Vreme čitanja: oko 4 min.
Tragedija na aero-mitingu u Turskoj izbegnuta za dlaku: F-16 na kraju nastupa umalo udario o tlo
Vreme čitanja: oko 4 min.
Incident, koji se bez rezervi može nazvati bliskim susretom sa tragedijom, zabeležen je na brojnim video snimcima koji su objavljeni na društvenim mrežama
Borbeni avion Lockheed Martin F-16C, jednog od najpoznatijih vazduhoplovnih demonstracionih timova Solo Turk turskog ratnog vazduhoplovstva (Türk Hava Kuvvetleri - THK) po svemu sudeći imao je ozbiljan incident tokom prikaza na Teknofest aeronautičkom i tehnološkom festivalu u Adani, u južnoj Turskoj.
Incident, koji se bez rezervi može nazvati bliskim susretom sa tragedijom, zabeležen je na brojnim video snimcima koji su objavljeni na društvenim mrežama i prema onome što se na njima vidi, od udara u zemlju F-16 delili su delovi sekunde, a spasla ga je najverovatnija sreća u kombinaciji sa pravovremenom reakcijom pilota u situaciji u kojoj se našao.
Teknofest aeronautički i tehnološki festival u Adani koji se održava od 2. do 6. oktobra, a incident se dogodio drugog dana.
Na kraju prikaza na aero-mitingu, pilot “maše krilima” što je česta praksa da na taj način pozdravi publiku, zatim kreće da izvodi valjak (okret oko uzdužne ose aviona za 360 stepeni).
Tokom izvođenja figure, umesto da avion ostane u pravcu, dolazi do “obaranja” nosa na dole i gubitka visine — bure valjak, rekli bi piloti, ali on se ne radi u brišućem letu. Ipak, u poslednjem trenutku, F-16 se ispravlja, dodaje gas i pod velikim uglom izvlači u zaokretu na bezbednu visinu, uz aplauz publike koji je zamenio ne jedan vrisak, “aoooooo” i “uuuuuuuu” tokom trenutaka dok se drama na nebu dešavala.
Jedan od snimaka koji je objavljen prikazuje da se sve dešavalo mnogo bliže liniji publike nego što je uobičajeno na aero-mitinzima, čak se u jednom trenutku čini kao da avion ide direktno prema gledaocima koji snimaju.
Šta god da je bio uzrok, gotovo je sigurno da bi — da nije u pitanju bio poslednji prolaz — nastup bio prekinut, a ovom avionu zabranjeno dalje prikazivanje dok se ne utvrde sve okolnosti, navodi The War Zone i dodaje kako su, prema nezvaničnim informacijama, nadležni turski organi sasvim očekivano već pokrenuli postupak.
Na kojoj tačno visini Solo Turk “izvukao” ne može se utvrditi samo na osnovu snimaka, a jedan pilot s kojim je TWZ razgovarao ceni da je u pitanju nekoliko desetina metara, odnosno kako kaže “nekoliko raspona krila” — F-16 ima raspon krila od 15 metara.
Iako na prvi pogled deluje kao moguća greška u pilotiranju avionom, postoje nepotvrđeni izveštaji da je F-16 možda imao neku vrstu kvara na sistemu za upravljanje letom, što je dovelo do nekontrolisanog poniranja, na koje je pilot reagovao penjanjem. Podsetimo, F-16, kao uostalom i skoro svi moderni avioni, ima upravljanje preko tzv. fly-by-wire sistema, odnosno imputi pilotske palice (joysticka) i nožnih komandi se prenose u kompjuter, koji zatim izdaje komande upravljačkim površinama.
Solo Türk je tim za akrobatske demonstracije — kako mu ime Solo i kaže — sa jednim avionom u sastavu Türk Hava Kuvvetleri. Nastao je u okviru obeležavanja 100 godina turskog vojnog vazduhoplovstva, a proces obuke pilota je završen u avgustu 2010. sa tri pilota na početku.
Solo Turk je svoj prvi javni nastup imao u aprilu 2011. Od tada, SoloTürk je učestvovao na brojnim nacionalnim i međunarodnim aeromitinzima, pri čemu su mnogi manevri koji se izvode tokom tih letova specifični za ovaj tim.
Tim koristi posebno ofarban borbeni avion General Dynamics F-16C, za koji navode da je “i dalje spreman za borbene misije”. Solo Türk tim je ranije bio stacioniran u vazduhoplovnoj bazi Akıncı, ali se 2016. godine, nakon pokušaja državnog udara, preselio u bazu Konja. Tim broji ukupno nešto više od deset članova, uključujući dva pilota, i pored F-16C za nastup na raspolaganju ima i koristi CASA CN 235M za prevoz i logističku podršku.
Zanimljivo je da je pilot Solo Turk Emre Mert izveo Cobra manevar (po kome je čuven ruski Suhoj Su-27, iako je izvođen i ranije drugim avionima) pre nekoliko godina, čime je Solo Türk postao prvi tim koji je izveo ovaj manevar sa avionom F-16.
Specijalna šema boja dizajnirana je od strane Murata Dorkipa. Navodi se da "zvezda i polumesec na avionu simbolizuju značaj turskih vazduhoplovnih snaga za Republiku Tursku, dok srebrna zvezda simbolizuje cilj Republike Turske i turskog vazduhoplovstva da postanu zvezda 21. veka. Zlatni soko na repu simbolizuje slobodu i odlučnost u duhu pilota"
Piloti koji žele da lete za tim moraju ispuniti određene kriterijume pre nego što započnu obuku: minimum 1000 sati naleta na F-16C, bez incidenata u karijeri i dobro znanje engleskog jezika.
Ovaj snimci i događaj u Turskoj podsećaju na vrlo tanku liniju između do savršenstva uvežbanog i vizuelno zadivljujućeg prikaza aviona i umeća pilota na aero-mitingu i katastrofe. Ovakvi incidenti u poslednje vreme su relativno retki, a razlog je pre svega veoma striktna zakonska regulativa i temeljne pripreme pred sam aero-miting, kao i bliska saradnja između učesnika ovakvih manifestacija i njihovih organizatora kako bi predstave ostale bezbedne, a istovremeno i spektakularne za gledaoce.
Najveća nesreća na aero-mitingu dogodila se 28. avgusta 1988. godine u Ramsteinu u Nemačkoj, kada su tri aviona italijanske akrobatske grupe Frecce Tricolori sudarila u vazduhu tokom izvođenja manevra. Jedan od aviona je pao na publiku, usmrtivši 70 ljudi i povredivši — zavisno od izvora informacija — između 500 i 1000, od čega preko 300 teško koji su zadobili opekotine od upaljenog goriva. Slična tragedija se dogodila 27. jula 2002. godine u Ukrajini, kada je Suhoj Su-27 tokom aero-mitinga u Lavovu pao u masu gledalaca. U ovoj nesreći poginulo je 77 ljudi, dok je više od 500 povređeno.
(Aero.rs)
Video: Pogled iz pilotske kabine: Hitan medecinski prevoz povređenog helikopterom MUP Srbije
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.