Na današnji dan 1983. izveden prvi probni let sovjetskog mornaričkog VTOL aviona Jak 38M

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Pre tačno 42 godine - 10. februara 1983. godine, probni pilot OKB Jakovljev (eksperimenatlno-konstruktorski biro, op. aut.) Jurij Mitikov izveo je prvi let punog profila u avionu Jak-38M sa vertikalnim poletanjem i sletanjem (VTOL).

Razvoj modela Jak-38M započeo je 1980. godine, kada je postalo jasno da osnovni model ovog vazduhoplova - Jak-38 ne ispunjava u potpunosti vojne zahteve, piše Ruavia.

Najvažnija stvar kojom je ova letelica unapređena bio je sistem SK-EM za prinudno izbacivanje (katapultiranje) pilota tokom vertikalnog poletanja i sletanja, kada se vanredne situacije mogu razviti u trenutku.

Automatsko izbacivanje se aktiviralo kada bi avion dostigao određene uglove nagiba, obrušavanja ili podizanja. SK-EM je relevantne informacije dobijao iz integrisanog upravljačkog sistema i sopstvenih senzora. Sistem za izbacivanje se deaktivirao ukoliko bi ugao mlaznica motora za podizanje i krstarenje premašio 67° od vertikale.

Razvijeni su i novi motori: Pod "komandom" Olega Favorskog u MNPO Sojuzu razvijen je novi motor za "poletanje i krstarenje" R-28-300, sa maksimalnim horizontalnim potiskom od 7.100 kgf i vertikalnim potiskom od 6.700 kgf.

Paralelno s tim, Ribinski konstruktorski biro poboljšao je karakteristike podiznih motora, povećavajući potisak modela RD-38 na 3.250 kgf. Ove modifikacije značajno su unapredile performanse letelice.

Godine 1982. izgrađena su dva prototipa ovog modela. Avioni su uz nove motore imali i spoljne rezervoare za gorivo, što je povećalo i domet i nosivost. Takođe su dobili modifikovan prednji stajni trap, što je poboljšalo upravljivost prilikom sletanja na nosače aviona. Proširen paket opreme i naoružanja dodatno je unapredio borbenu efikasnost letelice.

Fabrička ispitivanja Jak-38M započela su 7. decembra 1982. i trajala do 3. juna 1983. godine. Tokom ispitivanja potvrđene su poboljšane performanse aviona, nakon čega je upućen na zajednička državna prihvatna testiranja. Rezultati ovih testiranja doveli su do preporuke za serijsku proizvodnju Jak-38M krajem 1983. godine. Faza „B“ testiranja završena je u junu 1985, nakon čega je avion zvanično uveden u upotrebu.

Jak-38M je predstavljao logičan korak u razvoju mornaričke avijacije u SSSR-u. Njegovo uvođenje u službu i operativna upotreba sa nosača aviona potvrdili su mogućnost stvaranja efikasnih VTOL letelica. Iako je imao ograničenu borbenu upotrebu, Jak-38M je bio značajan korak u razvoju VTOL tehnologija i prethodnik naprednijeg modela Jak-141.

Pilot Mitikov proveo je u Jakovljevu gotovo 30 godina (od 1969. do 1998. godine) i učestvovao u je testiranju niza aviona, a od aprila do juna 1980. godine sproveo je borbena ispitivanja osnovnog modela aviona Jak-38, pri čemu je izveo 45 borbenih letova, od kojih je šest bilo napada na neprijateljske snage u Avganistanu.

Ukazom predsednika Ruske Federacije od 18. jula 2005. godine, za „hrabrost i herojstvo ispoljeno tokom testiranja nove vazduhoplovne tehnike“, Jurij Mitikov odlikovan je visokim zvanjem Heroja Ruske Federacije, uz dodelu ordena „Zlatna zvezda“ sa brojem 853.

(Aero.rs)

Video: Pogled iz pilotske kabine: Hitan medicinski prevoz povređenog helikopterom MUP Srbije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>