„Nije vest kada pas ujede čoveka, već kad čovek ujede psa“, poznata je izreka kojom su starije kolege učile nove generacije novinara kako da razlikuju šta je vredno medijske pažnje a šta nije.
Nešto slično se može reći i za fotografiju koju je nedavno emitovala francuska Generalna direkcija za naoružanje (Direction générale de l'armement) na kojoj se vidi višenamenski borbeni avion Dassault Rafale M kako snabdeva u letu gorivom ni manje ni više nego veliki transportni Airbus A400M Atlas, čija je jedna od uloga upravo da bude avion-cisterna!
Da se avioni, pogotovu oni borbeni na dugim višesatnim misijama, dopunjavaju gorivom iz letećih tankera ili cisterne, nije nikakva novost još od pedesetih godina kada je ova sposobnost postala i ostala jedan od ključnih elemenata globalnog vojnog prisustva, prvenstveno SAD ali i mnogih drugih država. Dopunjavanjem goriva u vazduhu se, pored produženja trajanja misije aviona - u teoriji u nedogled, takođe povećava i efikasnost jer se štedi vreme koje bi bilo potrošeno na odlazak do aerodroma i nazad.
Najčešći scenario je da veliki transportni avioni, u ulozi tankera - „letećih benzinskih pumpi“ - isporučuju na desetine tona goriva drugim avionima.
Ovoga puta za „izmenu uloga“ zaslužno je testiranje podvesnika za pretakanje goriva NARANG (Nacelle de Ravitaillement en vol de Nouvelle Génération - podvesnik za pretakanje u letu nove generacije), koji je dizajniran za Dassault Rafale F3R. Ovaj dodatak omogućava Rafalu da funkcioniše kao mini-tanker u misijama tzv. buddy refueling („prijateljsko dopunjavanje“), odnosno pretakanje goriva između aviona istog tipa. Ovakve misije u francuskoj avijaciji imaju naziv nounou (dadilja u bukvalnom prevodu).
NARANG, koji je prvi put dobio operativnu sposobnost u januaru 2021. godine, omogućava protok goriva od 750 do 1.000 litara po minuti, u poređenju sa 530 litara prethodne generacije.
„Ovaj novi podvesnik takođe integriše nove funkcije, kao što su samostalni testovi ili pomoć u lociranju kvarova, čime se pojednostavljuju operacije održavanja,“ objasnio je Safran.
Za sada, Rafale M može dopunjavati gorivom u letu samo druge avione istog tipa, jer francuski mornarički avion za komandovanje i kontrolu E-2C Hawkeye nije opremljen sondom za primanje goriva. Kada - prema sadašnjim podacima, do 2027. godine budu isporučena tri nova E-2D, oni će biti opremljeni odgovarajućim uređajima za pretakanje goriva u letu.
Uvođenje aviona E-2D donosi novi izazov za Rafale M, jer će morati da dopunjava gorivo sporijim avionima pri brzinama koje omogućavaju siguran i stabilan proces dopunjavanja.
Podvesnik za dopunjavanje goriva NARANG koristi mali propeler na prednjem delu gondole kako bi generisao energiju za pumpe za gorivo. Ovaj propeler radi na osnovu aerodinamičkog efekta protoka vazduha. Pri manjim brzinama, smanjen protok vazduha može ograničiti generisanu energiju, što potencijalno utiče na brzinu prenosa goriva ili ukupnu funkcionalnost podvesnika. Niže brzine takođe otežavaju stabilizaciju korpe za dopunjavanje i creva, povećavajući rizik od prekida veze ili oštećenja.
Kako bi rešilo ovaj problem, Centar za testiranje letelica DGA francuskog Ministarstva odbrane sproveo je seriju testova leta kako bi proverio performanse podvesnika NARANG pri smanjenim brzinama.
Ovi testovi su uključivali Rafale M iz francuske mornaričke avijacije i A400M iz francuskih vazduhoplovnih i svemirskih snaga, pri čemu je potonji korišćen za simulaciju sporijeg aviona E-2D Hawkeye tokom faze dopunjavanja.
(Aero.rs)
Video: Dassault Falcon 6X u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.