Vreme čitanja: oko 2 min.
Evropski Wingman premijerno u Berlinu: Airbus predstavio koncept nove bespilotne letelice
Vreme čitanja: oko 2 min.
Predloženi koncept se oslanja na evoluciju veštačke inteligencije kojom bi se povećali borbeni kapaciteti uz korišćenje "pratilaca i biće ponuđen najpre Nemačkoj
Airbus Defence and Space, ogranak evropskog konzorcijuma koji se bavi odbrambenim i svemirskim projektima premijerno u Berlinu prikazuje svoj novi koncept bespilotne letelice Wingman (pratilac).
Glavni grad Nemačke domaćin je Međunarodne vazduhoplovne izložbe ILA (Internationale Luft- und Raumfahrt Ausstellung) do 9. juna 2024. godine.
Koncept uvodi bespilotne letelice u tradicionalnu ulogu pratioca u vazušnom ratovanju: Wingman kao termin doslovno označava pilota koji leti u drugom avionu pored glavnog pilota i pojačava njegove taktičke opcije, piše Aerotime.
Wingman kog predstavlja Airbus je dron, odnosno bezposadni vazduhoplov, kojim daljinski upravlja pilot u borbenom avionu. Dizajniran je da preduzima visokorizične misije, smanjujući opasnost po pilote. Ideja da se piloti i njihovi skupi avioni drže dalje od akcije uz oslanjanje na dronove je važna za razvoj šeste generacije borbenih aviona.
Predstavljanje Wingmana na sajmu ILA u Berlinu potvrdio je i generalni direktor Airbus Defence and Space na svom nalogu na mreži X:
Predloženi koncept se oslanja na evoluciju veštačke inteligencije kojom bi se povećali borbeni kapaciteti uz korišćenje "pratilaca. Za program budućeg borbenog aviona (Future Combat Air System, FCAS), koji razvijaju Francuska, Nemačka i Španija, ovi borbeni dronovi su poznati kao Remote Carriers (Daljinski nosači).
Unutar FCAS-a, Remote Carriers su kategorizovani kao Povratni daljinski prenosioci (Recoverable Remote Carriers, RRC) koje razvija Airbus i Potrošni daljinski prenosioci (Expendable Remote Carriers, ERC) koji se razvijaju pod vođstvom MBDA.
Oba koncepta imaju za cilj da premoste jaz između tradicionalnih aviona i bespilotnih sistema i povećaju operativni potencijal borbenih aviona, brodova i mornaričkih patrolnih aviona. Airbus očekuje da će Wingman postati operativan pre FCAS sistema koji razvija zajedno sa Dassaultom. Zbog toga će njihov koncept biti ponuđen najpre za vazduhoplove tipa Eurofighter Typhoon.
"Nemačko ratno vazduhoplovstvo jasno je izrazilo potrebu za bespilotnim letelicama koje bi podržavale misije njihovih borbenih aviona pre 2040. godine, kada će FCAS postati operativan", rekao je Mihael Šelehorn, generalni direktor Airbus Defence and Space.
(Aero.rs)
Video: Airbus A330MRTT automatic refueling
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.