• 0

Vreme čitanja: oko 6 min.

Türk Yıldızları: Turske zvezde, akrobatska grupa vojnih aviona kojom komanduje žena

Vreme čitanja: oko 6 min.

U tradicionalno patrijarhalnoj Turskoj i posle osam godina izazaviva nevericu - pogotovu u oružanim snagama i to u avijaciji - da najboljim od najboljih turskih pilota - komanduje žena, Esra Ozataj

  • 0
Türk Yıldızları Salinger Igor

Od prvog dela sada već antologijskog filma Top Gun kada su uglavnom pripadnice lepšeg pola uzdisale za pilotima. dosta toga se promenilo kada je u pitanju odnos dama i avijacije. Žene i devojke i dalje vole pilote, ali vole i da budu piloti, tako da više nije nikakvo "čudo nebesko" videti i borbenog pilota sa dugom kosom vezanom u rep ispod kacige.

Uostalom ne morate gledati nastavak filma Top Gun sa pilotkinjom nadimka Phoenix, možete otići na Batajnicu i sresti kapetane I klase Anju i Sandru ili na aerodrom Morava pored Kraljeva i upoznati takođe kapetana I klase Anu ili njenu malo mlađu koleginicu poručnika Tijanu.

Akrobatsko letenje, pogotovo u formaciji više aviona, pa još i brzih i mlaznih, smatra se vrhuncem pilotskih veština u svakom vazduhoplovstvu.

Türk Yıldızları Salinger Igor
Za akro grupe biraju se po pravilu najbolji od najboljih, najčešće dugogodišnji instruktori letenja, sa misijom da daje "do perfekcionizma" usavršavaju svoje letačko umeće i da predstavljaju svoju zemlju i njenu avijaciju.

U tradicionalno patrijarhalnoj Turskoj i posle osam godina izazaviva nevericu - pogotovu u oružanim snagama i to u avijaciji - da je na čelu akrobatske grupe Turske zvezde (Türk Yıldızları), najboljih od svih najboljih turskih pilota - jedna žena, Esra Ozataj.

Akro grupa, koja je zbog udesa 14. marta ove godine ponovo dospela na naslovne strane medija, o čemu je Aero.rs pisao, sedma je po redu akro-grupa u istoriji Turkog ratnog vazduhoplovstva (Türk Hava Kuvvetleri - THK).

Türk Yıldızları Salinger Igor
Jedan od danas najpoznatijih svetskih timova u akrobatskom letenju formiran je 7. novembra 1992. godine, ali je svoje ime dobio 11. januara 1993.

Turske zvezde lete na avionima Canadair NF-5. Radi se zapravo o Northopovom dvomotornom supersoničnom vazduhoplovu F-5 Tiger u dve verzije: jednosed (NF-5A) i dvosed (NF-5B), proizvedenom po licenci u Kanadi.

Ove letelice Turska je kupila od Holandskog kraljevskog ratnog vazduhoplovstva: U trenutku sklapanja ugovora - bilo je 12 aviona.

Već punih osam godina na čelu Turskih zvezda je Esra Ozataj. Ona je u septembru 2016. preuzela ulogu vođe ove grupe u činu majora.

Ozataj je dve godine pre dolaska na čelo akro-grupe bila jedan od članova ove elitne formacije i letela je na poziciji 4. Do 2021. bila je i komandant 3. vinga (3ncu Ana Jet Üs Komutanlığı) u bazi Konja, paralelno sa vođstvom Turkish Stars.

Turski akrobatski tim je formacijski 134. eskadrila 3. vinga. Major Ozataj prva je zena na čelu formacije veličine vinga (odgovara vazduhoplovnoj brigadi u Vojsci Srbije) turskog vazduhoplovstva.

Uslov bez kog ne možete ni da se prijavite kako bi vas uzeli u razmatranje za potencijalnog člana Turskih zvezda je da imate 500 sati leta. Esra je u trenutku prijavljivanja imala - četiri puta više.

Uz NF-5, akro-grupa koristi i transportne avione CASA/IPTN CN-235, C-130 i C-160 za prevoz mehaničara i logistike na razne aero-mitinge na kojima su uvek rado viđeni gosti, čak šta više zvezde događaja.

Türk Yıldızları Salinger Igor
U narednih nekoliko godina očekuje se da Turske zvezde zamene svoje NF-5 sa turskim visokokrilnim jednomotornim lakim borbenim avionom TAI Hürjet koji je još uvek u razvoju.

