Japan poziva Indiju da se pridruži projektu razvoja aviona šeste generacije GCAP
Zvanični Tokijo je navodno kontaktirao Indiju sa ciljem da se priključi programu razvoja borbenog aviona nove generacije GCAP (Global Combat Air Program), koji zajednički razvijaju Japan, Velika Britanija i Italija.
Inicijativa, najavljena 30. aprila 2025. godine od strane izvora iz japanske vlade, ima za cilj da smanji značajne troškove projekta proširivanjem broja partnerskih zemalja. Pored toga, Japan želi da produbi bezbednosne veze sa Indijom, ključnim azijskim akterom, kako bi se promovisala stabilnost u indo-pacifičkom regionu, piše Eurasian Times.
Prema navodima agencije Kjodo, japanski zvaničnici su u februaru posetili Indiju, gde su indijskim kolegama predstavili program GCAP i predložili njihovo učešće. Međutim, za sada, nijedna strana nije zvanično potvrdila ove informacije.
Lideri Japana, Velike Britanije i Italije sastali su se 19. novembra 2024. kako bi razmotrili mogućnost proširenja GCAP programa uključivanjem većeg broja međunarodnih partnera. Premijerka Italije Đorđa Meloni, japanski premijer Šigeru Išiba i britanski premijer Kir Starmer naglasili su potrebu za ubrzavanjem napretka programa GCAP i potvrdili posvećenost jačanju postojeće saradnje.
Razgovori su usledili nakon ratifikacije GCAP sporazuma, koji obavezuje Italiju, Japan i Veliku Britaniju na učešće u programu i formalizuje osnivanje Međunarodne vladine organizacije GCAP (GIGO), o čemu je portal Aero.rs ranije pisao.

Ratifikacija sporazuma otvorila je put za sledeću fazu projekta, s potpunim razvojem i dizajnom planiranim za 2025. godinu. Japanski Micubiši Hevi Industriz, italijanski Leonardo i britanski BAE Sistems vodiće projekat kao sistemski integratori. S obzirom na složenost razvoja naprednih borbenih aviona, program će uključivati razgranat globalni lanac snabdevanja.
Švedska, koja je ranije učestvovala u britanskoj inicijativi "Tempest" (prethodnici ovog projekta), zvanično se povukla iz programa u novembru 2023. godine. "Švedska potvrđuje da je učešće u programu Tempest sada zvanično završeno. Napustili smo trilateralne studije sa Velikom Britanijom i Italijom pre otprilike godinu dana i započeli nacionalnu studiju. Švedska neće odgovarati na pitanja zašto saradnja sa Velikom Britanijom i FCAS-om nije uspela", navedeno je svojevremeno u saopštenju.
Do sada su se pojavile razne špekulacije oko toga ko bi mogao biti "džoker iz rukava" i pridružiti se ovom projektu. Japan je navodno izrazio protivljenje ulasku Saudijske Arabije u program, naglašavajući da je za prijem bilo kog novog učesnika potrebna jednoglasna saglasnost tri postojeće članice - Velike Britanije, Japana i Italije.
Nemačka se takođe ranije pojavila kao neočekivani kandidat za moguće učešće u Globalnom programu borbenih aviona (GCAP). U novembru 2023. godine, portal EurAsian Times je izvestio da bi Nemačka mogla razmotriti povlačenje iz obaveza u vezi sa programom Future Combat Air System (FCAS), drugim evropskim multinacionalnim projektom borbenog aviona šeste generacije, zbog stalnih nesuglasica sa svojim glavnim partnerom, Francuskom. Međutim, nemački zvaničnici su od tada ponovo potvrdili svoju posvećenost programu FCAS (na slici dole) i naglasili svoju nameru da sarađuju sa Francuskom na ovoj ambicioznoj inicijativi.
Protivnici Indije, poput Kine i Pakistana, nastavljaju da razvijaju ili nabavljaju napredne borbene avione. Kina je sada u fazi da koristi dva tipa nevidljivih aviona (stealth), dok će Pakistan verovatno nabaviti nevidljive avione J-35 iz Kine.
S obzirom na spor tempo domaćeg razvoja i hitnu potrebu za naprednim letelicama, pridruživanje programu GCAP koji vode Velika Britanija, Italija i Japan, deluje veoma primamljivo. Ostaje samo da se vidi u skorijem periodu da li će se Indija odlučiti za taj korak.
(Aero.rs)
Video: Dubai Airshow 2023: Kineske akrobacije na nebu u šarenilu boja
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.