu nije kraj: i jedan od motora Pardoovog aviona je otkazao, prestao da radi.

Ipak, riskantan manevar dao je rezultate: avion bez pogona znatno je sporije gubio visinu nego da je bio prepušten sam sebi, odnosno bez dodatne sile koja ga je koliko-toliko potiskivala napred.

F-4C USAF - National Museum of the U.S. Air Force photo
Zamislite za trenutak prizor: F-4 Phantom kom radi samo jedan motor, gura Phantom bez motora nad neprijateljskom teritorijom. I tako 10 minuta, dok i Pardoov avion nije ostao bez goriva. Tada su već oba aviona bila iznad Laosa: sva četiri vazduhoplovca su se katapultirala i kasnije su spašeni helikopterima u SAR misiji (SAR - Search and Rescue).

Iako je spasio svoje saborce iz drugog Fantoma, Pardo je isprva bio ukoren zbog toga što nije spasio svoj avion. Tek 1989. čitav slučaj je ponovo bio predmet istrage, nakon koje su Pardo i Vejn odlikovani Srebrnom zvezdom - jednim od najvećih odlikovanja koje dodeljuju američke oružane snage za hrabrost.

Pardo i Aman su posle ove epizode nastavili da lete za USAF i penzionisali su se u činu potpukovnika.

Tu nije bio kraj Pardoovom herojstvu

Godinama kasnije, nakon što je saznao da je Aman izgubio glas i pokretljivost zbog Lu Gerigove bolesti, osnovao je fondaciju Erl Aman koja je prikupila dovoljno novca da kupi Amanu sintisajzer glasa, motorizovana invalidska kolica i kompjuter. Fondacija je kasnije sakupila novac za kombi koji je Aman koristio sve do smrti.

Mnogo godina kasnije u jednom tekstu objavljenom 1996. otkriva se da Pardoov manevar nije bio prvi pokušaj guranja mlaznog aviona: Tokom Korejskog rata, 1952, Robi Rizner je u avionu North American F-86 Sabre izgurao iz vazdušnog prostora Severne Koreje svog kolegu, ali mu je naređeno da ne ponavlja manevar odmah nakon što su se našli iznad Laosa, otkriva Air Force Magazine.

Čitav događaj je pao u zaborav. Petnaest godina kasnije, Pardo i Aman su ušli u istoriju vazduhoplovstva.

Bob Pardo umro je u 89. godini 5. decembra.

Fantom, avion koji je obeležio jednu eru

McDonnell Douglas F-4 Phantom II je američki borbeni supersonični dvosed lovac - bombarder, razvijen prvobitno za potrebe mornaričke avijacije (US Navy) koji je našao svoju primenu i u ratnom vazduhoplovstvu i intenzivno je korišćen i u "kopnenoj" ulozi.

Pogone ga dva motora iz General Electric J79 serije, zahvaljujući kojima postiže brzinu od 2,2 maha. Tokom godina proizvodnje napravljeno je 5.195 aviona ovog tipa.

Robusni avion mogao je da nosi 8.400 kilograma naoružanja uključujući rakete vazduh-zemlja i vazduh-vazduh koje su kačene na devet podvesnih tačaka.

F-4 Phantom II korišćen je tokom rata u Vijetnamu, ali i mnogo godina kasnije u raznim sukobima ne samo pri mornaričkoj avijaciji, već i u Američkom ratnom vazduhoplovstvu. Povučen je iz upotrebe tek 1996, nakon što se dokazao u izviđačkim i bombarderskim misijama protiv neprijateljske protivvazdušne odbrane i u Zalivskom ratu 1991. godine.

(Aero.rs)

Video: Erbas C295 - Novi transportni avion Vojske Srbije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Vladimir Rolović

    27. decembar 2023. | 10:06

    Ja sam na trenutak zamislio da SAD uopste nije napala Vijetnam, tada ne bi bilo ni ovoga. Svakojake dogodovstine mogu da se dese kada idete okolo po planeti da bi pljackali i ubijali.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>