Jedna od specifičnosti Türk Yıldızları je i činjenica da lete na supersoničnim avionima, što nije čest slučaj u akrobatskom letenju - najčešće se koriste školsko-borbeni avioni poput BAe Hawk, Aero L-39 Albatros, Alpha Jet i sličnih. F-5 koristi još i švajcarska akro grupa, a koristili su ga i američki Thunderbirds pre prelaska na F-16.

Ako ste bili na nekom od aero-mitinga na kom su nastupale Turske zvezde, znate da se radi o jednoj od najcenjenijih akro-grupa na svetu koja nastupa sa osam aviona u različitim formacijima. Dodatni avioni su na raspolaganju ako neki otkaže iz tehničkih razloga. Godišnje “uknjiže” između 20 i 30 nastupa na mitinzima širom sveta.

Vremenski uslovi za njih ne predstavljaju problem: oni lete kada su oblaci visoko (na više od 3.000 metara), ali i kada su na 1.300 metara visine, mada svoje akrobacije izvode i po veoma niskoj oblačnosti, kada je od tla do oblaka samo 300 metara.

Kada polete, avioni u bojama turske zastave (crvena i bela) po nebu puštaju crveni i beli "dim" (odnosno raspršene kapljice ulja u boji), a piloti Turskih zvezda odmah izmame divljenje gledalaca: kako i ne bi kada je udaljenost između vrhova krila dva vazduhoplova koji lete u nekim formaciji tek jedan metar.

Neke od formacija u kojima akro grupa leti su strela, delta i škorpion pri brzinama od 260 do 1.000 kilometara na sat. Škorpion je posebno izazovan jer su prva tri aviona u tzv. frontu što znatno ozežava praćenje.

Njihovi vazduhoplovi preleću ispred posmatrača, prave do savršenstva uvežbane figure na nebu, okreću se oko svoje ose (i ti u "gustoj" formaciji) i jedni oko drugih, mimoilaze u susretnim kursevima sa zbirnom brzinom od preko 1400 km/h... Ali sve tio rade skladno, kao da je u pitanju balet ili umetničko klizanje a ne mašine dizajnirane za ubijanje neprijatelja.

Ipak, njihov akrobatski pilotski potpis nije samo u iscrtavanju simbola sa turske zastave (polumesec i zvezda), već se ogleda i u dva složena manevra: jedan od njih se veoma retko viđa: Vođa tima proleće ispred četiri aviona dok oni lete u formaciji i “seče” ih pred očima gledalaca. Za ovaj manevar treba dosta hrabrosti, smatra jedan od pripadnika Turskih zvezdi, major Kursat Komur.

Drugi komplexan manevar koji se izvodi u formaciji četiri aviona i koji je “potpis” grupe Turske zvezde podrazumeva da vođa izvrne avion “na leđa” a tri preostala aviona jedan za drugim se oko njega više puta okreću praveći tzv. bure valjak figure

"Akrobatsko letenje je samo po sebi izuzetno teško i zahteva fizičku i mentalnu snagu od pilota. Ali, kad letite u okviru takvog tima, znači da ste na najvišem nivou", smatra major Hasan Kocabas.

Prilikom svojih vratolomija, piloti trpe opterećenje do 5G tokom letenja u formaciji, a kad krenu u izvođenje samostalnih segmenata u okviru nastupa, izlažu sebe opterećenju od -3 do +7,33G. Koliko je to, zapravo teško, biće vam jasnije ako zamislite da imate prosečnih 80 kilograma težine, a da vas pritiska pola tone tereta u svakom trenutku kada ste pod 7,33G. Sva krv tada vam se sjuri u noge. Bez posebnih odela i tehnike disanja ne biste mogli da izdržite ovakav pritisak i onesvestili biste se. A to se ne sme desiti tokom akrobatskog leta.

Turkish stars Akro Foto: Shutterstock

Turske zvezde drže svetski rekord u broju gledalaca: 24. avgusta 2001. imali su nastup pred više od milion ljudi na aero-mitingu u Bakuu, glavnom gradu Azerbejdžana.

Ova akro-grupa bazira u vojnoj bazi Konja, koja je i civilni, aerodrom uglavnom za domaće letove. Turkish Stars dele "kuću" sa Solo Turk koji sačinjavaju tri pilota i prateće osoblje.

Turska F-16 Foto: Shutterstock
Njihov zadatak je prikazivanje vrhunske pilotske obučenosti na avionima F-16C Block 40 specijalno ukrašenim za te potrebe i opremljen "dimnim raketama" - odnosno raspršivačem ulja koji simulira dim - postavljenim na krajevima krila gde borbeni avioni tradicionalno nose rakete AIM-9 Sidewinder ili AIM120 AMRAAM.

(Aero.rs)

Video: Dubai Airshow 2023: Kineske akrobacije na nebu u šarenilu boja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>